پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۵۷۲۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۴
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس براورد مرکز آمار، تورم کالا‌های اساسی ۵۸ درصد بوده؛ در حالی که دولت هزینه‌ای سنگین برای ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده است. باید پرسید این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه، جز تخریب اقتصاد و ایجاد رانت و فساد چه آورده‌ای داشته است؟

شعار سال:مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها هشدار داده بود که چند نرخی نگه داشتن ارز نه تنها گره‌ای از مشکلات اقتصادی کشور باز نمی‌کند که حتی خود می‌تواند به یک چالش جدید تبدیل شود که ما نمونه‌های آن را در سال‌های گذشته بارها دیده‌ایم.

پرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارز دولتی تا پایان تیر
 
وی با اشاره به آمارهایی که عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال جاری منتشر شده، بیان کرد: بر اساس براوردهای صورت گرفته در چهار ماهه ابتدایی امسال، دولت ۴.۶ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات تخصیص داده و یعنی از حدود ۱۵ میلیارد دلار واردات، نزدیک به یک سوم آن به ارز دولت مربوط است. به این ترتیب تا پایان تیر ماه، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارز از این طریق به کالاهای اساسی اختصاص یافته است.
 
رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: بر اساس براورد مرکز آمار، تورم کالاهای اساسی در این مدت ۵۸ درصد بوده است یعنی در حالی که دولت هزینه‌ای سنگین برای ارز ۴۲۰۰ تومانی کرده، تورم کالاهای غیر خوراکی که این ارز را دریافت نمی‌کنند حتی پایین‌تر بوده است و باید پرسید این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه جز تخریب اقتصاد و ایجاد رانت و فساد چه آورده‌ای داشته است.
 
خوانساری با تاکید بر اینکه ارز باید تک نرخی شود، گفت: ما از سویی با کسری بودجه گسترده مواجه هستیم و از سوی دیگر تورم و رشد پایه پولی بسیار بالاست. در کنار آن شیوع کرونا در کشور بسیار گسترده بوده و متاسفانه جان بسیاری از هموطنان ما را گرفته است. از این رو همانطور که دولت اعلام کرده، کرونا باید اولویت نخست باشد و بخش خصوصی نیز در این زمینه آماده هرگونه همکاری خواهد بود. از طرف دیگر اما برای بهبود شرایط اقتصادی باید با اجرای برخی اصلاحات لازم و زیرساختی مشکلات موجود را به حداقل رساند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار: 9 شهریور1400، کدخبر: 576382،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین