پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۹۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
موارد رهاسازی سالمندان در پارک‌ها و مساجد وجود دارد یا آنکه در سالمندآزاری با سالمند‌هایی مواجه هستیم که فرزندان آن‌ها را فراموش کردند و ماه‌ها و روز‌ها در خانه تنها مانده‌اند و کسی سراغ آن‌ها را نمی‌گیرد.
شعارسال: محمود علیگو سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: وحشتناک‌ترین اتفاق در سالمند آزاری رهاسازی او در محیط عمومی است و هرچند این موارد بسیار ناچیز رخ می‌دهد، اما از آن می‌توان به عنوان وحشتناک‌ترین اتفاق در سالمندآزاری نام برد.

وی ادامه داد: همچنین بیشترین جنس سالمندآزاری از جنس غفلت است و بیشترین آزار‌ها در حوزه عاطفی و روانی است، به‌طور مثال والدینی در دوران کرونا روز‌ها تنها ماندند و کسی سراغ آن‌ها را نگرفته بود و همسایه‌ها گزارش داده بودند. این والدین در وضعیت نابسمانی بیمار بودند و همکاران اورژانس اجتماعی به کمک آن‌ها رفتند.
 

موارد رهاسازی سالمندان در پارک‌ها و مساجد وجود دارد
 
سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: رسیدگی به موارد سالمندآزاری فعالیت مستمر اورژانس اجتماعی به شمار می‌رود و چه قبل از دوران کرونا و چه اکنون، جزء فعالیت‌های مستمر است، اما تماس‌های مربوط به سالمندآزاری بسیار کم است.

علیگو تصریح کرد: بیشترین تماس‌ها مرتبط با همسرآزاری، کودک‌آزاری و خشونت خانگی است که این موارد بیشترین حجم تماس‌ها را اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه میزان سالمندآزاری در ایران از میانگین جهانی کمتر است، افزود: به‌طور کلی سالمندآزاری در ایران با توجه به فرهنگ اجتماعی و فرهنگ احترام و توجه به والدین بسیار کم است. اغلب سالمندآزاری‌ها نیز از نوع غفلت است و ضرب و شتم اصلا نداریم شاید سالانه یک مورد باشد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: موارد خشونت خانگی در استان‌ها متفاوت است به طور مثال در تهران تعداد تماس‌ها خشونت‌های کودک‌آزاری و همسرآزاری تقریبا مساوی است و، چون جمعیت بالاتر است میانگین‌ها بالاتر است.

علیگو از مردم خواست هر کسی که با موارد خشونت خانگی از جمله سالمندآزاری، کودک‌آزاری و همسرآزاری مواجه می‌شود با شماره ۱۲۳ تماس بگیرد و اطلاع دهد.

وی اضافه کرد: مساله کودک آزاری و همسرآزاری به دو مساله آموزش سبک زندگی و فرزندپروری بازمی‌گردد.

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برای پیشگیری از موارد کودک‌آزاری و همسرآزاری لازم است نظام‌های تبلیغی و ترویجی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها روی این موضوع تمرکز کنند و حقوق کودکان را بیش از پیش آموزش بدهند.

براساس آمار‌های موجود، اکنون هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سالمند در کشور وجود دارند. طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۱۰ درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و این آمار در ۲ تا ۳ دهه آینده به ۲۵ درصد می‌رسد. براساس اعلام مسئولان ذیربط، دهه شصتی‌ها در سال ۱۴۲۰، ۶۰ ساله می‌شوند و بحرانی در وضعیت سالمندی کشور ایجاد می‌شود، مگر آنکه آماده باشیم.

اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده است که جمعیت سالمند کشور به سمت الگوی زنانه حرکت می‌کند.

آخرین مورد رهاسازی سالمندان که در فضای مجازی منتشر و رسانه‌ای شد مربوط به رهاسازی پیرمردی دارای عفونت شدید پا براثر دیابت در شهر اهواز در یکی از خیابان‌ها در فروردین ماه امسال بود.

شهروندان در صورت مشاهده سالمندآزاری می‌توانند با اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۸۴۴۰۶۱۴۰، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
0
بهتر است به این فکر کنیم که ما هم پیر می‌شویم و ممکن است برایمان پیش بیاید و در این موقعیت قرار بگیریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین