پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۶۵۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۱
آنچه در دین اسلام اصل تلقی می‌شود و همه آن را قبول دارند اصل؛ «لاضرر و لاضرار فی‌الدین» است که در دین اسلام حکمی ضروری و واجب به شمار می‌رود. ترجمان این اصل یعنی در دین هیچ عامل واجبی نیست که ضرری داشته باشد و انجامش واجب باشد. در واقع تکالیفی مثل نماز و روزه که واجب کفایی هستند، اگر به فرد ضرری بزنند قید واجب از آن‌ها برداشته می‌شود.
شعارسال: آنچه در دین اسلام اصل تلقی می‌شود و همه آن را قبول دارند اصل؛ «لاضرر و لاضرار فی‌الدین» است که در دین اسلام حکمی ضروری و واجب به شمار می‌رود. ترجمان این اصل یعنی در دین هیچ عامل واجبی نیست که ضرری داشته باشد و انجامش واجب باشد. در واقع تکالیفی مثل نماز و روزه که واجب کفایی هستند، اگر به فرد ضرری بزنند قید واجب از آن‌ها برداشته می‌شود.
 
حتی در مورد حج که یکی از فرایض اکبر اسلام است اگر به دلیل کسالت فرد یا ناامنی شهر‌های مقصد ضرررسان باشد، قید واجب برداشته می‌شود. اساسا در اسلام سلامت انسان نسبت به واجبات دینی در اولویت قرار دارد. به همین دلیل معلوم است عزاداری برای سیدالشهدا که اتفاقا جزیی از مستحبات است در شرایط کنونی به صورت مراسمی که در مشهد برگزار شد به هیچ عنوان جایز نیست.
 
متاسفانه برخی‌ها با وجود همه تذکرات و تاکیدات دینی یا با هدف ریا، یا با انگیزه خودنمایی در شرایطی که کرونا جان انسان‌ها را به‌طور جد تهدید می‌کند، با بی توجهی محض به وضعیت خطیر جامعه با بهانه ایام محرم اقدام به برگزاری تجمعات می‌کنند که حرام و البته ضرر رساندن بودن چنین اقدامی بر هیچ کس پوشیده نیست. در نتیجه محال است این قبیل رفتار‌ها مورد رضایت پروردگار باشد، اما گروهی افراطی به انجام چنین اقداماتی اصرار دارند که حتما باید با آن‌ها از طریق مراجع قانونی مقابله کرد تا مردم از شر بیماری و گرفتاری رها شوند. در نتیجه باید توجه داشت هیچ امر واجبی نداریم که در هر شرایطی واجب باشد، چه برسد به اعمالی که مستحب به شمار می‌روند.

مذهب شیعه در بین مذاهب اسلامی در حالی که سرشار از عشق به ائمه هدی (ع) و برائت از دشمنان آنهاست، مشهور به مذهب عقل‌گرایان است. ماجرای تشدید کرونا و برگزاری هیات‌های مذهبی و تعارض بین باور‌های ایمانی و معرفتی و رعایت امور عقلانی از عدم شناخت بنیان‌های تشیع ناشی می‌شود. روایات بسیاری از سیره اهل بیت (ع) در این خصوص وجود دارد.
 

در دین هیچ عامل واجبی نیست که با وجود ضرر انجامش واجب باشد
 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه اعتماد، تاریخ انتشار:۲۱ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۷۲۲۶۸، www.etemaad.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین