پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۵ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 25
کد خبر: ۳۵۷۸۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
یک کارشناس اقتصادی گفت: با اجرای صحیح بانکداری بدون ربا و تعیین نرخ سود بر مبنای بازدهی، عدالت در تقسیم سود بین سپرده سرمایه‌گذاران و بانک بر قرار خواهد شد.
شعارسال: آلبرت بغازیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، در خصوص نحوه تعیین نرخ سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری در بانکداری بدون ربا، اظهار کرد: در بانکداری اسلامی نرخ سود بر مبنای بازدهی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است و با این روش عدالت در تقسیم سود بین سپرده سرمایه‌گذاران و بانک بر قرار خواهد شد در حالی که در نظام بانکداری ربوی، نرخ سود پرداختی بر پایه نرخ بهره‌روی سپرده‌ها است.

او ادامه داد: در کشور‌هایی که اقتصاد آن‌ها با ثبات است و بازدهی سرمایه گذاری بالایی دارند به تناسب آن سرمایه‌گذاران سود بیشتری کسب می‌کنند و تشویق می‌شوند که حجم سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهند.

این کارشناس اقتصادی افزود:، اما متأسفانه در کشور به دلیل تورم بالا و عدم ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاران نرخ بازدهی سرمایه‌های خود را بر اساس تورم واقعی اقتصاد تعیین می‌کنند و به دلیل پرداخت سود کمتر بانک‌ها نسبت به تورم واقعی کشور که حدود ۴۵ درصد است سرمایه‌گذار انگیزه برای انتقال سرمایه‌های خود به بانک‌ها ندارند.

او تأکید کرد: در شرایط تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی برخی از این سرمایه‌ها سرگردان جهت کسب سود بیشتر و حفظ ارزش وارد بازار‌های موازی مانند طلا، ارز و مسکن خواهد شد که به دلیل رشد تقاضا و نبود عرضه متناسب با آن باعث التهاب و حبابی شدن قیمت‌ها در این بازار‌ها خواهد شد.

بغازیان ادامه داد: اگر نرخ سود در سیستم بانکی کشور بدون توجه به شرایط اقتصادی و نرخ تورم کاهش یابد، مسلما نارضایتی ایجاد می‌شود و سپرده‌های بلند مدت و یکساله به کوتاه مدت و به اصطلاح حساب‌های جاری تبدیل می‌شود و بانک‌ها به اجبار باید نرخ سود را دوباره بالاتر ببرند.

او همچنین تاکید کرد: بنابراین اگر نمایندگان یا وزرا سال‌هاست این تاکید را دارند به دلیل هزینه بالا تسهیلات انگیزه کمتری برای سرمایه گذاری وجود دارد، باید به این مسئله مهم توجه کنند که یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در بهره بالای تسهیلات بانکی نرخ بالای تورم در کشور است.

این کارشناس اقتصادی افزود: در کشوری اسلامی مثل مالزی، امارات و عربستان و حتی سوریه به دلیل نرخ تورم پایین در اقتصاد نرخ بهره تسهیلات بانکی بسیار پایین است. کشوری که نرخ بهره ۲ درصد و تورم آن ۲۰ درصد باشد، قطعا با این نرخ یا دنبال کاهش نرخ تورم و یا دنبال افزایش سود سپرده‌ها خواهند رفت و براین اساس رابطه مستقیمی بین دو مولفه نرخ بهره و تورم وجود دارد.

او تصریح کرد: حالا چرا تورم بالا است؟ هیچ فردی در رابطه با مبارزه جدی با تورم و کاهش هزینه تولید و افزایش بهره‌وری صحبت نمی‌کند، همه می‌گویند ما باید قیمت‌ها را آزاد کنیم و فرض کنید قیمت گذاری دستوری را برداریم که یعنی افزایش قیمت. ما می‌گوییم چرا خودروساز و تولید سیمان و برق ناراضی است؟ چون هزینه تولیدش بالا رفته است و ما باید آن را کاهش بدهیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: در دولت گذشته نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان به بیش از ۲۶ هزار تومان رسید و در ادامه تصمیم به حذف ارز ترجیحی تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی گرفته شد، اگر قرار باشد کالا‌های اساس با ارز ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی تأمین شود باعث رشد نرخ تورم خواهد شد و در ادامه سیستم بانکی برای جلوگیری سوداگری و فرار سرمایه به ناچار دست به افزایش نرخ سود سپرده‌ها خواهد زد و همچنین دوباره هزینه تسهیلات پرداختی جهت رشد و توسعه تولید افزایش خواهد یافت.

بانکداری ربوی، تورم و دیگر ماجرا

 
شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۱۴ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۱۲۲۷۸۸۷، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین