پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۴۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه گفت: در مناجات خمس عشر نسبت به خود مقوله حکمرانی جامعه اسلامی نیز توجه و بیان شده که این حکمرانی باید مانند فرد، سالک الی الله باشد، ما تصور می‌کنیم که سلوک فقط فردی است در حالی که سازمان هم سلوک الهی می‌خواهد، حکمرانی نیز این سلوک را می‌خواهد.
شعار سال: حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست مجازی «نقش نیایش‌های امام سجاد (ع) در حکمرانی کنونی جامعه اسلامی» به میزبانی دانشگاه آزاد بندرعباس اظهارداشت: خدمات عمومی تامین اجتماعی مثل امنیت، سلامت، معیشت، مدنیت با رویکرد عاقلانه، عادلانه و معنویت‌مدارانه است که باید براساس سیره اهل بیت (ع) از جمله آثار گرانبهای امام سجاد (ع) در جامعه تحقق یابد.

وی ادامه داد: در مناجات خمس عشر علاوه بر سلوک اخلاقی، عرفانی و فردی که در ساختار حکمرانی نیز مفید است، نسبت به خود مقوله حکمرانی جامعه اسلامی نیز توجه و بیان شده که این حکمرانی باید مانند فرد، سالک الی الله باشد، ما تصور می‌کنیم که سلوک فقط فردی است در حالی که سازمان هم سلوک الهی می‌خواهد، حکمرانی نیز این سلوک را می‌خواهد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مناجات «خمسه عشر» امام سجاد (ع) ترتیب منطقی را در این دعا مشاهده می‌کنیم؛ علامه مجلسی و شیخ حر عاملی در مورد این مناجات سخن گفته‌اند، آنچه که مطرح است مباحث متعدد در این مناجات است.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: امام سجاد (ع) در منزل اول که مربوط به مناجات و راز و نیاز توبه کنندگان است، می‌فرماید: خدایا! گناهان بر من لباس خواری پوشانده و دوری از تو جامه درماندگی بر تنم پیچیده و بزرگی جنایتم دلم را میرانده، پس آن را با توبه به درگاهت زنده کن.

به گفته وی، امام سجاد (ع) در این مناجات از گناهان و خطا‌هایی که انسان انجام داده است توبه می‌کند و بزرگترین جنایت انسان را این می‌داند که آدمی دل خود را می‌میراند. سازمان نیز به همین شکل است و مثل انسان حیات و ممات دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: آن حضرت در ادامه از نفس اماره و شیطان و قلب خویش به خداوند شکایت می‌کند، سه مولفه‌ای که در سازمان و نهاد نیز حضور دارد یعنی “نفس اماره، شیطان و قلب بیمار” باید خوف و رجا به سازمان دارد و رغبت الهی را طلب کرد.

خسروپناه گفت: گاهی فرد دچار غفلت می‌شود و نیاز دارد که رحمت الهی به سویش سرازیر شود. در دوران دفاع مقدس، جبهه انقلاب اسلامی جبهه بیداری بود، جبهه‌ای بود که غفلت را زدود که اگر نبود نمی‌توانست در مقابل جنگ جهانی سوم بایستد.

وی تصریح کرد: یک وقت حکمرانی، فرعونی است، یک فرعون حکمرانی می‌کند، انقلابی می‌شود و فرعون کنار می‌رود و حکمرانی ولایی شکل می‌گیرد، این یعنی توبه الی‌الله و به سمت کمال و ولایت الهی رفتن؛ اما یک زمان همین حکمرانی ولایی که فرعون را کنار زده است گرفتار حکمرانی قارونی می‌شود مانند وقتی که اختاپوس‌های اقتصادی قدرت اقتصادی را به دست بگیرند و فقر جامعه را افزایش می‌دهند، از این مساله باید توبه و شکوه کرد و حکمرانی را نبوی و علوی کرد، همان گونه که حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه به ما آموخت.

معاون رشته هنر دانشگاه اسلامی درخصوص منزل ششم در دعای خمس عشر که اختصاص به «شُکر» دارد، نیز گفت: وقتی حکمرانی توبه کرد و به مقام رغبت رسید باید شکرگزار باشد امروز نیز ما باید شکرگزار جبهه انقلاب در دوران دفاع مقدس، شکرگزار حکمرانی مقاومت باشیم که به دست شهید حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت و همچنین شکرگزار جبهه علمی در کشور که به دست شهید فخری‌زاده‌ها شکل گرفت، باشیم.

خسروپناه افزود: من عمده کتاب‌های عرفا را دیده ام، اوپانیشاد‌ها را سطر به سطر خواندم، اما هرگز عظمت کلام امام سجاد (ع) را در آن‌ها نمی‌یابید.

وی یادآورشد: از نظر من این منازل و مناجات‌ها و گام‌های سه‌گانه «توبه»، «اطاعت الهی» و نهایتا «مقام فقر و زهد» باید در حکمرانی التزام یابد تا موفقیت و تمدن اسلامی حاصل شود، ضمن این که موفقیت حاصله را نباید از آن خود بداند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۲۱۰۴۶۱، fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین