پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۲۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۳
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم گفت: از نظر قانونی و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس این جز وظایف کمیسیون‌های مربوط است که وقتی وزرای پیشنهادی برنامه خود را به مجلس تحویل می‌دهند، آن برنامه‌ها در این کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گیرد و نمایندگان عضو کمیسیون درباره این برنامه‌ها رأی دهند.
شعار سال: در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم که این روز‌ها در مجلس شورای اسلامی در جریان است، انتقاداتی درباره برخی عملکرد‌ها مطرح می‌شود.

یکی از تذکراتی که امروز مطرح شد از طرف محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر بود که نسبت به اعلام نظر مثبت یا منفی کمیسیون‌ها درباره وزرا و برنامه‌های آن‌ها می‌پرداخت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: «براساس آنچه در ماده ۲۰۲ آئین‌نامه آمده و دیروز هم تذکر داده شد، کمیسیون‌های مربوطه انطباق برنامه گزینه پیشنهادی را با سیاست‌های کلی بررسی و اعلام کنند؛ اینکه در گزارش‌ها قبولی یا ردی اعلام شده و در تبلت‌ها بارگزاری شده است با توجه به اصل ۸۵ قانون اساسی فی‌الواقع یک نوع تفویض است. اعلان نظر مثبت یا منفی کمیسیون ذهنیت ایجاد می‌کند.»

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: «اگرچه در تبلت‌ها بارگزاری شده است، اما در اینجا مطرح نمی‌شود، همچنین اعلام گزارش به این معنا نیست که به جای نمایندگان تصمیم بگیرند.»

ناصر قوامی، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم می‌گوید: «از نظر قانونی و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس این جز وظایف کمیسیون‌های مربوط است که وقتی وزرای پیشنهادی برنامه خود را به مجلس تحویل می‌دهند، آن برنامه‌ها در این کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گیرد و نمایندگان عضو کمیسیون درباره این برنامه‌ها رأی دهند.»

این نماینده سابق مجلس بیان می‌کنند: «یعنی این برنامه باید در کمیسیون‌های مربوطه به رأی گذاشته شود و تعیین تکلیف شود.»

قوامی در ادامه توضیح می‌دهد: «کمیسیون هم موظف است که گزارش این روند و نظر نمایندگان درباره برنامه وزرا را در صحن علنی مجلس اعلام کند؛ بنابراین اگر اکثریت نمایندگان عضو کمیسیون نظر مخالف درباره برنامه یک وزیر داده باشند این باید در گزارش کمیسیون در صحن اعلام شود. همان‌طور که اگر نظر اکثریت موافق باشد اعلام می‌شود.»

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم می‌افزاید: «برای اینکه نظر نمایندگان در صحن علنی تحت تاثیر این گزارش قرار نگیرد بهتر است که زمان خواندن گزارش تعداد نظرات موافق و مخالف اعلام شود، اما به طور کلی اعلام نظر کمیسیون به منظور رد یا تایید یک وزیر در مجلس نیست و نمایندگان معمولا نظرات خود را دارند.»

نمایندگان در جریان بررسی صلاحیت وزرا کجا هستند؟

این روز‌ها مجلس بیش از هر زمان دیگری زیر ذره‌بین افکارعمومی قرار دارد و با توجه به بررسی صلاحیت وزرای دولت سیزدهم تذکرات و نقد‌های زیادی مطرح می‌شود. اما با وجود اینکه حساسیت‌ها معمولا در زمان بررسی صلاحیت وزرا و رای اعتماد به آن‌ها بالاست، به نظر توجه نمایندگان به این امر کمرنگ است. رای اعتماد به وزرا یکی از مهمترین وظایف مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب است با این وجود در روز‌های گذشته علاوه بر ایراداتی که مطرح می‌شود، نوع حضور نمایندگان در مجلس هم مورد نقد است. در برخی جلسات مجلس در جریان چنین دستور مهمی بیش از ۵۰ نفر از نمایندگان در صحن حضور پیدا نمی‌کنند و غایب هستند.

این غیبت البته در جلسه صبح با تعداد بالایی همراه نیست، اما به مرور و به خصوص بعد از تنفس به تعداد چشمگیری بالا می‌رود.

امروز هم در سومین روز این مذاکرات و پنجمین جلسه ۴۵ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور نداشتند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۵۱۱۴۶۵، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین