پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۲۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
جهانپور از یک طرف و عیسی کلانتری از طرف دیگر؛ مدیران دولتی انگار با آن تبختر و موضع اربابی خود کمر به قتل اعتماد عمومی بسته و هر روز به نحوی روح و احساس مردم را جریحه‌دار می‌کنند.
شعارسال:کیانوش جهانپور را به جرات می‌توان یکی از پرحاشیه‌ترین مسئولان وزارت بهداشت دانست. او بار‌ها با توییت‌ها و اظهارات نسنجیده خود خاطر افکار عمومی را آزده بوده و این بار نیز در اقدامی مشابه منتقدان بحث تامین واکسن را «پفیوز» می‌خواند! او در صفحه توییتر خود نوشت: «آسترزنکا مورد تایید WHO است چرا نمی‌آورید؟ آسترزنکا مرجوعی برخی کشور‌های است چرا می‌آورید؟ مجوز بدهید آسترزنکا بیاوریم برای کارگران، ۲۵۰ هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترزنکا ۳ دلار! است و واکسن ایرانی ۸ دلار؟ مرحوم شریعتی بخطا جای دگر در پی پفیوزارن تاریخ می‌گشت».
 
واکنش به فحاشی های آقای «فحاش»
انتظار می‌رفت که مقامات مربوطه و بالادستی جهانپور برخورد مناسبی با این مساله داشته باشند. به هرحال اینگونه برخورد‌ها در هر جای دیگری از دنیا به استعفا و عزل یا حداقل عذرخواهی ختم می‌شود. اینجا، اما وضعیت فرق دارد و بخش تلخ ماجرا آنجاست که مردم ما نیز به این حجم از بی‌تفاوتی‌ها عادت کرده‌اند.

البته این به معنای آن نیست که ادبیات سخیف و فحاشی جهانپور با واکنش و اعتراضی همراه نشده باشد. مثلا اسحاق جهانگی معاون اول رئیس جمهور به وزیر بهداشت در این باره تذکر داد. جهانگیری طی پی‌نوشتی به سعید نمکی از این اقدام کیانوش جهانپور انتقاد کرد و نوشت: «واکسیناسیون رایگان عمومی دغدغه‌ای همگانی و انتظاری به حق است که بخشی از آن با واردات و بخشی دیگر با تولید داخلی به صورت همزمان در حال انجام است».

جهانگیری با تاکید بر اینکه «نباید به تقابل نادرست این دو اقدام دامن زد» به وزیر بهداشت تذکر داده که «شایسته نیست که به ابهام‌ها یا حتی انتقاد‌ها در رسانه‌ها و افکار عمومی با کم‌تحملی و اهانت برخورد کرد». او به نمکی تاکید کرده که «لازم است در این خصوص اقدام مناسب انجام شود».

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور، اما واکنشی به مراتب ملایم‌تر نشان داد. او بدون اینکه از جهانپور نام ببرد، در صفحه توییتر خود نوشت: «مسئولیت و پاسخگویی، نیازمند کرنش در برار افکار عمومی است، در ایرانی که گرفتار جنگ تحریمی بوده و مبتلا به زلزله و سیل و کرونا، این کرنش باید مسئولانه‌تر و عمیق‌تر باشد. در برابر مردم نجیبی که جان و روانشان در تهدید است، حتی اگر مقصر نباشیم، هرگز حق نداریم طلبکار باشیم».

قبل از آقایان معاون، اما شاهد واکنش‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ای بودیم. گواه آنکه برخی خبرنگاران رسما از جهانپور شکایت کرده‌اند!

این را مجتهدزاده وکیل یک دادگستری خبر داد. او با اشاره به اینکه «مسئولیت کار این شخص با وزیر بهداشت و رییس دولت است.» گفت: «ما با جمع زیادی از خبرنگاران هم قدم شدیم و به عنوان وظیفه مدنی از سخنگوی سازمان غذا و دارو شکایت کردیم و هفته آینده نیز به دادسرای فرهنگ و رسانه خواهیم رفت.»
ناگفته نماند که برخی از اهالی رسانه نیز دست به قلم شده و در همان فضای مجازی با ادبیاتی که البته متفاوت از ادبیات جهانپور و در شان مخاطب است، از خجالت وی درآمدند. مثلا محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا نوشت: «از: ما اصولگرا‌ها به: آقای کیانوش_جهانپور سخنگوی واکسنی وزارت بهداشت. با سلام. متاسفانه عد‌ه‌ای در برابر این سخن شما که معترضان به قیمت واکسن ایرانی را پفیوز خوانده‌اید عصبانی شده‌اند. اصلا نگران نباشید. بگذارید هرچه می‌خواهند اعتراض کنند. شما از ظرفیت جهشی خودتان استفاده کنید، چون اینجور که معلوم است با این ادبیاتی که دارید فقط به درد مناظرات_انتخاباتی ریاست جمهوری می‌خورید؛ لذا پیشنهاد می‌کنم ۳-۴ سال خودتان را در آب نمک بخوابانید و در انتخابات ۱۴۰۴ کاندیدای سوپرپوششی بشوید؛ و در مناظرات چشمتان را ببندید و به هرکسی که خواستید بگویید پفیوز. خداوکیلی هیچ چیز از کاندیدای سوپرپوششی ۱۴۰۰ کم ندارید. فقط اگر تلاش کنید فرزندتان را به #سوییس بفرستید دیگر همه چیز مهیاست، حتی تایید_صلاحیت. مرحمت شما زیاد».

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در صفحه توییتر خود به این قضیه واکنش نشان داد و نوشت: «حتی اگر بتوان فرض کرد که تصادفات و نبودن واکسن و ... ناشی از قصور و کوتاهی یا موانعی خارج از اراده باشد، ولی زشتی کلام مسئولین، آگاهانه و مصداقی از تقصیر آنان است. اگر آقای روحانی دستور اخراج این مقام وزارت بهداشت و درمان را ندهد، رفتارش متوجه کلیت دولت او ست.»

درخواست‌های برای برخورد دولت با جهانپور و جدای کردن حساب خود از وی یا مسئولان دیگری با این نگاه و ادبیات، اما بیشتر از این حرف‌ها بود. مثلا عطاءالله مهاجرانی توییت کرد: «دولت در برکناری سخنگوی بی‌صفلاحیت ناخوش آواز، نبایست یک دقیقه هم تاخیر کند. اگر دراداره امور ناتوانید، درست سخن گفت که هزینه‌ای و توانایی ویژه‌ای نیاز ندارد».

نگاهی به فضای مجازی و واکنش‌ها و پاسخ‌های تند و تیز کاربران نیز گواه آن است که برخورد جدی با جهانپور و دیگرانی مثل او، مثلا همین عیسی کلانتری که با آن نحوه نشستن و پاسخ دادن به خبرنگاران آسیب و داغ دیده صدای همه را درآورد، یا آن آقای استاندار که چپ کردن اتوبوس و پرپر شدن دو خبرنگار را حادثه‌ای عادی می‌خواند و ... یک مطالبه عمومی است، اما گوش دولت مثل همیشه بدهکار نیست و همین تذکر نصف نیمه جهانگیری با توییت در لفافه معزی تنها اقدامی است که آقایان می‌کنند!
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیده بان ایران، تاریخ انتشار ۵ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۱۰۸۳۸، www.didbaniran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین