پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۶۱۸۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
به گفته کارشناسان اعلام نرخ گاز شهریور ماه و موضع گیری رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به معاملات الگوریتمی باعث صعودی شدن بورس خواهد شد اگرچه شائبه دستکاری معاملات همچنان مانع رشد است.
شعار سال: به گفته کارشناسان اعلام نرخ گاز شهریور ماه و موضع گیری رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به معاملات الگوریتمی باعث صعودی شدن بورس خواهد شد اگرچه شائبه دستکاری معاملات همچنان مانع رشد است.

بورس ایران کاملا واکنشی شده است و گویا هیچگونه تحلیلی بنیادی و تکنیکالی در بورس تاثیر ندارد، زیرا در ماه‌های گذشته دیده ایم برخی نماد‌ها با وجود اینکه سودسازی دو یا چند برابری نسبت به گزارش‌های سه ماهه و شش ماهه سال گذاشته داشته اند بازهم روندی نزولی را دنبال کرده اند و هیچ کدام از تحلیل گران بازار نگاه مثبتی به این موضوع ندارد و برخی از آن‌ها معتقدند که بورس دستکاری می‌شود یا اینکه حقوقی‌ها بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران خرد به دنبال کاهش قیمت سهام برای مفت خری هستند. با این حال اعلام نرخ گاز شهریور ماه و موضع گیری رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نسبت به معاملات الگوریتمی پیش بینی می‌شود بازار در مدت کوتاهی صعودی خواهد شد.

یک کارشناس بازار درباره واکنش بورس به خبر‌هایی که این روز‌ها از سوی سازمان بورس منتشر شده است، گفت: دو تا از ابهامات پیرامونی بازار تقریبا حل و فصل شده است؛ نخست بحث نرخ گاز پتروشیمی هاست که براساس گزارش شهریور ماه افزایش متناسب با ذهنیت اهالی بازار نداشته و دومی مربوط به محدودیت سازمان برای معاملات الگوریتمی بوده که از سوی رئیس سازمان شفاف سازی شده است.

در حال حاضر زمزمه حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال نیز محرک خوبی برای بازار است و حالا باید دید که حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها اجازه رشد قیمت سهام را می‌دهند یا خیر؟ زیرا در ماه‌های گذشته برخی بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها تنها به دنبال نوسانگیری بوده اند

رضا روحی با بیان اینکه نرخ نفت و سایر کامودیتی‌ها هم در محدوده مناسبی است، افزود: معاملات بورس کالا هم از رونق مناسبی برخوردار است و گپ ایجاد شده بین دلار نیمایی و آزاد نیز باید تا حدی جبران شود که براساس تحلیل حساسیت اغلب شرکت‌ها در افزایش سودآوری موثر است و در حال حاضر زمزمه حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال نیز محرک خوبی برای بازار است و حالا باید دید که حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها اجازه رشد قیمت سهام را می‌دهند یا خیر؟ زیرا در ماه‌های گذشته برخی بازاگردان‌ها و حقوقی‌ها تنها به دنبال نوسانگیری بوده اند و عملا برخی نماد‌ها در حالی که شاخص کل رشد داشته نه تنها رشندی نداشته اند بلکه نسبت به سه ماه قبل افت بازدهی هم داشته اند.

نرخ گاز سوخت شرکت‌های پتروشیمی‌که ۳۰ درصد نرخ خوراک آن‌ها است، ۱۱۲۱ تومان در شهریورماه اعلام شده با این احتساب و با توجه به نرخ دلار نیمایی ۲۳ هزار تومانی، نرخ گاز خوراک شهریور ماه ۱۶.۳ سنت است

او با نگاهی به تاثیر اعلام نرخ گاز صنعت پتروشیمی در شهریور ماه اظهار کرد: نرخ گاز سوخت شرکت‌های پتروشیمی که ۳۰ درصد نرخ خوراک آن‌ها است، ۱۱۲۱ تومان در شهریورماه اعلام شده با این احتساب و با توجه به نرخ دلار نیمایی ۲۳ هزار تومانی، نرخ گاز خوراک شهریور ماه ۱۶.۳ سنت است. با اعلام این نرخ ابهام وجود سقف ۱۳ سنتی برای گاز خوراک با توجه به رشد قیمت جهانی گاز ۴ هاب تعیین کننده برطرف شد.

واکنش موقت بورس به اخبار

همچنین حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نوسان اخیر شاخص کل بورس گفت: در حال حاضر بازار سرمایه به اخباری اقتصادی واکنش نشان می‌دهد و سرمایه گذاران برمبنای آن برای آینده تصمیم گیری می‌کند، اما در کوتاه مدت روند بازار تحت تاثیر این خبرهاست و حتی این خبر‌ها برآورد‌ها نسبت به آینده را تغییر می‌دهد، به همین دلیل معاملات بورس بر اساس برنامه‌های آتی انجام می‌شود.

ورود نقدینگی در سال جاری مانند تجربه سال ۹۹ نیست به همین دلیل بازار هیجان و صف‌های خرید قبلی را تجربه نخواهد کرد به همین دلیل روند بازار قابل مقایسه با قبل نیست

حمید میر معینی با بیان اینکه روند بازار به صعود قبل از سال ۹۸ برگشته است، تصریح کرد: در شرایط کنونی پیش بینی می‌سود که برخی نماد‌ها قله‌های قبلی خود را تصاحب کنند، اما برخی دیگر از نماد‌ها درجا خواهند زد یا رشد کمی خواهند داشت، زیرا ورود نقدینگی در سال جاری مانند تجربه سال ۹۹ نیست به همین دلیل بازار هیجان و صف‌های خرید قبلی را تجربه نخواهد کرد به همین دلیل روند بازار قابل مقایسه با قبل نیست.

او افزود: دولت و سیاست گذاران باید با حمایت از بازار به دنبال حفظ اعتماد سرمایه گذاران به بازار باشند، در غیر اینصورت بی اعتمادی از بازار می‌تواند منجر به نابسامانی سایر بازار‌ها هم شود؛ بنابراین دولت باید از سیاست گذاری‌هایی همچون قیمت دستوری که منجر به آسیب به بورس می‌شود خودداری کند.

براساس این گزارش بازار به همان شکلی در آمده که قبل از تحریم‌ها بود. امروز سهام را در صف خرید می‌خرند و فرداش در منفی مشتری ندارد.، اما تفاوت مهم با آن موقع واگرایی شرایط بازار با تورم موجود در جامعه است. در خیلی از صنایع شاخص PPI یا همون تورم تولید کننده به رقم‌های عجیب غریبی رسیده است، این تورم به تدریج به مصرف کننده هم منتقل می‌شود و در این شرایط وجود شرکت‌هایی با ارزش بازار‌های عجیب و غریب یا تعداد زیادی سهم با p/s ۱ واحدی و حتی پایین‌تر توجیهی ندارد به همین دلیل جز دستکاری کلی بازار موضوع دیگری نمی‌تواند مطرح باشد.

با این حال پیش بینی می‌شود که دوره تحولات اقتصادی در ایران در یکی دو سال پیش رو به شدت کوتاه‌تر از سال‌های قبل خواهد بود حتی اگه همین فردا ایران و آمریکا به برجام برگردند، بازهم این بازار نسبت به سایر بازار‌ها مثبت‌تر خواهد بود.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۳۰۸۰، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین