پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم تقدیر از ۱۲۳ نفر از کارشناسان منتخب مرکز فوریت‌های اجتماعی سراسر کشور، گفت: پیش‌نویس قانون ساختار، تشکیلات و وظایف مرکز فوریت‌های اجتماعی تهیه و تدوین شد و امروز آماده تقدیم به دولت است و بعد از آن برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد.
شعار سال: «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم تقدیر از ۱۲۳ نفر از کارشناسان منتخب مرکز فوریت‌های اجتماعی سراسر کشور با بیان اینکه بهزیستی در گام دوم انقلاب با شعار شفافیت، تحول در خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در بستر خانواده فعالیت‌های خود را وارد فصل نوینی کرده است، گفت: با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و ... متاسفانه خشونت‌های خانگی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، خودکشی و ... مسائلی است که هرچند ناچیز، اما شاهد آن هستیم که البته همان میزان کم برای ما مهم است و وظیفه‌مندیم در مقابل آن اقدامات لازم را به صورت مداخلات بهنگام و تخصصی انجام دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، افزود: برای رسیدن به مطلوب و انجام وظایف فوریت‌های اجتماعی نیازمند تقسیم مسئولیت بین دستگاه‌های مختلف دولتی و غیردولتی است؛ یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری شخصاً تاکید ویژه داشتند موضوع آسیب‌های اجتماعی بوده است و ایشان فرمودند «شاید از نگاه جامعه‌شناسانه وجود آسیب‌های اجتماعی جوامع بشری امری طبیعی باشد، اما در شان کشوری که آرمان ساخت تمدن نوین اسلامی دارد به هر میزان ولو اندک هم شایسته نیست؛ بنابراین اگرچه درخصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی کار‌ها زیادی صورت گرفته است، اما یقیناً کافی نبوده و برای حل آن کار شبانه‌روزی کرد. توقعات بیش از اینهاست. اهمیت کار و بزرگی مسئولیت و خطرات ناشی از آن را توجه کند آن وقت می‌فهمد که چقدر در این زمینه باید تلاش کرد و شب و روز نشناخت».

 کارکنان اورژانس اجتماعی به صورت شبانه‌روزی در خدمت خانواده‌ها هستند

وی با اشاره به تاکیدات رئیس جمهور در دولت تدبیر و امید بر موضوع آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: کارکنان اورژانس اجتماعی به صورت شبانه‌روزی در خدمت خانواده‌ها هستند و خط اول مواجهه با موضوعاتی همچون خشونت خانگی، کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و... هستند و مواردی که اقدام به خودکشی می‌شود با تماس شماره ۱۲۳ همکاران بهزیستی در مراکز مداخله وارد عمل می‌شوند.

قبادی‌دانا با بیان اینکه ۳۶۰ مرکز اورژانس اجتماعی در ۲۵۶ پایگاه در سراسر کشور فعال است و در ۳۱ استان خط تلفنی ۱۲۳ به صورت رایگان به صورت شبانه‌روزی خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: اورژانس اجتماعی در سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خدمت‌رسانی کردند و در ۹ ماهه اول سال جاری بیش از ۹۰۰ هزار نفر خانواده‌هایی که طلب کمک داشتند، حمایت شدند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در اورژانس اجتماعی مشغول به خدمت هستند، ادامه داد: با تصویب قانون اطفال و نوجوانان وظایف اورژانس اجتماعی سنگین‌تر و مشخص‌تر شد و نیازمند تقویت اورژانس اجتماعی برای اجرای صحیح این قانون دارد.

 تشکیل پلیس اطفال گام مهمی در اجرایی و عملیاتی کردن قانون اطفال و نوجوانان

وی تشکیل پلیس اطفال را گام مهمی در اجرایی و عملیاتی کردن قانون اطفال و نوجوانان برشمرد و گفت: امیدواریم این مهم به نحو شایسته ادامه پیدا کند. تاکید وزیر رفاه هم بر ارتقا و توسعه اورژانس اجتماعی بوده است و بهزیستی را بر آن داشت تا لایحه‌ای آماده کنیم چراکه نیاز بود برای توسعه تشکیلات قانونی، اعتبارات مورد نیاز برای ارائه خدمات فوری و در دسترس، مجوز استخدام برای نیروی انسانی شاغل در اورژانس اجتماعی اقداماتی انجام شود؛ در حال حاضر بیش از ۲ هزار نفر به صورت خرید خدمت مشغول هستند. در قانون برنامه ششم توسعه قرار بود که شهر‌های بالای ۵۰ هزار جمعیت دارای اورژانس اجتماعی شوند که متاسفانه حدود ۱۶۰ مرکز فاقد خودروی مناسب‌سازی شده در اورژانس اجتماعی هستند و توسعه مراکز اورژانس اجتماعی باید براساس میزان رصد آسیب اجتماعی مدنظر قرار بگیرد که متناسب با شرایط توسعه پیدا کند.

قبادی‌دانا یکی از محل‌های آسیب‌های اجتماعی را سکونت‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیز تاکیدات ویژه‌ای بر رفع مشکلات آن‌ها بوده است و ایجاد پایگاه اورژانس اجتماعی در این مناطق می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه برای رفع مشکلات به دستور وزیر رفاه پیش‌نویس قانون ساختار، تشکیلات و وظایف مرکز فوریت‌های اجتماعی را تهیه و تدوین شد، گفت: این لایحه امروز آماده تقدیم به دولت است و بعد از آن برای تصویب به مجلس ارسال خواهد شد.

 رونمایی از سامانه فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی با حضور وزیر رفاه 

وی از رونمایی سامانه فوریت‌های آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: از امروز این سامانه آماده فعالیت است و فعالیت‌های اورژانس اجتماعی از قالب کاغذی خارج می‌شود و از بدو تماس تا انتها برای ارجاع و مدیریتی که صورت می‌پذیرد مسئله قابل رصد و مشاهده است و بر این اساس آمار صحیح و برنامه‌های شایسته قابلیت انجام را خواهد داشت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه کنترل آسیب‌های اجتماعی را تنها وظیفه سازمان بهزیستی ندانست و عنوان کرد: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام دهد. یکی از موضوعات پیشگیری آسیب‌های اجتماعی است که مقدم بر اقدامات است و ایجاد بیش از ۲۴۰۰ مرکز خدمات بهزیستی در محلات با عنوان مثبت زندگی این امکان را فراهم می‌کند که برنامه‌های جامع پیشگیری صورت پذیرد و بار آسیب‌ها را برای اقدامات فوریتی به حداقل برساند.

وی ضمن قدردانی از تلاش کارشناسان اورژانس اجتماعی در سراسر کشور، مهمترین دژ مستحکم در مقابله با آسیب اجتماعی را خانواده برشمرد و اذعان کرد: حاکمیت و دولت موظف است از افراد آسیب‌دیده و در معرض خشونت حمایت کند که این مهم را همکاران ما در اورژانس اجتماعی در مواقع اضطرار ورود می‌کنند و به عنوان مثال در یکی از استان‌ها که ناپدری معتاد اقدام به کودک آزاری کرده بود را شناسایی و با حکم قضایی کودک را از محل نا امن خارج کنند و موارد این چنینی زیاد است.

به گفته قبادی‌دانا در لایحه پیشنهادی موضوعاتی همچون امنیت شغلی کارکنان، تخصیص ردیف اعتباری ویژه، تسهیل عملکرد کارکنان اورژانس اجتماعی در ورود به منطقه خطر، تجهیزات لازم به لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آورده شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان یاد و خاطره کارشناسان اورژانس اجتماعی «فاطمه حسینیان» از خراسان رضوی، «عشرت بیابانی» از هرمزگان، «تیمور رحمانی» کردستان، «سبحانی» از سیستان و بلوچستان و «طیبه جلالی» از تهران که بر اثر کرونا فوت شده بودند، گرامی داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۲۴ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۵۱۷۱۰، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
0
انقد بزه هاي اجتماعي در ايران زياد شده كه بايد مركز فوريت ها به زودي افتتاح و گسترده تر بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین