پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
محمد سرگزی در خصوص دلیل عدم امضای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان گفت: این طرح دارای اشتباهات فاحش حقوقی است و با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت دارد.
شعار سال: محمد سرگزی در خصوص چرایی عدم امضای طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان وبلوچستان، بیان کرد: هر طرحی که از ناحیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود باید پیش بینی منابع مالی داشته باشد.

وی افزود: نمی‌توانیم در پیش بینی منابع خود با توجه به اصل ۷۵ قانون اساسی بودجه‌های سنواتی استناد کنیم چرا که بر اساس استفساریه صریح شورای نگهبان این خلاف قانون اساسی بوده و رد است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ردیف‌هایی که در قانون بودجه پیش بینی می‌شود، یک برنامه مشخص و کارکرد ویژه خود را دارد، ما نمایندگان مجلس نمی‌توانیم برای تامین منابع پیش بینی طرح، استناد به ردیف‌هایی کنیم که قبلا اختصاص به موضوع خاصی پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که بخشی از منابع اجرای طرح ارجاع به بودجه‌های سنواتی آینده شده باز هم مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.

رییس مجمع نمایندگان سیستان وبلوچستان تصریح کرد: از آنجایی که مسئول کمیته حقوقی مجلس بوده و اشراف به موضوعات حقوقی دارم، نمی‌توانم مطالبی را امضا کنم که دارای اشتباهات فاحش حقوقی است.

وی خاطر نشان کرد: دیگر نماینده فعلی مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی هیچ موقع پیرامون طرح فوق با نمایندگان دیگر مشورت نکرده تا اگر ایرادی به آن وارد است رفع شود، اگر اعلام می‌کردند ایرادات رفع می‌شد، متاسفانه ایشان انتقاد و مشورت پذیر نیستند.
 
مغایرت طرح انتقال آب از دریای عمان با قانون اساسی

سرگزی گفت: بر اساس توافقی که بین مجمع نمایندگان سیستان وبلوچستان و وزارت صمت صورت گرفته مقرر شد در اسفند سال ۹۹ هلدینگی در ذیل ایمیدرو ایجاد و با تولی‌گری آن؛ آغاز طرح انتقال آب از دریای عمان به استان در همان سال زده شود، که تمام اسناد موجود و کار شروع شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه یک‌سری از شرکت‌های بخش خصوصی هلدینگی ایجاد کرده اند که پروژه را اجرا و آب را پس از انتقال به وزارت نیرو می‌فروشند و زمان بازدهی آن بین چهار تا پنج سال پیش بینی شده است.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی افزود: منابع مالی این پروژه توسط شرکت‌های خصوصی تامین و در شبکه انتقال قرار می‌گیرد که در سیستان وبلوچستان آب مورد نیاز یک‌سری از صنایع و معادن نیز توسط این طرح تامین می‌شود.

سرگزی افزود: هم اکنون با یکسری از کارشناسان حوزه آب طرح جامعی را پیش بینی کرده ایم که با بررسی تمام ظرفیت‌های منابع آبی استان سیستان وبلوچستان و دغدغه‌هایی که وجود دارد بتوانیم مشکل را حل کنیم که در اینباره نیز گفتگو‌هایی با وزارت خانه برای حل مشکل آب انجام شده است.

سرگزی در پایان با اشاره به این نکته که در مجلس قبل نیز این طرح یکبار مطرح شد و به علت همین ایرادات به نتیجه نرسید گریزی به روند امضای طرح‌ها در مجلس زد و بیان کرد: روند امضای طرح‌ها در مجلس به گونه ایست که قالبا در سامانه اتوماسیون مجلس بارگذاری می‌شوند و به امضا می‌رسند که قطعا اگر قبل از امضای سایر نمایندگان استان آن را رویت کرده بودم نکات فنی و تخصصی ایرادات آن را به امضا کنندگان گوشزد می‌کردم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۴۷۶۸۹، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین