پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۷۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
با عبور ۱۳ میلیون جوان مجرد از سن ازدواج، چالش ۱۳ میلیونی تجرد در کشور رقم خورد.
شعار سال: یکی از شاخص‌های مهمی که می‌توان بر مبنای آن اوضاع جامعه را پایش کرد، میزان و سن ازدواج است؛ بعبارتی هرچقدر که شرایط برای ازدواج جوانان فراهم باشد و روابط اجتماعی بر پایه تشکیل خانواده شکل بگیرد، جامعه از لحاظ روانی و ساختاری متعادل‌تر خواهد ماند و آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.
اختلالات جنسی جوانان به سبب ایجاد فاصله زمانی بین سن بلوغ و سن ازدواج، افزایش ناهنجاری‌های جنسی و نرخ تجاوز، روابط خارج از چارچوب دختران و پسران، رفتار‌ها و هزینه‌های بی‌مورد برای جلب توجه جنس مخالف، ناتوانی پیردختران و پیرپسران از فرزندآوری بعد از سن ازدواج، ایجاد مشکلات جمعیتی بدلیل کاهش نرخ زادآوری و صد‌ها ناهمگونی دیگر از عدم توجه به مسئله ازدواج مایه می‌گیرد که در صورت تشدید شدن می‌تواند زمینه‌ی انفجار اجتماعی را موجب شود.
طبق آخرین آماری که مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کرد: بیش از ۱۳ میلیون جوان مجرد ایرانی سن مناسب ازدواج را سپری کرده‌اند یا در حال سپری کردن این سن هستند.
 
بیش از ۱۳ میلیون مجرد، سن ازدواج را رد کرده‌اند
اگر دولت روحانی تمام آمار‌های اقتصادی ۸ سال گذشته را از دید مردم مخفی نگه دارد، جمعیت ده‌ها میلیونی مجردان به تنهایی می‌تواند فاجعه اقتصادی و اجتماعی کشور را نمایان کند.
یکی از موانع جدی جوانان برای ازدواج، مسئله مسکن است که در دولت روحانی با رشد ۷۷۰ درصدی همراه بوده یا بعبارتی راه جوانان برای خانه‌دار شدن را تقریبا ۸ برابر طولانی‌تر کرده است؛ اگر اندکی دقیق‌تر به این فاجعه اقتصادی نگاه کنیم متوجه می‌شویم ۸ برابر شدن فاصله خانه‌دار شدن ایرانیان فقط بخشی از ماجراست و این فاصله در صورتی طی خواهد شد که فرد از شغل و درآمد برخوردار باشد، در شرایطی که فقط یک میلیون فارغ التحصیل بیکار در کشور وجود دارد این مسئله پیچیده‌تر خواهد شد.
دبیرکل کانون دانشگاهیان چندی پیش با اظهار گله‌مندی از عملکرد دولت روحانی گفت:طبق داده‌های مرکز آمار ایران، حدود ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل می‌دهند که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را شامل می‌شود، در این میان حدود ۱۶۰ هزار نفر فوق لیسانس و ۵۵۰۰ نفر دکترای بیکار داریم یعنی در مجموع حدود ۱۷۰ هزار نفر بیکار با تحصیلات عالیه داریم که متاسفانه وعده‌های بی‌سرانجام دولت دوازدهم این جامعه نخبه را خانه‌نشین و مستاصل کرده است.
طبق گفته مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکل مسکن به ساخت حدود ۸ میلیون واحد جدید نیاز داریم تا بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود و قیمت‌ها متعادل شود.
 
بیش از ۱۳ میلیون مجرد، سن ازدواج را رد کرده‌اند
نیاز ۸ میلیونی مسکن در شرایطی مطرح است که هزینه ساخت و ساز مسکن متوسط از متری ۶۵۰ هزار تومان در سال ۹۲ به حدود ۷.۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته و سرعت ساخت مسکن در کشور از ۸۰۰ هزار واحد در دولت احمدی‌نژاد به ۳۰۰ هزار واحد در دولت روحانی کاهش یافته و نیاز انباشته مسکن را به طور قابل‌توجهی افزایش داده که این مسئله به یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی جوانان تبدیل شده است.
موضوع نگران‌کننده تری که در این زمینه وجود دارد تاثیر شرایط اقتصادی کشور بر ذائقه اجتماعی و ناامیدی مفرط جوانان به ادامه زندگی است به طوری که اعظم کریمی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان بتازگی اعلام کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده بر روی جوانان در آستانه ازدواج، ۳۳ درصد جوانان حتی با وجود پیدا شدن فرد مناسب و فراهم بودن شرایط اقتصادی تمایلی به ازدواج ندارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ۵۹۸، تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۰، ۴۸۸۴۴۱، www.۵۹۸.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین