پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
آنچه در توالی فهم ضرب المثل (( اظهر من الشمس )) برای آشکار ساختن هر چه بیشتر کارکرد ” نقد ، و صد البته استقبال از زیباترین وجه آن ( نقد سازنده ) در کارگاه فکری منتقدین بدست آمده این است که همگان بر ارزش دیرپای آن کاملا واقفند و در امتداد آن […]
شعارسال: آنچه در توالی فهم ضرب المثل (( اظهر من الشمس )) برای آشکار ساختن هر چه بیشتر کارکرد ” نقد ، و صد البته استقبال از زیباترین وجه آن ( نقد سازنده ) در کارگاه فکری منتقدین بدست آمده این است که همگان بر ارزش دیرپای آن کاملا واقفند و در امتداد آن (( واقعیت بینی )) را برای ارائه راهکارهای امید بخش ضرورتی انکارناپذیر می دانند . با این نگاه تدبیراندیش به طرح بحث می پردازیم که صنعت در استان ما چه وضعیتی دارد ؟ این مسأله ای است که تنها با طرح پرسش هایی معنادار می توان به واکاوی آن پرداخت .

اول : رشد و توسعه صنعتی چه مراحلی دارد ؟ کدام ارزش اقتصادی صنعت را به حرکت در می آورد ؟ رابطه تولید با صنعت چه معنایی دارد ؟ صنعت در تولید ناخالص داخلی چه اهمیتی دارد ؟

دوم : یک نگاه گذرا به سه دهه بعد از انقلاب در استان ایلام برای بررسی سر انگشتی (( تحقق امر صنعتی )) نشان می دهد که در دوران اجراء برنامه تعدیل اقتصادی روند رشد صنعت در استان بسیار چشمگیر بوده و عینیت بخشیدن به مفاهیم شهرک صنعتی ، طرح صنعتی و واحد تولیدی به طور جدی دنبال شده است . به دنبال آن و در دوران اصلاحات ، تبیین برای حرکت به سمت تجربه صنعتی شدن در معیار واحدهای تولیدی با ارزش افزوده بالا دیده می شود و سپس در دوران دولت نهم و دهم ، جهت محورها به سمت صنعت مینی مال یا ( بنگاه زود بازده ) تغییر مسیر داده است .

اما و اکنون نیز در دوران اعتدال گرایی ، تغییر برای (( احیاء از دست رفته گان )) با تخصیص ویژه تسهیلات (( ۱۶ هزار میلیارد تومان )) ، صنعتی شدن را روی نیمکت ذخیره ها نشانده و بدین ترتیب ،خیال به بارنشستن ( سند راهبردی ) به یکبار و ناگهانی از فکر ۱۳ طبقه وزارت صنعت ، معدن و تجارت به یکبار پریدن گرفت .

در کش و قوس برگزاری جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ، احیاء واحد تولیدی (( گچ ماربره )) در شهر ایلام ، موضوعی است که در طول و عرض (( جذب تسهیلات از ۱۶ هزار میلیارد تومان )) در نقطه حداقل قرار گرفته و وعده بهره برداری از ( ۷ واحد تولیدی )) تا پایان سال جاری نیز در نقطه حداکثر جای گرفته است .

تا اینجا برای فهم چگونگی وضعیت صنعت در استان به این نکته می رسیم که دستاوردهای ادوار (( تعدیل، تبیین و تغییر )) به شدت آسیب دیده اند و لذا نیاز فوری به لمس (( احیاء )) از طریق بغل گرفتن قلک (( ۱۶ )) از بالاترین درجه اهمیت برخوردار بوده و همچنان می باشد .

حال به طور واضح به اهمیت ضرورت (( تنفس مدیریتی )) پی می بریم و با کمی دقت می فهمیم که روی کدام منحنی پرتاب شده ایم که اینچنین مات و مبهوت مانده ایم و سر از بغل گرفتن در نیاورده ایم .

چرا بعد از سی و هفت سال ، به جای آینه بندی کوچه های شهرکهای صنعتی استان به احیاء بندی واحد های تولیدی رسیده ایم ؟ چرا آنچه که داشتیم را قدر نداستیم ؟

و اینک (( تنفس مدیریتی )) اولین گام برای گذار از دوره احیاء و سپس به دست گرفتن دوربین واقعیت و بانگ برداشتن برای گفتن (( صنعتی شدن می بینم )) کاپیتان !

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب ایلام، تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1395، کدخبر: - ، www.aftabilam.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین