پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
ورود پساب‌ های صنعتی،از مهمترین خطرات ذخایر هستند، نفوذ عمودی پساب در لایه ‌های زمین، ذخایر آب را آلوده خواهند کرد مواد شوینده ، مواد آلی و همچنین مواد نفتی تا اعماق زیاد در زمین نفوذ کرده و در سر راه خود مخازن آبی و زیستگاههای جانوری و آبزیان را آلوده می ‌کنند.
شعارسال: این فاجعه وقتی به اوج خود می‌ رسد که‌ عوامل بیماریزا و فلزات سنگین مثل کروم، مس و نیکل نیز به آب های‌ زیرزمینی نفوذ نمایند.

ورود بی رویه پساب های صنعتی به رودخانه ها، دریا و تالاب ها از معضلات اساسی مناطق ساحلی است . منطقه ما نیز که با خلیج فارس مرز مشترک دارد متأسفانه در اثر ورود بخش زیادی از پسابها به دریا و رودخانه ها به شدت در حال تهدید است .

از آنجا که در مناطق ساحلی آبهای سطحی بخشی از آب مصرفی ما را تأمین میکنند بنابراین آلودگی این منابع توسط انواع آلاینده ها اثرات سوء و جبران ناپذیری بر منابع حیاتی مزبور وارد می کند و از طرفی سلامتی و بهداشت جوامع را به خطر می اندازد، اگر از ورود این پسابها به این منابع انرژی جلوگیری نشود، جبران خسارات وارده تقریباً غیر ممکن هست و تصفیه و سالم ساختن مجدد آن نیز باعث صرف هزینه گزافی خواهد شد.

از مهمترین اثرات ورود پساب به رودخانه می توان به کاهش اکسیژن محلول، پیدایش بوهای زننده در اثر اکسیداسیون غیرهوازی، مهاجرت یا مرگ ومیر آبزیان، ممانعت از نفوذ نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز، ورود مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ترکیبات ازته و فسفاته و همچنین ورود عوامل بیماریزا به آب را اشاره کرد.

اجرای طرح های توسعه صنعتی از جمله پرورش و تکثیر آبزیان و کشتی سازی در پیرامون و اطراف رودخانه ها و دریا بدون در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی منجر به افزایش روزافزون ورود بی رویه حجم پساب های صنعتی به این منابع می شود و اثرات جبران ناپذیری را بر زندگی آبزیان می گذارد .

تخلیه بی ‌رویه فاضلاب های صنعتی به رودخانه ها اثرات زیانباری را به محیط زیست به ویژه زمین های کشاورزی‌ که با این منابع آبیاری می ‌شوند، وارد خواهد ‌ساخت .

علاوه بر این اثرات نامطلوب آلایندگی می تواند تجمع فلزاتی از قبیل کروم،نیکل و کادمیم باشد که این عناصر خاک را نیز آلوده می سازند متأسفانه اکثر این کارخانه ها در مناطق جنوبی ساحلی دلوار در کنار دریا و رودخانه های فصلی و در مجاورت بنادر و محل سکونت مردم احداث شده اند که خطرات ناشی از عدم رعایت نکات زیست محیطی نگرانی های زیادی را برای مردم این مناطق ایجاد نموده است ، طی پیگیری های صورت گرفته در بعضی از این کارخانه ها بخصوص شرکت پرورش ماهی راموز ضمن عدم توجه به حقوق شهروندی ، این آلودگی بخش زیادی از مناطق همجاور از جمله رودخانه و دریا را در بر گرفته که نیازمند کنترل و نظارت بیشتری هست و از ادارات ذیربط و مرتبط با موضوع از جمله ، محیط زیست، بهداشت و صنایع درخواست میگردد تا خطرات حاصل از این پسماند و آلودگی را جدی بگیرند و چاره ای بیندیشند .

به هر ترتیب آلودگی آب، خاک و هوا از سوی برخی‌ واحدهای آلاینده محیط زیست به هیچ وجه‌ به مفهوم آشتی‌ ناپذیری صنعت با محیط زیست‌ نیست بلکه با کاهش عوامل آلوده ‌کننده ، نصب تصفیه خانه ، همکاری شرکتها با صاحب نظران این عرصه ، دهیاری ها و شوراههای منطقه می ‌توان شرایط زیست محیطی را در حد مناسبی‌ حفظ کرد و خسارات زیانبار ناشی از عدم توجه به این پارامترها را کاهش داد .

با اندکی اضافات وتلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی بیرمی، تاریخ انتشار: یکشنبه 10 مرداد 1395، کدخبر: 26190، www.btnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین