پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۵۸۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال – جنوب جایگاه مهمی دارد. این بندر در مسیر ترانزیتی شرق – غرب قرارگرفته و فوریت‌های مختلف اقتصادی و جغرافیایی در زمینه ترانزیت و ترانشیب دارد. این بندر به یک نقطه ارتباطی و حیاتی برای ارسال کالاهای هندی به افغانستان و فراتر از آن در آسیای مرکزی تبدیل‌شده است.

شعار سال:چابهار که با تکمیل زیرساخت‌هایش مبدا اقتصاد ایران می‌شود، اهمیتی بین‌المللی دارد تا جایی که آمریکا از تحریم این بندر عاجز ماند و حالا با شرایط شکننده افغانستان، طالبان گفته به چابهار نیاز دارد؛ نشان به آن نشان که چابهار نه حذف و نه تحریم می‌شود.

بندر راهبردی چابهار در پهنه سواحل استراتژیک مکران با تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیزاتش قرار است مبدأ اسباب‌کشی از خلیج فارس باشد و قطب صادرات، واردات و ترانزیت ایران شود. بندر نفتی جاسک در مکران هم خود را آماده می‌کند تا نفت ایران را خارج از خلیج فارس صادر کند.
 
نگاه‌ها در جهان و منطقه به سواحل مکران و قطب آن یعنی چابهار است و مرتب از اهمیت این بندر راهبردی می‌گویند؛ برآوردهای بین‌المللی نشان می‌دهد با راه‌اندازی کریدور چابهار انتقال بار و کالا نسبت به مسیر سنتی کانال "سوئز " ارزان‌تر می‌شود و 14 روز زودتر به مقصد می‌رسد، اهمیت استراتژیکی که زمانی بیش از پیش نمایان شد که کشتی "اورگیون " فروردین‌ماه امسال یک هفته سوئز را بست.
 
چابهار محاسبات بین‌المللی را به هم ریخت طوری که ترامپ از تحریم آن عاجز ماند و حالا با شرایط شکننده افغانستان، طالبان اعلام کرده به چابهار نیاز دارد؛ نشان به آن نشان که چابهار نه حذف و نه تحریم می‌شود. یک بندر راهبردی با قواره بین‌المللی؛ با این حال پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی‌ ملی و بین‌المللی این بندر به جای اینکه با یک مدیریت ملی و جامع اداره شود، با مدیریت ضعیف محلی اداره می‌شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:  15 شهریور   1400، کدخبر:2566644 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین