پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۰۳۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: هنوز دستگاه‌های مختلف از کار‌های بخشی دست برنداشته‌اند و به‌جای ارائه خدمات از درگاه‌های واحد ترجیح می‌دهند اپلیکیشن یا تارنما‌های اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند.
شعارسال: با آغاز رسمی فعالیت دولت سیزدهم و تأیید وزرای پیشنهادی رئیس جمهور از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مردم در انتظار تکمیل پروژه‌های ملی هستند. یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور اجرایی شدن و تکمیل طرح «دولت الکترونیک» است. این پروژه ملی اهمیت زیادی در ارتقای سطح سلامت جامعه در شرایط بحرانی شیوع بیماری کرونا دارد. در واقع سرویس‌های دولت الکترونیک شرایطی را فراهم می‌سازد که عموم مردم در همه مناطق کشور بدون نیاز به خروج از خانه فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند.
برای اطلاع از آخرین وضعیت توسعه دولت الکترونیک و میزان استفاده مردم از این طرح کلان ملی در دوره کرونا با رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفتگو کردیم. در ادامه مشروح آن را مشاهده می‌کنید:
 
دولت الکترونیک از شعار تا عمل

در حال حاضر روند توسعه و تکمیل دولت الکترونیک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این پروژه در دوره کرونا تا چه میزان به کمتر شدن مراجعات مردم به نهاد‌های دولتی کمک کرده است؟

باقری اصل: در شرایطی که به دلیل بیماری کرونا بیش از ۵۰ درصد کارکنان دولت به محل کار خود نمی‌رفتند خدمات دولت الکترونیک بدون وقفه ارائه شده و نیاز‌های مردم را برطرف می‌سازد. می‌توان گفت دولت الکترونیک بهره‌وری حداقل ۳۰ درصد از کارکنان را ارتقاء داده است. خدمات دولت الکترونیکی تنها مختص به حوزه‌ای خاص نیست و در بخش‌های مختلفی نظیر مالیات، خدمات درمانی و مواردی دیگر ارائه می‌شود. در مواردی که خدمات هنوز برخط نشده است تعارض منافع وجود دارد و مدیران سازمان‌هایی خاص منافع خود را در راستای اجرایی شدن دولت الکترونیک نمی‌دانند. در بعضی موارد مشاهده می‌شود نیرو‌های پرنفوذی که بازنشسته شدند یا افرادی که دارای امتیاز امضای طلایی هستند بر خلاف روند توسعه فناوری مبادرت به گسترش خدمات حضوری و دفاتر فیزیکی می‌کنند.

این چنین سیاستی موجب می‌شود مردم برای تکمیل فرایند اداری خاص در شرایط حاد کرونا به صورت حضوری به مراکزی نظیر دفاتر پیشخوان خدمات دولت سر بزنند. در حقیقت اکنون دیگر برای تکمیل دولت الکترونیک مشکلات زیرساختی و سیستمی وجود ندارد. از سال ۱۳۹۶ با راه‌اندازی مراکز تبادل داده روند توسعه دولت الکترونیک شدت گرفته است. دولت الکترونیک به افراد صاحب سهام عدالت در فرایند خرید و فروش کمک زیاد کرد. سرویس‌های برخط موجب شد بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دارنده سهام عدالت از زمان ثبت‌نام تا هنگام فروش سهام حتی یکبار هم نیازی به مراجعه به بانک نداشته باشند.

فرایند الکترونیکی شدن نیازمند نوعی تغییر ساختار است که بعضی از دستگاه‌ها حاضر به پذیرش این دگرگونی نیستند. به طور کلی در چند سال اخیر یک اتفاق مهمی افتاده است. زیرساخت‌های دولت الکترونیک نظیر دولت همراه، مرکز ملی تبادل اطلاعات و سایر سامانه‌ها در حد مطلوبی توسعه یافته است.

 آیا در خصوص اشتراک‌گذاری داده نیز نسبت به چند سال گذشته جهشی به وجود آمده است؟

باقری اصل: هنوز هم دستگاه‌هایی در کشور هستند که تبادل اطلاعات خوبی انجام نمی‌دهند و یکی از همین دستگاه‌ها در چند روز گذشته مورد حمله هکر‌ها قرار گرفته و اطلاعات آن در فضای مجازی منتشر شده است. وقتی شورای اجرایی فناوری اطلاعات از این دستگاه‌ها می‌خواهد که داده‌ها را به اشتراک بگذارند به صورت قطره چکانی اطلاعات خود را در اختیار متولیان توسعه دولت الکترونیک قرار می‌دهند و ادعای آن‌ها برای چنین شیوه‌ای از همکاری وجود مشکلات امنیتی است. در نهایت نیز مشاهده می‌کنیم که بدون تبادل داده درگیر مشکلات امنیتی می‌شوند پس می‌توان گفت عامل به چالش کشیده شدن چنین نهاد‌هایی اشتراک‌گذاری اطلاعات نیست.
 

دولت الکترونیک از شعار تا عمل
 
اجرای پروژه دولت الکترونیک سریع‌تر از کشور‌های توسعه یافته

دولت الکترونیک سیر توسعه مشخصی دارد و برای طی شدن این مسیر لازم است زیرساخت‌ها ایجاد و بومی‌سازی فناوری اتفاق بیفتد و پس از این‌ها باید مدل‌های موفق هم معرفی و اجرا شود. اکنون ارائه و دریافت خدمات نسخه الکترونیک در کشور به طور کامل انجام شده است که می‌توان آن را نمونه از موفقیت‌های دولت الکترونیک دانست. اجرایی شدن طرح نسخه الکترونیک حتی در کشور‌های توسعه‌یافته نیز بین ۵ تا ۱۰ سال طول می‌کشد، ولی در ایران در مدت بسیار کوتاه‌تری توانستیم خدمات لازم را در قالب دولت الکترونیک به مردم ارائه کنیم. به عنوان مثال اکنون مردم می‌توانند تنها با ارائه کد ملی خودشان دارو خریداری کنند.

شما به عنوان دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای توسعه دولت الکترونیک چه انتظاری از دولت آینده دارید؟

باقری اصل: همانطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کردند فعالیت‌های قابل توجهی در حوزه دولت الکترونیک انجام شده، ولی هنوز کار‌های زیادی باقی مانده است. تصور بنده این است که هنوز دستگاه‌های مختلف از کار‌های بخشی دست برنداشته‌اند و به‌جای ارائه خدمات از درگاه‌های واحد ترجیح می‌دهند اپلیکیشن یا تارنما‌های اختصاصی خود را راه‌اندازی کنند. اگر آن‌ها به تکمیل فرایند یکپارچه‌سازی کمک کنند قطعاً مردم تجربه کاربری بهتری خواهند داشت و امکان نظارت و کنترل دائم نیز فراهم می‌شود. تا اکنون تجربه‌های موفقی اتفاق افتاده که الگوبرداری از آن‌ها امکان یکپارچه‌سازی را مهیا می‌کند. خوشبختانه تمامی وزرای دولت سیزدهم دیدگاه مثبتی نسبت به مسیر هوشمندسازی کشور دارند.

فقدان رویه معمارگونه عامل کندی پیشرفت برنامه‌های دولت الکترونیک است. تعارض منافع در دستگاه‌های مختلف وجود دارد و باید آن را برطرف کرد.

به عنوان مثال وزیر بهداشت در صحبت‌های خود به پرونده الکترونیک سلامت اشاره کرد. این طرح تا کنون چند بار افتتاح شده است، ولی همچنان بلاتکلیف است. وقتی نسخه الکترونیک هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و همچنان تکمیل می‌شود دارائه طرح پرونده الکترونیک سلامت در این مرحله معنایی ندارد و باید از کدام داده برای تکمیل آن استفاده کرد؟ یعنی تا پیش از این که نسخه‌ها به طور کامل الکترونیکی نشود نمی‌توان پروژه دیگری را در نظام سلامت اجرا کرد. نخست آنکه کیفیت داده باید در دولت الکترونیک ارتقاء یابد و حکمرانی داده در کشور برقرار شود و سپس یکپارچه‌سازی، نظارت و ارزیابی مستمر سرویس‌ها به صورت برخط انجام بگیرد. شورای اجرایی فناوری اطلاعات همه سرویس‌ها را به سمت یکپارچه‌سازی حرکت داده است و امیدواریم توقعات مردم نیز به زودی محقق شود.

مانع اصلی در مسیر توسعه دولت الکترونیک تعارض منافع و گذر از سازوکار‌های سنتی به فرایند‌های هوشمند است. این تعارض منافع در بخش‌های مختلفی وجود دارد و شامل بحث‌های ساختاری، رفتاری و حقوقی است. دیگر عامل کند شدن تکمیل پروژه ملی دولت الکترونیک فقدان رویه معمارگونه یا استفاده از یک معماری واحد برای یکپارچه‌سازی است.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۸ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۶۰۳۶۳۳، www.ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین