پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۰۶۸
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه در سرمقاله هفته نامه صبح صادق سیاست نزدیک ایران به شرق را «منطقه گرایی» به جای «شرق گرایی» می‌خواند. سرمقاله صبح صادق نشان از خوش بینی بیش از حد جریان حاکم (که حالا همه ارکان قدرت را در دست دارد) به شرق می‌دهد تا جایی که وعده «درخشش اقتصادی» را به مردم می‌دهند که باید امیدوار بود مدتی بعد فراموش نکنند. با این حال بد نیست ماجرای رفتار روسیه پس از برجام و رفتار آن‌ها در ماجرای واکسن‌های اسپوتنیک را به آن‌ها یادآور شویم. رفتاری که کاملا فریبکارانه بود.
شعارسال: یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه در سرمقاله هفته نامه صبح صادق سیاست نزدیک ایران به شرق را «منطقه گرایی» به جای «شرق گرایی» می‌خواند. سرمقاله صبح صادق نشان از خوش بینی بیش از حد جریان حاکم (که حالا همه ارکان قدرت را در دست دارد) به شرق می‌دهد تا جایی که وعده «درخشش اقتصادی» را به مردم می‌دهند که باید امیدوار بود مدتی بعد فراموش نکنند. با این حال بد نیست ماجرای رفتار روسیه پس از برجام و رفتار آن‌ها در ماجرای واکسن‌های اسپوتنیک را به آن‌ها یادآور شویم. رفتاری که کاملا فریبکارانه بود.
 
راه حل ایران یکجانبه گرایی شرقی نیست

سردارجوانی در سرمقاله خود با مذمت دولت قبل و همچنین «غربگرا» خواندن آن دولت (با وجود انجام توافق ۲۵ ساله با چین) می‌نویسد: اکنون با تغییر دولت و روی کار آمدن دوت سیزدهم با نگاه‌های آرمان گرایانه واقع بینانه سیاست درست همگرایی منطقه‌ای تقویت همکاری‌ها با همسایگان و قدرت‌های آسیایی به صورت جدی در دستور سیاست خارجی جمهوری اسلامی قرار گرفته است.»

او با انتقاد به دولت روحانی معتقد است آن‌ها هشت سال سیاست «غربگرایی را دنبال کردند». با همین مقدمه وعده می‌دهد: «با عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شاهنگ‌های و در ادامه با عضویت در دیگر سازمان‌های منطقه‌ای طبق سیاست کاملا درست منطقه گرایی و همچنین عضویت در سازمان‌های فرامنطقه‌ای مانند اتحادیه بریکس آینده‌ای بسیار درخشان برای اقتصاد ایران قابل پیش بینی است.»

واقعیت این است که سیاست روسیه در قبال ایران همواره «اداره کردن» ایران است، اما روسیه نه تنها از توان لازم برای ایجاد پیشرفت اقتصادی در ایران برخوردار نیست، بلکه خود نیز دست به گریبان مشکلات بسیاری است که به آن کشور اجازه نمی‌دهد تا دیگران را زیر پروبالش رشد دهد.

به عنوان مثال بد نیست به رفتار روسیه در مورد واکسن کرونا توجه کنیم. درست در زمانی که رهبری ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را به کشور ممنوع اعلام کرد، روسیه در قامت یک قهرمان وارد شد و بلافاصله یک محموله واکسن اسپوتینک به ایران فرستاد تا نشان دهد از ایران حمایت ویژه میکند و نیازی به دریافت واکسن از غرب ندارد. از طرفی در حالی که ادعا میشد توافق خرید بیش از ۶۰ میلیون واکسن اسپوتنیک روسیه به ایران تمام شده است، اما امروز و در پایان شهریور ۱۴۰۰ نه از واکسن‌های برکت خبری هست و نه از ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک. بلکه براساس گزارش‌های رسمی تاکنون روسیه تنها یک میلیون و ۴۵ هزار واکسن کرونا به ایران تحویل داده است.

همواره تاکید شده است که راه حل ایران بهره برداری از همه ظرفیت‌های جهان است. نه نگاه صرف به غرب برای ایران مفید است نه نگاه به شرق. یک بار نیز ایران در دوره احمدی نژاد سعی کرد با خروج از این دوگانه راه خود را با کشور‌های کوچک به سرانجام برساند که نتیجه آن فقط انجام هزینه‌های زیادی در این کشور‌ها نبود.

حالا دولتی آمده که راه سعادت و رونق و پیشرفت را اتصال کامل به شرق می‌بیند. اما نگرانی عمده این است که ایران همچون همیشه تاریخ قربانی میان بازی شرق و غرب شود و در این میان شرق گرایان نباید وعده‌ها را فراموش کنند و بدانند در مقابل خوب و بد این سیاست‌ها باید پاسخگو باشند. چراکه همه آن‌ها در اجرای این سیاست هم‌نظر هستند.

شعارسال، بااندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری امتداد نو، تاریخ انتشار:۲۹ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر:۴۰۶۵، emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین