پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی در عمل امری دشوار است و این امکان نیز وجود دارد که مجلس با لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان که در روزهای گذشته در هفت ماده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه‌شده موافقت نکند.

شعار سال: محمدعلی اسفنانی شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخاباتی را در عمل امری دشوار توصیف و اظهار کرد: در هر حال لایحه دولت در خصوص شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان در نظر دارد تا به شائبه‌های سال‌های گذشته برخی کاندیداها در خصوص هزینه کرد غیر متعارف و خارج از چهارچوب دیگر کاندیدا خاتمه دهد.

وی با مجهول خواندن هدف نامزدهایی که با صرف هزینه‌های کلان به عرصه انتخابات پا می‌گذارند، افزود: معلوم نیست کسی که با صرف هزینه‌های غیر متعارف به عرصه انتخابات وارد می‌شود چه هدفی دارد و چه دیدگاهی را درباره بازگشت این هزینه‌ها دنبال می‌کند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی بسیار دشوار است، خاطر نشان کرد: گاه هزینه‌های انتخاباتی یک نامزد از محل حساب شخصی او پرداخت می‌شود که بر اساس لایحه پیشنهادی دولت بررسی جزء به جزء هزینه‌های پرداختی در امور مختلف مجاز و قابل دسترسی است حتی زمانی که هزینه ای کلان از طرف یک فرد حقیقی به عنوان هزینه‌های انتخاباتی یک نفر پرداخت می‌شود نیز مسأله روشن و قابل پیگیری قضایی است اما اگر یک هزینه کلان میان 10 یا 20 نفر تقسیم شود آیا باز هم می‌توان ادعا کرد که دستگاه قضایی و لایحه مربوطه می‌توانند به راحتی مسأله را پی گیری و سرنخ‌های مربوطه را در زمان اندک پیدا کنند.

اسفنانی ادامه داد: در این میان گاهی مسائل واقعی با مسائل غیر واقعی خَلط می‌شود و باعث به وجود آمدن شائبه‌هایی می‌شود که در اصل حقیقت ندارند مثلاً ممکن است یک نامزد انتخاباتی برای تأمین هزینه‌های خود ملکی یا خودروی شخصی خود را بفروشد اما در زمان وارسی حساب‌ها از نظر دیگران پنهان بماند و این گونه وانمود شود که فرد هزینه کلانی را از منابع غیر مجاز تهیه و مصرف کرده است.

وی افزود: همچنین کدام مرجع قضایی می‌تواند هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب یا خوراک افراد طرفدار یک نامزد انتخاباتی را تخمین زده یا محاسبه کند؟ ممکن است فردی ناشناس تمام هزینه‌های مربوط به تبلیغات فیزیکی سطح شهر یک نامزد انتخاباتی را تقبل می‌کند و بعد هم به صورت ناشناس از صحنه کنار می‌رود آیا لایحه مربوطه توانایی پیگیری هزینه‌هایی انتخاباتی از این دست را پیش بینی کرده است؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با تاکید براینکه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نسبت به پیگیری طرح‌ها و لوایحی از این دست آشنایی کامل دارند، گفت: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یکی از تلاش‌های بی‌نظیر خود را در تهیه قانون شفاف‌سازی دارایی‌های مسئولان ارشد نظام به کار گرفت بنابراین ذهنیت روشنی نسبت به این لایحه در مجلس و به خصوص در کمیسیون مربوطه وجود دارد.

اسفنانی تصریح کرد: با این وجود این امکان نیز وجود دارد که مجلس با لایحه شفاف‌سازی منابع مالی و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات که در روزهای گذشته در هفت ماده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه‌شده موافقت نکند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری ايسنا، تاریخ انتشار: 26 آبان 1394، کد مطلب: 948-5892-5:www. isna.ir


خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
معلومه که مصلحت خودشون و بچه هاشون تو این نیست
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۹
0
0
اقای روحانی که خیلی خیلی موافق شفافا سازی بود از چی میترسه؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
0
این دولت خودش ادعای خیلییی زیادی راجع به شفافیت مالی داشتن حالا چیشده خدا خوش میدونه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
این دیگه نوبره
یعنی برای شفافیت حتی نمیخوان قانونی تصویب کنن؟
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
احتمالا دولت داره یه سری کارهایی رو انجام میده که دوست نداره این لایحه تصویب بشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین