پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
محمدصادق کوشکی در نشستی به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد گفت: اگر کودتای ۲۸ مرداد را از بخش نفوذی‌ها و تحلیل مقامات امنیتی آمریکا مرور کنیم، می‌فهمیم که امروزه تحلیل کودتای سفید علیه دولت آقای رئیسی جدی است.

  شعار سال: نشست کودتا؛ تحفه آمریکایی به مناسبت سالروز کودتای ۲۸مرداد به همت بنیاد بین‌الملل استکبارشناسی سازمان بسیج دانشجویی و با حضور محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و موسی حقانی، رئیس مرکز مطالعات تاریخ معاصر برگزار شد که در ادامه می خوانید.
 
گزارش صحبت‌های محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به شرح زیر است:
 
درمورد کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ چند نکته قابل ذکر است. دولتی که در ۲۸ مرداد سرنگون شد، دولت سکولاری بود که داعیه‌دار اسلام نبود و باطن غربی داشت و به دنبال استقلال حداقلی بود. دکتر مصدق با حسن نیت تمام با آمریکایی‌ها صحبت کرد و به آنان اعتماد کامل داشت. انگلستان نیز به عنوان کشوری که کشور‌های زیادی را زیر سیطره‌ی خود داشت، به دنبال انتقال این قدرت به ایالات متحده آمریکا بود. این تجربه دکتر مصدق برای ما باید بسیار مفید باشد.
 
در بحث ملی شدن صنعت نفت، مصدق همه جور اعتمادی به آمریکایی‌ها داشت و باید گفت آمریکایی‌ها حتی این دولت را نیز تحمل نکردند. اگر ما بخواهیم یک قدم کوتاه برای استقلال کشور برداریم، آمریکا با آن مخالفت می‌کند. جرم دکتر مصدق نیز این بود که چندقدمی به سمت استقلال حرکت کرد. دلیل دشمنی آمریکا با ما، نه تسخیر سفارت آن کشور است و نه هیچ چیز دیگر و فقط به خاطر استقلال‌خواهی ماست.
 
دولت عربستان، دولت وهابیت است که اهل استقلال‌خواهی نبودند و تحت حمایت آمریکا هستند، ولی دولت دکتر مصدق خواست چندقدمی به سمت استقلال برود و این سرنوشت برایش رقم خورد. کودتا بار سنگین نظامی نداشت. انگلیسی‌ها دو امتیاز در اختیار آمریکایی‌ها گذاشت که یکی نفوذیان داخلی و یکی رسانه‌هایی مثل بی‌بی‌سی بود. بی‌بی‌سی کلمه رمز کودتا را اعلام کرد و باید گفت این شبکه همچنان تا به امروز قالب فعالیت‌های ماهواره‌ای برای اهداف خود کار می‌کند.
 

ملت ایران هیچ‌زمانی یکپارچه تسلیم دولت بیگانه نشدند. در زمان تصرف ایران به دست روسی‌ها و انگلیسی‌ها، در هر شهری از ایران کسی یا گروهی علیه آنان به پا خواست. در شمال میرزاکوچک‌خان، در مرکز بی‌بی‌مریم‌خان و در جنوب میرمهنا و رئیس علی دلواری علیه بیگانگان به پا خواستند و این‌ها نشان می‌دهد ملت ایران یکپارچه در برابر بیگانگان می‌ایستند.
 
در کتاب خاطرات غربی‌ها این مسئله هست که آنان بعد از شکست در سال ۸۸ و جنبش سبز، به روش دیگری متوسل شدند و با استفاده از سرمایه‌های عظیم، روی به فضای مجازی و فعالیت گسترده در آن آوردند و تا امروز نیز ادامه داده‌اند.
 
دیگر درس ما از کودتا علیه دولت دکتر مصدق این بود که ایشان فکر می‌کرد که آمریکا همه‌جانبه از او حمایت می‌کند و بعد نیز تجربه این اعتماد را مشاهده کرد. امروزه نیز سیاست‌های آمریکا و انگلیس عوض نشده است و ایران امروز بسیار بیشتر از ایران سال ۱۳۳۲ برای آنان ارزش دارد. اسنادی که به ما تضمین دهد آمریکا و انگلیس در کشور ما دخالتی نمی‌کنند و ما خیال‌مان از آنان راحت باشد، موجود نیست و آنان همچنان برنامه‌های زیادی دارند و در حال حاضر با شناخت بیشتر ما به دنبال کودتای سفید در ایران هستند.
 
کودتای سفید به دنبال سرنگونی کل نظام نیست و به دنبال سرنگونی دولت مردمی سیدابراهیم رئیسی است. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به جد به دنبال این قضیه هستند و معتقدند با شکست رئیسی، روند موردنظر ما در ایران با هر عنوانی بالا می‌آید. افرادی دکتر مصدق را زمین زدند که تا آخرین لحظه کنارش بودند و حتی عضو کابینه یا آشنای او بودند.
 
از همین امروز کودتای سفید علیه دولت جدید شروع شده است و نمونه‌ی اعتراضات خوزستان، تستی برای همین کودتای سفید بود. اگر کودتای ۲۸ مرداد را از بخش نفوذی‌ها و تحلیل مقامات امنیتی آمریکا مرور کنیم، میفهمیم که تحلیل کودتای سفید علیه دولت آقای رئیسی جدی است. آقای رئیسی باید هشدار‌ها را جدی بگیرد و برای آنان برنامه ویژه داشته باشد.
 
با عبرت گرفتن از کودتای ۲۸ مرداد، می‌توان کودتای سفید که با نفوذیان و رسانه‌ها آغاز شده است را کاملاً فهمید و این را به عینه از روز بعد از تحلیف می‌توان مشاهده کرد که شخصیت‌های مختلفی علیه ایشان در حال صحبت هستند و از ایشان مطالبات جدی دارند.
 
باید گفت آن پاشنه آشیل که آمریکا و انگلیس به دولت‌های مردمی ضربه زدند، جنگ‌های روانی است و دولت جدید باید برای این جنگ‌های روانی راه‌حل داشته باشد و حتما باید یک مجموعه برای خنثی‌کردن جنگ‌های روانی شکل بگیرد. مطالعه گذشته چراغ راهی برای آینده است که می‌توان از شکست‌های گذشته به عنوان پیروزی در آینده بهره جست.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو ، تاریخ انتشار:  26 مرداد   1400، کدخبر: ، www.snn.ir،957041

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین