پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
چند سالی است ساخت تله کابین به نام توسعه گردشگری، به یکی از تهدید‌های جدی برای جنگل‌های هیرکانی شمال کشور تبدیل شده و هرازگاهی خبری از استقرار آن در یک گوشه از این جنگل‌های باستانی به گوش می‌رسد. این درحالی است که به گفته کارشناسان، سطح این جنگل‌ها که تامین کننده حیات بیش از نیمی از ساکنان کشورهستند، بشدت رو به کاهش بوده و احداث مجموعه‌های گردشگری، چون تله‌کابین و ورود بی‌ضابطه حجم زیاد گردشگر در دل این جنگل‌های بکر باستانی که منتظر ثبت جهانی هستند، می‌تواند تیر خلاصی باشد بر حیات چند میلیون ساله آنها.
شعار سال:

ما تله کابین نمی‌خواهیم

اگرچه بسیاری از استان‌های کشور به علت سیاست‌های نادرست توسعه‌ای و رعایت نکردن قوانین محیط زیستی، امروز با انواع بحران‌های بی‌آبی، خشکسالی و خشکی رود‌ها و تالاب‌ها و در نتیجه مشکلات حل‌ناشدنی فرونشست زمین و ریزگرد‌ها مواجه هستند، تخریب و تصرف منابع ملی و جنگل‌های ایران، اما همچنان ادامه دارد، هر روز با یک عنوان جدید و در قالب طرح‌هایی نو. تازه‌ترین این طرح‌ها که در سکوت خبری پیگیری می‌شود، ساخت تله‌کابین در منابع بکر جنگلی است. درواقع چند سالی است ساخت تله کابین به نام توسعه گردشگری، به یکی از تهدید‌های جدی برای جنگل‌های هیرکانی شمال کشور تبدیل شده و هرازگاهی خبری از استقرار آن در یک گوشه از این جنگل‌های باستانی به گوش می‌رسد. این درحالی است که به گفته کارشناسان، سطح این جنگل‌ها که تامین کننده حیات بیش از نیمی از ساکنان کشورهستند، بشدت رو به کاهش بوده و احداث مجموعه‌های گردشگری، چون تله‌کابین و ورود بی‌ضابطه حجم زیاد گردشگر در دل این جنگل‌های بکر باستانی که منتظر ثبت جهانی هستند، می‌تواند تیر خلاصی باشد بر حیات چند میلیون ساله آنها.

همین چندی پیش، رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به ایجاد حفره‌هایی در دل جنگل اشاره کرده و گفته بود: آنچه مرا بیش از هرچیز نگران می‌کند، حفره‌های ایجادشده در جنگل است. وقتی گسترش این حفره‌های خالی، از یک حدی بگذرد و اکوسیستم تکه‌پاره شود، جنگل کارکرد خود را از دست خواهد داد و به نظرم ایجاد چنین حفره‌هایی در جنگل‌های شمال به‌مراتب خطرناک‌تر از کاهش مطلق سطح کل جنگل است.

با این همه در همین یکی دو سال اخیر چند پروژه احداث تله کابین در دل جنگل‌های هیرکانی موافقت ساخت از ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست را دریافت کرده که در صورت اجرا خسارت‌های جدی به این جنگل‌ها وارد و بحران‌های پدید آمده در شمال کشور را دو چندان می‌کند.
تعداد بازدید : 2

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از کانال رسمی دکترسعیدخزائی (آینده پژوهی)
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین