پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۴۷۰
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
براساس اصل ۳۵ قانون اساسی، در همه دادگاه‌ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل تسخیری فراهم شود.
شعار سال: وکیل تسخیری وکیلی است که برای دفاع از افرادی که توانایی دفاع از خود را نداشته و یا توانایی مالی لازم برای گرفتن وکیل را نداشته باشند در امور کیفری انجام وظیفه می‌کنند.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه شهروندان حق دارند که از وکیل استفاده کنند. بر این اساس برای استفاده از وکیل تسخیری تفاوتی میان متهم و شاکی نیست.

بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی گرفتن وکیل را نداشته باشند باید برای آن‌ها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.
به همین دلیل قانون‌گذار برای جلوگیری از تضعیف حقوق شهروندان وکلای تسخیری را در اختیار آنان قرار داده است.
وقتی هزینه وکالت پرداخت نمی‌شود
بر اساس تبصره ۱ ماده ۱۸۶ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸ در جرایمی که مجازات آن برحسب قانون، قصاص نفس، اعدام، رجم و حبس ابد است، چنانچه متهم شخصا وکیل معرفی نکند، تعیین وکیل تسخیری برای او الزامی است مگر در خصوص جرایم منافی عفت که متهم از حضور یا معرفی وکیل خودداری کند.

متهم و شاکی تکلیفی در خصوص پرداخت هزینه وکیل تسخیری نداشته و دادگاه مبلغی را که نباید از تعرفه بیشتر باشد تعیین کرده و آن را از محل اعتبارات قوه قضاییه به وکیل پرداخت می‌کند. حدود اختیارات و مداخله وکیل تسخیری، انحصار به مرحله بدوی (تحقیقات مقدماتی، دادسرا و دادگاه) ندارد و در مرحله تجدید نظر و اعاده دارسی نیز می‌تواند مداخله کند.

از مهم‌ترین سوالات و دغدغه‌های مردم با توجه به اینکه وکیل تسخیری حق‌الزحمه‌ای از متهم نمی‌گیرد این است که او در دفاع از متهم تا چه حد دل می‌سوزاند؟

در هر حرفه‌ای وجدان کاری مهم‌ترین مساله است. در حرفه وکالت هم تعهد و وجدان کاری حرف اول را می‌زند و قطعا حضور وکلای دادگستری در مراجع قضایی کارساز و مفید است و وظیفه وکیل چه تعیینی باشد و چه تسخیری بهره‌گیری از مجموعه دانش و تجربه خود برای دفاع از کلیه حقوق متهم است.


شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نورنیوز، تاریخ انتشار:۲۲ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۳۵۸۹، nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین