پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۵۵۹۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
حاشیه سازی برای نظام پولی و بانکی کشور متاسفانه در اولین روز بررسی صلاحیت وزرا از مجلس بلند شده بود. برخی از نمایندگان مجلس، بدون ذکر دلیل و تشریح علل گلایه مندی و انحرافات احتمالی ، به نظام بانکی کشور ( خصوصا بانک های خصوصی) تاختند و شاید در موقعیت تک صدایی خود، احساس انجام وظیفه و سرخوشی هم نمودند؟ غافل از اینکه 80 درصد اقتصاد کشور ، مرتبط با نظام بانکی جلو می رود و در قیاسی مع الفارق ،کارشان شبیه ضرب المثل یکی بر سر شاخ، بن می‌برید، بود.
شعار سال: جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در روز اول، با حاشیه های زیادی مواجه بود. به اعتقاد کارشناسان ، یکی از مهمترین این حاشیه ها ، سلاخی کور نظام بانکداری کشور توسط برخی از نمایندگان بود که جای تاسف بسیار دارد.

حسین زاده بحرینی ، بانکها و کسری بودجه دولت را دو عامل ایجاد ابر تورم در ایران می نامد. سید کریم حسینی به ایده ال بانک اسلامی و بدون ربا اشاره می کند.
 
علی بابایی، بیان می دارد که بانک های خصوصی پدر ملت را در آورده اند و از تعارض منافع مدیران ارشد بانک مرکزی با بانک های خصوصی می گوید که منجر به ساخت کاخ ها شده است.
 
علیرضا سلیمی از خلا برنامه رئیس جمهور در بحث بانک های خصوصی می گوید.
 
میرتاجدینی از ضرورت اصلاح نظام بانکی کشور حرف می زند. سعیدی، فریاد بر می آورد و البانک ما ادراک البانک می گوید. صباغیان نیز از اصلاح ساختاری در زمینه و حوزه بانکی و مالیاتی کشور حرف می زند و ...... .

اما نکته جالب اینجاست که هیچ کدام از این عزیزان نمی گویند که منظور از اصلاح نظام بانکی چیست؟ نمی گویند که واقعا از چه چیزی دل چرکین و گلایه مند هستند؟ نمی گویند که بشکل شفاف بر ضعف قوانین تاکید دارند یا ضعف نظارت؟ یا شاید هم ضعف اجرا و ...... .

نمایندگان محترم مجلس متاسفانه با یک سری کلی گویی و حرف های گل درشت زدن ، سلب و رفع مسئولیت از خود( در دو زمینه قانونگذاری و نظارت )، تعمیم نابجای فسادها و تخلفات دو - سه بانک خاص به کل نظام بانکداری کشور، عدم توان جدا سازی بانک های خصوصی اصل 44 با بانک های خصوصی اصیل و ریشه دار ، عدم توان تعریف انتظارات خود از نظام بانکداری، عدم توان تعریف شاخص های فساد در حوزه بانکداری ، عدم توان نظارت حتی بر بانک های خصوصی، مخفی کردن کم اطلاعی خود از نظام پولی- بانکی پشت هیاهو سالاری و داد و بیداد و مواردی همانند ، دانسته و نادانسته تیشه به ریشه مهمترین نهاد و سازمان اقتصادی کشور می زنند.

نمایندگان محترم می دانند که بالغ بر 80 درصد اقتصاد کشور، مرتبط با نظام بانکداری است؟
 
نمایندگان محترم می دانند که بسیاری از حب و بغض های مطرح در خصوص نظام بانکداری کشور ناشی از کم توجهی برخی از بانک ها به خواسته های نابجای برخی از افراد است؟ و ...... .
 
نمایندگان عزیز چرا با توجه به اختیار قانونگذاری و نظارتی در اختیار ، توان کنترل بانک مرکزی و تشدید شاخص های مراقبتی خاص خود را ندارند؟
 
چرا توان بیمه ارز و جلوگیری از نوسان دلار را ندارند؟ چرا وقتی پای بودجه و کسری بودجه دولت مطرح می شود، فیتیله را پائین می کشند؟ و ..... .

دوستانه خدمت نمایندگان محترم عرض می شود که اعتراضاتشان بی شباهت به ضرب المثل گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری ، نیست. اگر زورتان به بانک مرکزی نمی رسد، چرا به پای نظام بانکی و اقتصاد پولی- مالی کشور می پیچید؟ چرا برخی از مطامع شخصی را مبنای مخالفت و موافقت قرار می دهید؟ اگر واقعا اینقدر فساد در شبکه بانکی و نظام بانکداری کشور وجود دارد ؛ چرا از اختیارات قانونگذاری و نظارتی خودتان برای اصلاح امور استفاده نمی کنید؟

بشدت متمایل به انعکاس پاسخ های نمایندگان محترم هستیم. مجددا تاکید می کنیم که منتظریم.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین