پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۶۸۲۰۸
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
معاون آموزشی دانشکدگان فارابی از راه‌اندازی سه رشته جدید بین‌رشته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد و یک بین‌رشته‌ای جدید در دوره دکتری در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران خبر داد.

شعار سال: به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، مرتضی سلطانی، معاون آموزشی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران درباره رشته‌های جدید بین‌رشته‌ای گفت: برای اولین در کشور رشته «مطالعات حقوق قانونگذاری» در دوره کارشناسی‌ارشد در دانشکدگان فارابی طراحی شد.
 
معاون آموزش دانشکدگان فارابی درباره روند طراحی و تصویب این رشته افزود: مراحل قانونی طراحی و تصویب این رشته در دانشکدگان و دانشگاه انجام شده است، کارگروه تخصصی شورای تحول وزارت علوم هم این رشته را تصویب کرده و منتظر مجوز و تصویب در شورای تحول علوم انسانی هستیم. اگر این مجوز سریع‌تر صادر شود می‌توانیم از سال ۱۴۰۱ در این رشته نسبت به پذیرش دانشجو اقدام کنیم.
 
وی درباره ضرورت راه‌اندازی این رشته، گفت: رشته‌هایی مانند مدیریت و علوم سیاسی، به بحث قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری ورود پیدا کرده بودند، ولی از جنبه حقوقی این موضوع مورد بررسی قرار نگرفته بود؛ بنابراین به نوعی نیاز سیاست‌گذار، قانونگذار، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است که یک نگاه حقوقی هم به بحث قانونگذاری داشته باشند و صرفاً بحث‌شان سیاسی یا مدیریتی نباشد؛ بنابراین کاملاً مبتنی بر یک درخواست و یک مساله، این رشته تأسیس شد که مجلس هم در طراحی این رشته همکاری داشته است.
 
سلطانی، قرآن‌کاوی رایانشی را به عنوان دیگر بین‌رشته‌ای در دست تصویب در دوره کارشناسی ارشد عنوان کرد و افزود: این رشته هم برای تصویب به کمیسیون علوم انسانی ارسال شده است و منتظر تصویب در وزارت علوم هستیم که پس از دریافت مجوز از وزارت علوم، اولین دوره پذیرش دانشجو در این رشته از سال ۱۴۰۲ در دانشکدگان فارابی آغاز می‌شود.
 
وی هدف از راه‌اندازی این رشته بین‌رشته‌ای را بهره‌گیری از علوم رایانه‌ای برای کمک به مباحث تفسیری بیان کرد.
 
سلطانی، کارشناسی ارشد رشته «تحول هوشمند» را از دیگر رشته‌های در دست طراحی دانشکدگان فارابی اعلام کرد و افزود: این رشته که مباحث مدیریت شهری را بررسی می‌کند، یک رشته کاملاً بین رشته‌ای است که بین مهندسی کامپیوتر، مدیریت و جغرافیاست و در راستای هوشمند‌سازی مدیریت امور شهری طراحی و اجرا می‌شود.
 
معاون آموزش دانشکدگان فارابی خاطرنشان کرد: مراحل اولیه طراحی رشته تحول هوشمند در دست انجام است.
 
وی در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت شهری گفت: رشته دیگری که در دست طراحی داریم «دکترای مدیریت شهری» است که مطالعات اولیه آن در دانشکدگان انجام شده و منتظر بررسی در دانشگاه هستیم. این رشته هم یک رشته بین‌رشته‌ای بین جغرافیا و مدیریت است که بسیار مورد نیاز شهرداری‌ها، بویژه در کلان‌شهرهاست.
 
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اجرای مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت شهری در آموزش عالی، چه ضرورتی در راه‌اندازی دوره دکترای این رشته وجود داشت؟ گفت: در حوزه مدیریت ضعف نظریه‌پردازی داریم و در دوره کارشناسی ارشد ما نمی‌توانیم از دانشجو انتظار داشته باشیم بیاید نظریه‌پردازی کند؛ چراکه در دوره کارشناسی ارشد بیشتر تحقیقات کاربردی است و اگر دانشجو یک دانشجوی قوی و خوب باشد حداکثر بتواند یک تحقیق توسعه‌ای انجام بدهد و یک مدل یا چارچوب و الگویی را توسعه بدهد؛ بنابراین در مقطع کارشناسی ارشد به نظریه‌پردازی نمی‌رسیم.
 
سلطانی با تاکید بر اهمیت نظریه‌پردازی در حوزه مدیریت شهری متناسب با شرایط فرهنگی و بومی کشور، گفت: در حوزه مدیریت شهری دچار ضعف نظریه‌پردازی هستیم؛ یعنی نظریه‌پردازی متناسب با شرایط فرهنگی و بومی ایران نداریم و پیشنهاد راه‌اندازی دکترای مدیریت شهری هم در همین راستا انجام شده است تا بتوانیم خلأ نظریه‌پردازی را جبران کنیم.
 
معاون آموزشی دانشکدگان فارابی ضمن تاکید بر بازنگری دروس و رشته‌ها در این دانشکدگان، گفت: بازنگری دروس چند رشته اعم از حسابداری و کامپیوتر انجام شده و بقیه هم در دست اقدام است.
 
سلطانی در پایان با اشاره به اهمیت و نقش میان‌رشته‌ای‌ها در حل مسائل جامعه، گفت: از دانشکده‌ها درخواست کرده‌ایم تا رشته‌های بین رشته‌ای را در راستای حل مساله ارائه دهند و معتقدیم اگر دانشکدگان فارابی بخواهد متمایز باشد باید به سمت بین‌رشته‌ای‌ها برود.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار:   28 آذر  1400، کدخبر:984423 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین