پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
هنرمندان عرصه موسیقی در دوران کرونایی خیلی آسیب دیدند و خیلی‌ها مشاغل خود را از دست دادند. موسیقی همیشه درگیر ممیزی‌ها بوده. در دوران کرونا که هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شود غیر از کنسرت‌های آنلاین، لذا مشکلات اقتصادی هنرمندان به‌مراتب بیشتر شده است.

شعار سال:واقعیت امر این است که هیچ برنامه‌ای برای فرهنگ در کشور ما وجود ندارد؛ یعنی فقط آب در هاون کوبیدن است. هر کسی که زحمت می‌کشد آب در هاون می‌کوبد. اگر یک دولتمردی حرفی می‌زند فقط در حد حرف است و یک ساعت بعد فراموش می‌کند چه گفته است و فراموش می‌کند چه باید بکند. این که برنامه‌ای برای فرهنگ مملکت نداشته باشیم، یک فاجعه است و همین الان نیز فاجعه است، اما سال‌های آینده به‌مراتب فاجعه سهمگین‌تر می‌شود. این که این میزان هنرمند خانه‌نشین و پیشکسوت داریم و این میزان هنرمند موسیقی نواحی داریم و این همه جوانانی داریم که کار آنها درجه یک است و در دانشگاه درس خوانده‌اند اما محیط کار برای آنها وجود ندارد، فاجعه است. در دانشگاه را ببندید اگر واقعا نمی‌توانید برای اینها برنامه‌ریزی کنید. چرا واقعا پول این جوانان را می‌گیرید و در دانشگاه درس می‌خوانند و پول به حساب دولت می‌آید و بعد می‌گویید موسیقی شما مورد دارد و نمی‌توانید اجرا کنید؟ در هر کشوری تلویزیون یکی از بزرگ‌ترین حامیان بخش مقوله فرهنگ و موسیقی است.
 
 امروزه هر انسانی در دست خود موبایل دارد و در هر خانه‌ای با یک دستگاه ساده می‌تواند تمام امواج ماهواره‌ای را از سراسر دنیا نگاه کرده و انتخاب کند. این است که فاجعه رخ می‌دهد اگر ناآگاهانه یک نوجوان و جوان و خردسالی به یک سمتی برود که موسیقی کشور ما نیست. متاسفانه در این سال‌ها این اتفاق برای فرهنگ ما افتاده است که می‌بینید اهالی هنرهای موسیقی کلاسیک ما مخاطبی ندارند و به این دلیل است که در رسانه‌های مختلف انواع موسیقی غیر از موسیقی سنتی را مردم دیده‌اند. مردم فکر می‌کنند فرهنگ آن چیزی است که رسانه‌های دیگر نشان می‌دهند، درصورتی‌که این‌چنین نیست. این فاجعه‌ای است که رخ می‌دهد اما این از سمت دولت است که هیچ کاری تاکنون نکرده است. تمام دولت‌هایی که آمده‌اند برای موسیقی هیچ کاری نکرده‌اند اما برخی افرادی که در رسانه هستند، زحمت می‌کشند و همه بچه‌هایی که موسیقی کار می‌کنند، اینها هستند که بار سنگین فرهنگ را به دوش می‌کشند. اگر فرهنگ ما درست شود، اقتصاد و سیاست و حوزه‌های دیگر درست می‌شود. به‌ندرت پیش می‌آید، ببینید هنرمندی چاقو دست گرفته است، هنرمند ساز دست می‌گیرد.
 
ممکن است یکی بگوید مشکل ما فرهنگ نیست، اتفاقا مشکل ما فرهنگ است که اگر فرهنگ درست شود، سیاست و اقتصاد ما درست می‌شود و تمام مشکلاتی که در همه زمینه‌ها داریم با دانش و آگاهی درست می‌شود.
 
یک نکته‌ای بیان کنم که هنرمندان عرصه موسیقی در دوران کرونایی خیلی آسیب دیدند و خیلی‌ها مشاغل خود را از دست دادند. موسیقی همیشه درگیر ممیزی‌ها بوده. در دوران کرونا که هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شود غیر از کنسرت‌های آنلاین، لذا مشکلات اقتصادی هنرمندان به‌مراتب بیشتر شده است. تدابیر ما همین کنسرت‌های آنلاین است که به‌مراتب گرفتاری ما بیشتر شده است. قبل از کرونا وزارت ارشاد مجوز می‌داد و باید از این وزارتخانه مجوز می‌گرفتیم ولی در دوران کرونا صداوسیما هم ورود کرده و قوز بالای قوز شده است. فکر می‌کنم اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید مدیران هنری و مسئولانی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند، بنشینند و با دولتمردان و با کسانی که در راس کار هستند، صحبت کنند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 6  تیر   1400، کدخبر: ، www.farhikhtegandaily.com،56440

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین