پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
راه‌اندازی این رصدخانه به دلیل مکان نجومی آن می‌تواند پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران به وجود آورد.
شعارسال: مقدمات ساخت این رصدخانه در قله «گرکش» اطراف شهر «کامو» کاشان در سال ۱۳۸۲ آغاز و در دولت نهم متوقف شد که با پیگیری‌های فراوان در اواخر دولت دهم، ساخت آن دوباره از سر گرفته شد.

راه‌اندازی این رصدخانه به دلیل مکان نجومی آن می‌تواند پل ارتباطی بین جزایر قناری، چین و هند را با کشور ایران به وجود آورد.

پس از اندازه‌گیری افزون بر ۴۰ قله کوه در مناطق مختلف کشور ۱۲ سال طول کشید تا منطقه «کامو» کاشان، به عنوان مناسب‌ترین قله برای استقرار تلسکوپ‌های حرفه‌ای نجومی انتخاب شود.

رصدخانه کاشان در جهان بی‌نظیر است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری هفته گذشته (۳۱ خرداد) پس از بازدید از روند ساخت و تجهیز رصدخانه ملی ایران در کاشان گفت: این رصدخانه یکی از ۶ رصدخانه نیمکره شمالی و از نظر امکانات و تجهیزات در جهان بی‌نظیر است.
 
افتتاح رصدخانه ملی در کاشان

سورنا ستاری افزود: ساخت و راه اندازی این رصدخانه برای نخستین بار اقدام بسیار مهمی در حوزه پژوهش است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از کمبود‌های جدی ما در حوزه پژوهش نبود رصدخانه بود افزود: با توجه به اینکه ایران همیشه در علم فیزیک در تاریخ پیشتاز بوده‌است اکنون نیز موفق شدیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر فعالیت منجمان و محققان بسیار خوب در کشورمان اظهار داشت: البته آنان امکانات رصدخانه را در اختیار نداشتند.

وی تصریح کرد: رصدخانه ملی ایران با وجود این امکانات و تجهیزات حتی در خاورمیانه و از اروپا تا هندوستان بی‌نظیر است.

ستاری آبان ۱۳۹۹ در حاشیه بازدید از طرح راه‌اندازی رصدخانه ملی ایران گفته بود که این رصدخانه اواخر خرداد ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

شهر کامو از توابع بخش قمصر در حدود ۸۰ کیلومتری کاشان قرار دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۸۴۴۴۴، irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین