پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۵۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۷
راهکارهای خروج از رکود و نقش صنایع کوچک دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

شعارسال: صنایع کوچک و راهکارهای خروج از رکود، شب دوشنبه 17 آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکبریان رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و حسین سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی ایران بررسی شد.

رحمانی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری پیرامون برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خروج از رکود گفت: در سامانه بهین یاب به صورت آنلاین می توان به اطلاعات مورد نظر دست یافت به طوری که دستگاههای متعددی در ارائه اطلاعات این سامانه دخیل هستند.

وی اظهار داشت: 7 هزار و 333 واحد تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی در کشور از طریق این سامانه ثبت نام کرده اند که 5 هزار و298 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند و از سوی دیگر، 8 هزار و284 واحد تولیدی دیگر نیز از بانک ها تسهیلات دریافت کردند.

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه، در مجموع 15 هزار و 617 واحدهای تولیدی 10 هزار و764 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند خاطرنشان کرد: 57 هزار واحد در سامانه ثبت نام کرده اند.

*دولت باید بیش از80 درصد اختیاراتش را واگذار کند

اکبریان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، دولت باید بیش از80 درصد اختیاراتش را واگذار کند بیان کرد: 70-80 درصد بنگاه های زودبازده نتوانستند به نتیجه مثبت دست یابند.

*رشد ۴ درصدی مصرف برق صنعتی در کشور در روند اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک

رحمانی، قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: بر اساس آمارهای وزارت نیرو از زمان اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک به طور میانگین مصرف برق صنعتی در کشور ۴ درصد افزایش پیدا کرده ضمن آنکه در حوزه حمل و نقل نیز تقاضا برای حمل و نقل کالا بیشتر شده است.

در ادامه این بحث سلاح ورزی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره احتمال تبدیل شدن تولیدات بنگاه های تولیدی از طریق افزایش توان تولید ( که با ارائه تسهیلات افزایش تولید را در بنگاه ها شاهد خواهیم بود) به موجودی انبارها و تعمیق رکود اظهار داشت: این موضوع خطری است که وجود دارد و ما نیز در اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در جلسات متعدد و در نشست های مشترک با دولت و مجلس این هشدار را منعکس کردیم.

وی خاطر نشان ساخت: راه حل این مشکل تحریک تقاضا است که بهترین روش آن نیز توسعه صادرات غیر نفتی کشور است منتها متاسفانه شاهد هستیم که در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی هیچ قدم مثبت ملموسی برداشته نشده و حتی گاها مواضعی را شاهد هستیم که از طریق بخشنامه ها و دستورالعمل ها در تقویت و توسعه این روند ایجاد خلل ایجاد می کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در همین رابطه بیان داشت: بازار داخلی کشور کشش افزایش توان تولید بنگاه های تولیدی را ندارد لذا نیاز است در حوزه صادرات غیرنفتی ضمن ارتقاء کیفیت تولیدات و تسهیلات و تشویقی که دولت در این روند می بایست در نظر بگیرد سفارتخانه های ما نیز باید در این حوزه فعال باشند.

*یارانه صنعت پرداخت نشده است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه متاسفانه دولت قبلی و دولت فعلی یارانه صنعت را پرداخت نکرده اند تصریح کرد: با توجه به این مسئله و افزایش نرخ حامل های انرژی، حداقل می بایست دولت تسهیلات ارزان قیمت برای تولید کنندگان در نظر بگیرد.

رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه صنعت جزو مطالبات ما است گفت: امسال مقداری از یارانه صنعت پرداخت شده است و قرار است که در شش ماهه دوم سال نیز رقم بیشتری پرداخت شود.

در بخش پایانی این بحث اکبریان نرخ سود ۱۸ درصد تسهیلات بانکی را مناسب ندانست و اظهار داشت: اگر باز پرداخت تسهیلات با تاخیر مواجه شود نرخ سود آن ۳۱ در صد خواهد شد مضاف بر اینکه ۹ درصد نیز ارزش افزوده است حال سوال اینجاست که مگر واحدهای تولیدی چقدر سود می کنند که توان پرداخت این میزان سود را داشته باشند ؟

*نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها صفر است

وی همچنین به نظارت بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها نمره صفر داد و اظهار داشت: صد هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم که ۵۰۰ نفر از این افراد که تسهیلات را دریافت کرده اند وثیقه مناسبی نزد بانک ها ندارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17آبان1395، کدخبر: 5851509: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین