پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل کارشناس مذهبی درباره وجود نورانی امام کاظم (ع) بیان کرد: امام کاظم (ع) در سال ۱۲۸ هجری به دنیا آمدند، آقازاده ۲۰ ساله بودند که به امامت رسیدند و ۳۵ سال امامت کردند که یکی از طولانی‌ترین امامت‌های اهل بیت است.

شعار سال:  حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل به تشریح ویژگی های امام موسی کاظم (ع) پرداخت.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل کارشناس مذهبی ، درباره وجود نورانی امام کاظم (ع) بیان کرد: امام کاظم (ع) در سال ۱۲۸ هجری به دنیا آمدند، آقازاده ۲۰ ساله بودند که به امامت رسیدند و ۳۵ سال امامت کردند که یکی از طولانی‌ترین امامت‌های اهل بیت است.
 
وی افزود:ما در تاریخ تشیع دو دوره داریم که بسیار سخت‌تر از بقیه دوره‌ها است. ۱. دوره امامت امام سجاد (ع) ۲. دوره امامت امام کاظم (ع) و این نکته حائز اهمیت است که امام کاظم (ع) در این دوره سخت ساکت و بی تفاوت نبودند و این ذهنیت که امام مدت زیادی زندانی بودند (بین ۴ الی ۱۴ سال) درست نیست در روایات معتبر آمده است که پس از ۳۵ سال امامت ایشان نهایت چهار سال آخر عمر مبارکشان را زندانی بودند ونیز در زمان امام داریم که اندیشه‌های انحرافی برخی ایجاد و برخی توسعه پیدا کرد.
 
رساله عقلیه امام کاظم (ع)
 
وی بیان کرد:امام رساله‌ای به نام عقلیه نوشته اند که بسیار دقیق، سنگین و عالی است و با تدوین این رساله با اندیشه‌های انحرافی مقابله کردند؛ همچنین ایشان در زمان چهار خلیفه عباسی حضور داشتند (هادی، مهدی، منصور، هارون) که برای قتل ایشان نقشه‌ها کشیده بودند و با همه سختی‌ها و فشار‌های که به ایشان وارد شد، بیش از دو هزار حدیث نقل کردند، همچنین ایشان مدتی از زندگانی خود را مخفی بودند و دسترسی به امام نبود و در همان وضعیت و مناطق باز هم کار تبلیغاتی خود را انجام و ارتباط خود را با مردم حفظ می‌کردند.
 
حجت الاسلام و المسلمین کفیل افزود: بیش از ۶۰۰ نفر از امام کاظم (ع) نقل حدیث کردند و مهم‌تر از همه این‌ها سازمان وکالت است، زیرا محیط خفقان آور و مناطق شیعه گسترده شده بود و تشیع در کوفه، قم، بغداد، طبرستان، خراسان، یمن رواج داشت ایشان سازمان وکالتی که امام صادق (ع) بنای آن را ساخته بودند را بسط و گسترش دادند و به نوعی به شاگرد پروری پرداختند تا در اوج نظارت، سازمان وکالت و تشیع را رشد و با وکلا در ارتباط بودند
 
وی عنوان کرد: در زمان امام کاظم (ع) مردم ایشان را امتحان می‌کردند تا متوجه شوند که آیا امام جواب سوالات شان را بلد هستند و یا خیر، و اگر بد بودند امامت را می‌پذیرفتند؛ معمولاً هنگامی که امامی به شهادت می‌رسید جامع امام بعدی را می‌پذیرفت و شیعیان راحت پیوند برقرار می‌کردند و در تدبیر امام کاظم (ع) بود که باعث شدند در وحدت بین شیعیان گسست ایجاد نشود و شاگردان امام صادق (ع) این مسیر را ادامه بدهند تا حلقه‌های درس برقرار و مسیر علمی رشد خود را داشته باشد.
 
حجت الاسلام و المسلمین کفیل به نقل حدیثی از امام کاظم (ع) پرداخت وتصریح کرد: امام سفارشی را بر همه ما کردند و گفتند "طوبی لشیعتنا "خوش به حال شیعه‌های ما آن‌هایی که متمسک بشوند به حبل و ریسمان ما اهل بیت در زمان غیبت فرزند مهدی (عج) و در آن زمان غیبت از راه ما جدا نشوند.
 
وی گفت: امام کاظم(ع) در پاسخ به چگونگی این تمسک فرمودند: باید دو جریان در وجود شیعه‌های ما وجود داشته باشد، ۱) ثابت قدم در دوستی ما ۲) ثابت قدم در دوری از دشمنان ما و به تعبیری شیعه باید در تولی وتبری ثابت قدم باشد و خوشا به حال آنان که در روز قیامت هم درجه ما هستند و باید همگی مراقب باشیم تا در زمان غیبت در جلسات، مراسمات و مقاطع از اهل بیت و ولایت جدا نشویم.
 
این کارشناس مذهبی گفت: امام کاظم (ع) همچنین فرمودند: هر کسی که مشکلی را از برادر دینی خود رفع کند، خدا گره‌هایی را از او در روز قیامت باز می‌کند تا می توانید سعی کنید گرفتاری‌ها را رفع کنید تا مشکلات خودتان نیز حل شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار:   8 مرداد   1400، کدخبر: 7838543، /www.yjc.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین