پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۳۵۳۲۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ درصد افزایش‌یافته است و به ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان رسیده است.
شعار سال: بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ درصد افزایش‌یافته است و به ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان رسیده است.

متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. رشد قیمت مسکن در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه ۱۴۰۰ به ترتیب، ۹۱.۷ و ۶۹.۷ و ۵۶.۶ درصد بوده است.

در تیرماه سال۱۴۰۰ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۰.۶ و ۶۳.۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در بخش اجاره نیز شاخص کرایه مسکن در شهر تهران و کل مناطق شهری در تیر ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب ۳۴.۹ و ۳۸.۷ درصد نسبت به تیر ۹۹ است.

طبق اعلام بانک مرکزی، در خرداد ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. قیمت مسکن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ طبق اطلاعات و آمار‌های رسمی با کاهش مواجه شده است و این روند بر اساس برخی نشانه‌ها در خردادماه نیز ادامه داشت.

به گواه بعضی از تحلیلگران بازار قیمت مسکن به دلایلی همچون رکود معاملات، افت شدید توان متقاضیان و تعدیل چشم‌انداز تورمی تا پایان سال افزایش چندانی پیدا نمی‌کند و پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود. طی سه دهه گذشته قیمت مسکن تقریبا هزار و ۲۰۰ برابر شده است علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست.

کشور با کمبود ۵ میلیون واحدی خانه روبه‌رواست و تا زمانی که این مشکل وجود دارد نمی‌توان انتظار سقوط قیمت و رشد منطقی در این بخش را داشت.

انتظار پایین آمدن قیمت مسکن را نداشته باشیم

مهدی سلطان‌محمدی، کارشناس بازار مسکن  درباره وضعیت بازار فعلی مسکن گفت: با توجه به افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت خانه در تیرماه امسال در قیاس با سال قبل، هنوز قیمت‌ها از اسفندماه سال قبل کمتر هستند و به عبارتی در طول چهار ماه گذشته تقریبا ثابت مانده است. این در شرایطی است که تورم قابل‌توجهی را در کشور شاهد هستیم به این معنا که قیمت نسبی مسکن در حال کاهش است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ارزش پول کاهش پیداکرده و قیمت همه کالا‌ها افزایش داشته است و قیمت تمام‌شده خانه به علت تورم بالای قیمت مصالح ساختمانی هم بالا رفته است، قیمت مسکن در طول چهار ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و شیب افزایش قیمت‌ها تقریبا متوقف مانده و به نظر می‌رسد کم‌وبیش این روند ادامه داشته باشد.

سلطان محمدی با اشاره به عدم رونق خریدوفروش در بازار گفت: بعد از رشد شدید قیمت مسکن از سه سال قبل بازار با رکود مواجه شد، اما از آبان ماه سال قبل در بعضی از ماه‌ها شیب قیمت‌ها گاهی روند صعودی و گاهی روند نزولی پیدا کرد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت‌های اسمی مسکن کاهش پیدا کند، زیرا وقتی تورم بالای ۴۰ درصد در جامعه باشد، باید انتظار افزایش قیمت را داشت، اما به نظر می‌رسد قیمت مسکن اگر هم بالا برود کمتر از تورم خواهد بود.
 
یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران به ۳۰ میلیون رسید
 
این کارشناس مسکن درباره بالا رفتن قیمت سیمان و احتمال تأثیر آن در گرانی قیمت خانه گفت: گرانی در سیمان به علت وقفه‌ای که در تولید آن به وجود آمد، رخ داد و این مشکل در بخش تولید فولاد به علت قطعی برق هم رخ داد، اما چون این معضل پایدار نخواهد بود و هزینه سیمان هم در قیمت تمام‌شده ساختمان خیلی زیاد نیست، به همین جهت اگر تورمی هم به وجود بیاید بسیار ناچیز خواهد بود.

سلطان محمدی درباره آینده وضعیت بازار مسکن با حضور دولت جدید گفت: مسائل مختلفی ازجمله نگاه دولت به این بخش، وضعیت برجام، تورم، کسری بودجه و درآمد‌های نفتی در ایجاد تغییرات در بازار تأثیرگذار است؛ بنابراین هیچ‌کس با قاطعیت نمی‌تواند از حالا تغییرات قیمتی در ماه‌های آینده را پیش‌بینی کند.

وی در پایان اظهار کرد: اگر پارامتر‌های بازار تغییر عمیقی نداشته باشد و حول مسائل متعارف باشد، انتظار جهش بالا و یا سقوط قیمت‌ها را نداریم و آرامش نسبی در بازار حاکم می‌شود و میزان افزایش قیمت مسکن از تورم هم پایین‌تر خواهد بود.

بازار مسکن از رکود خارج نشده است

مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز درباره بازار فعلی مسکن گفت: اعلام آمار‌های تورمی باعث تشنج در بازار می‌شود. مشخص نیست داده‌هایی که مرکز آمار یا بانک مرکزی اعلام می‌کنند از چه طریقی آماده می‌شود. معتقدم اگر مرکز آمار و یا سازمان‌های دیگر درباره وضعیت مسکن گزارشی ارائه نکنند، شرایط به‌مراتب بهتر می‌شود.

وی بابیان این‌که وزارت دفاع به صنعتی دست پیدا کرده که ساختمان‌سازی سرعت بیشتری پیدا می‌کند، گفت: وزارت راه و شهرسازی طی سال‌های اخیر نتوانست به وظایف خود عمل کند و در شرایطی که مشاورین املاک هیچ نقشی در بالا بردن قیمت‌ها نداشتند، اما از سوی وزارت راه و شهرسازی متهم به گران کردن قیمت خانه شدند.

قلی‌خسروی مالکان خانه‌ها را تعیین‌کننده قیمت‌ها عنوان کرد و افزود: مشاوران به دنبال دریافت کمیسیون خود هستند و هرچقدر قیمت‌ها پایین باشند، رونق در خریدوفروش و اجاره افزایش پیدا می‌کند. تورم برای خرید خانه جهش زیادی پیدا کرد و بسیاری دیگر امکان خرید ندارند درنتیجه بازار رونق زیادی ندارد.

وی با اشاره به نرخ‌گذاری ۲۵ درصدی برای سقف اجاره‌بها از سوی دولت گفت: تجربه نشان داده این نرخ‌گذاری‌ها جواب نمی‌دهد و هرگز عملیاتی نمی‌شود. آنچه‌که در کف بازار وجود دارد با آنچه‌که طرح‌های وزارت راه و شهرسازی و ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح می‌کنند متفاوت است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان اعلام کرد: بازار مسکن از رکود خارج نشده و امیدوارم با حضور دولت جدید نگاه صحیحی به بخش مسکن صورت بگیرد تا کمبود ۵ میلیون واحد مسکن در کشور رفع شود.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسالت، تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۸۱۸۶، resalat-news.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین