پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۸۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
کاهش ارزبری جهت اقلام وارداتی شامل دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مکمل دارویی و شیرخشک متابولیک در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۷ به میزان ۲۹ درصد تحقق یافته است. این در حالی است که افزایش ۱۰ درصدی سهم ارزبری مواد اولیه موردنیاز جهت تولید در مدت مشابه و در راستای اجرای دستورات وزیر بهداشت و تحقق سیاست‌های کلان حمایت از تولید داخل به مرحله اجرا درآمده است.
شعار سال: کاهش مجموع ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی، نشان دهنده افزایش تولید این اقلام در کشور است؛ موضوعی که سال هاست با عنوان حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

باید توجه کرد که بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، در سال ۱۳۹۷ میزان ارز تخصیصی برای دارو و تجهیزات پزشکی ۳.۷ میلیارد دلار بوده که سازمان غذا و دارو از طریق افزایش زیرساخت‌های تولید و افزایش سهم تولید در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، صرفه جویی کرده و این رقم را در سال ۱۳۹۸ به سه میلیارد دلار کاهش داد. بر این اساس در سال ۹۸، براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده و با جدی گرفتن تولید، نیاز ارزی دارو و تجهیزات پزشکی به صورت داوطلبانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

در عین حال به گفته دکتر محمدرضا شانه ساز-رییس سازمان غذا و دارو، در سال ۱۳۹۸ سه میلیارد دلار به عنوان ارز دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت و در سال ۱۳۹۹ این رقم به ۲.۵ میلیارد دلار ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی رسید.

بر این اساس طبق گزارش عملکردی که از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شده است، یکی از اقدامات این سازمان، کاهش مجموع ارزبری دارو و تجهیزات پزشکی اعم از جمع ارز ترجیحی و نیمایی بوده است که مبین افزایش تولید داخل است؛ به نحوی که در سال ۱۳۹۷ عدد ارز اختصاص یافته به دارو و تجهیزات پزشکی، ۴.۷ میلیارد دلار و در سال ۱۳۹۸ عدد ۳.۴ میلیارد دلار بوده است. سپس این عدد در سال ۱۳۹۹ با وجود تحمیل بار تقریبی ارزی معادل ۵۶۰ میلیون دلار بابت تدارک اقلام و دارو‌های مورد استفاده در کرونا، تامین ارز مورد نیاز در این حوزه در همان حد ۳.۴ میلیارد دلار ثابت باقی مانده است.

باید توجه کرد که ارزبری اقلام مشابه سال‌های قبل، بدون احتساب ارز موردنیاز جهت مدیریت اقلام مقابله با کرونا کمتر از ۲.۸۴ میلیارد دلار است.

کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی

حال باید پرسید که این میزان از صرفه‌جویی ارزی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، چه نتایجی را در پی داشت است؟. بخشی از نتایج و آمار‌های مربوط به این موضوع را در ادامه مشاهده می‌کنید:

- کاهش ارزبری جهت اقلام وارداتی شامل دارو، ملزومات و تجهیزات پزشکی، مکمل دارویی و شیرخشک متابولیک در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۷ به میزان ۲۹ درصد تحقق یافته است. این در حالی است که افزایش ۱۰ درصدی سهم ارزبری مواد اولیه موردنیاز جهت تولید در مدت مشابه و در راستای اجرای دستورات وزیر بهداشت و تحقق سیاست‌های کلان حمایت از تولید داخل به مرحله اجرا درآمده است.

هزینه ۵۶۰ میلیاردی دارو و تجهیزات کرونا

لازم به توضیح است که در سال ۱۳۹۹ حداقل ۵۶۰ میلیون دلار بابت تامین اقلام تجهیزات پزشکی و دارویی مورد نیاز در مبارزه با بیماری کرونا هزینه شده است که در صورت کسر این مبلغ کاهش بیش از پیش ارز مورد استفاده در حوزه سازمان غذا و دارو قابل دستیابی خواهد بود. به عبارت دیگر کاهش مصرف ارز به میزان ۲.۸۴ میلیارد دلار در صورت عدم تحمیل ارزبری ناشی از بیماری کرونا طبق برنامه ریزی انجام شده، محقق می‌شد.
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی

کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی
 
کاهش ۲۱ درصدی واردات چند کالای سلامت‌محور در سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۷

- افزایش رشد ریالی سهم بازار تولید به میزان ۹۲ درصد و کاهش واردات به میزان ۲۱ درصد در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۷ برای مجموع دارو، تجهیزات پزشکی، مکمل، شیرخشک و دارو‌های طبیعی و سنتی حاصل شده و یکی دیگر از دستاورد‌های کاهش ارزی در این حوزه بوده است.

سازمان غذا و دارو در گزارش منتشره خود تاکید کرده است که آمار و ارقام مستند موجود در سامانه رسمی بازار بورس (کدال) موید موفقیت وزارت بهداشت در تحقق سیاست‌های حمایت از تولید داخل و رونق اقتصادی در عملکرد بنگاه‌های اقتصادی فعال در این عرصه است.
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی

رشد ۷۶ درصدی مجوز‌های تولید اقلام سلامت‌محور در سال ۱۳۹۹

- رشد ۷۶ درصدی مجوز‌های صادره برای اقلام و کالا‌های تولیدی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۷ در مقایسه با کاهش ۴۱ درصدی مجوز‌های صادره برای اقلام و کالا‌های وارداتی در حوزه اقلام سلامت محور تحت نظارت سازمان غذا و دارو در مدت مشابه نیز یکی دیگر از نتایج کاهش ارزبری در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بوده است. به طوری که پیش بینی می‌شود با اتمام مدت اعتبار پروانه کالا‌های وارداتی مذکور، شاهد کاهش بیش از پیش در تعداد این پروانه‌ها باشیم.
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی

افزایش برچسب‌گذاری اصالت برای اقلام وارداتی و تولیدی سلامت‌محور

- رشد قابل توجه شناسه گذاری و نصب برچسب اصالت بر روی کلیه اقلام وارداتی و تولیدی سلامت محور در قالب سامانه قانونی TTAC توسط سازمان غذا و دارو که در راستای افزایش شفافیت بیشتر و رصد اجزای زنجیره تامین جهت مقابله با قاچاق و تقلبات غیرقانونی انجام شد.
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی

- در عین حال یکی دیگر از نتایج اجرای عملی رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص محوریت سیاست حمایت ازتولید، تغییر تراز ریالی و عددی بازار دارویی کشور به نفع تولیدکنندگان داخلی است. به این معنا که در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ سهم ریالی بازار واردات دارو از ۲۵ درصد به کمتر از نصف، یعنی ۱۲ درصد، تقلیل و ارزش سهم ریالی تولید از ۷۵ درصد به ۸۸ درصد افزایش یافته است. ضمن آنکه سهم عددی واردات نیز از ۵ به ۳ درصد تقلیل، و درصد عددی تولید از ۹۵ به ۹۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
کاهش ۲۹ درصدی ارزبری ۴ کالای سلامت‌محور اساسی

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۵۰۷۰۴۸۷۸، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین