پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که باتوجه به نقش ایران در پیشبرد مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان، آیا واشنگتن نگران افزایش نفوذ تهران در افغانستان پس از خروج نیرو‌های آمریکایی نیست؟ گفت: واضح است که تمام همسایگان افغانستان از آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد تاثیر می‌گیرند، چه ایران و چه سایر کشورها.
شعار سال: نماینده آمریکا در امور ایران با بیان اینکه ایران تاکنون اقدامات هسته‌ای غیرقابل بازگشت نداشته است، گفت: هر زمان که ایران به وین بازگردد ما نیز آماده ازسرگیری مذاکرات هستیم.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفتگو با شبکه سی. ان. ان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه موانعی بر سر راه حصول توافق در وین وجود دارد؟ اظهار کرد: جواب دادن به این سوال دشوار است، زیرا تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، توافق نهایی وجود نخواهد داشت. بنابراین، دشواری‌های زیادی وجود دارد، اما نکته مهم این است ما همه چیز را برای ایران مشخص کرده ایم؛ اینکه چه تحریم‌هایی برداشته خواهد شد. ما آماده‌ایم تا تحریم‌های مطابق با توافق ۲۰۱۵ را لغو کنیم.

وی ادامه داد: ما از ایران نیز انتظار داریم که به پایبندی کامل به تعهداتش در توافق بازگردد. ما می‌دانیم که ایران در دوران انتقال ریاست جمهوری باید تصمیماتی بگیرد، اما اگر آن‌ها خواهان توافق برای بازگشت به برجام هستند، این تصمیمات باید هرچه زودتر اتخاذ شود.
 
تحولات هسته‌ای ایران پس از خروج دونالد ترامپ از برجام

مالی در پاسخ به سوالی درباره تحولات هسته‌ای ایران پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، با بیان اینکه تهران غنی‌سازی اورانیوم و به علاوه فعالیت‌های منطقه‌ای خود را در این مدت افزایش داده است، تصریح کرد: بازگشت به برجام سبب می‌شود تا برنامه هسته‌ای ایران دوباره محدود شود و این هدف اصلی ما است. ایران در حال حاضر برای رسیدن به ظرفیت ساخت سلاح هسته‌ای راه‌های زیادی را باید بپیماید و هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم.

وی در عین حال مدعی شد:، اما اگر این کشور به تسریع برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، در آن صورت برخورداری از منافع مرتبط باعدم اشاعه دشوار خواهد بود و به طور قطع بدون توافق، چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد که ما خواهان آن نیستیم.

این مقام آمریکایی افزود: کارشناسان دولتی تاکید دارند که ایران هنوز تحولات هسته‌ای غیرقابل بازگشت نداشته است و هر زمان که این اتفاق بیفتد، یعنی تهران به دانش و فناوری دست پیدا کند که قابل محدود کردن نباشد، می‌بایست مذاکرات دیگر و راه‌های دیگری را در نظر بگیریم. ما می‌خواهیم از این مسئله پرهیز کنیم و می‌خواهیم که ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردد. اکنون به همین دلیل است که مذاکره می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به رئیس جمهور منتخب ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای اعتماد دارند؟ گفت: برجام توافقی است که هرگز بر اساس اعتماد بنا نشده است. این مسئله را رئیس جمهور اوباما نیز بار‌ها و بار‌ها گفته بود و رئیس جمهور بایدن هم به آن اذعان دارد. به همین دلیل سخت‌ترین بازرسی‌های هسته‌ای در این توافق در نظر گرفته شده است که به آژانس بین المللی اجازه می‌دهد تا بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت داشته باشد تا ما بدانیم که این کشور در حال انجام چه کاری است. بنابراین، مسئله در اینجا اعتماد میان دولت‌ها نیست، بلکه اعتماد به توافقی است که بر سر آن مذاکره شده است.

رابرت مالی همچنین در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات در وین اظهار داشت: هرگاه که ایران به وین بازگردد ما نیز آماده‌ایم تا برای ازسرگیری مذاکرات به وین بازگردیم. آمریکا معتقد است که هنوز برای مذاکره بر سر بازگشت مجدد به برجام زمان وجود دارد، اما این فرصت بی‌نهایت نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران برای تضمین‌عدم خروج مجدد واشنگتن از توافق هسته‌ای تصریح کرد: بهترین تضمین و اطمینان برای اینکه چنین اتفاقی دوباره رخ نخواهد داد تا توافق ماندگار و پایدار باشد، این است که هر دو طرف به پایبندی به توافق بازگردند و آن را با حسن نیت اجرا کنند تا همان طور که رئیس جمهور بایدن نیز گفته است با تکیه بر این توافق درباره سایر موضوعات مورد نگرانی گفتگو کنیم. این توافق پایان دیپلماسی نیست، بلکه آغاز دیپلماسی برای رفع مسائلی است که دهه هاست میان دو کشور وجود دارد.

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که باتوجه به نقش ایران در پیشبرد مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان، آیا واشنگتن نگران افزایش نفوذ تهران در افغانستان پس از خروج نیرو‌های آمریکایی نیست؟ گفت: واضح است که تمام همسایگان افغانستان از آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد تاثیر می‌گیرند، چه ایران و چه سایر کشورها. بنابراین، تمامی همسایگان افغانستان می‌بایست از مذاکرات صلح و برقراری صلح در این کشور نفع می‌برند. ما امیدواریم که آن‌ها نقشی سازنده در این مسیر ایفا کنند چراکه از وقایع افغانستان تاثیر خواهند گرفت. ما از همه همسایه‌های این کشور می‌خواهیم تا هر آنچه می‌توانند برای کمک به آینده افغانستان انجام دهند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵تیر ۱۴۰۰، کد خبر hamshahrionline.ir، ۶۱۴۶۴۹
اخبار مرتبط
برچسب ها: آمریکا ، دولت ، هسته ای ، برجام ، وین
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
0
0
چقدر تحریم ؟!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین