پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۱۹۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
رئیس‌جمهوری روز جمعه در جریان هشتمین سفر استانی خود به استان اردبیل از پروژه بزرگ پایاب سد خداآفرین در منطقه مغان بازدید کرد.

شعار سال: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جریان این بازدید پس از استماع گزارش وضعیت این پروژه بر تسریع کار و رفع مشکلات آن تاکید کرد.
 
پروژه شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل اجرا می‌گردد که اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.
 
شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود.
 
شبکه خداآفرین در محدوده شهرستان‌های اصلاندوز ، پارس‌آباد و بیله‌سوار در قالب چهار واحد عمرانی اجر می‌شود و این پروژه دارای ۴۳ ایستگاه پمپاژ ، پنج پست برق، ۷۰خط ۱۳۲کیلوولت و ۲۶۶خط ۲۰کیلوولت است که طول کانال اصلی از سد قیزقلعه تا انتهای پروژه خداآفرین ۱۴۴ کیلومتر است و ۹۲ کیلومتر آن در استان اردبیل قرار گرفته است.
 
پایاب خداآفرین حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دیم دشت مغان را در استان اردبیل آبی خواهد کرد ، طرح شبکه‌های فرعی و آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب (پایاب خداآفرین) در چهار ناحیه عمرانی یک ، ۲ ، سه و چهار عملیاتی شده است.
 
در ناحیه عمرانی یک در دشت فتحعلی مساحت دارای تخصیص به هکتار هزار و ۱۰۰ هکتار می‌باشد که تمامی این سطح توسط دستگاه‌های سنترپیوت به سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز می‌شود،  ناحیه عمرانی یک در شرق دره‌رود نیز سه هزار و ۹۰۱ هکتار را شامل می‌شود که ۲۱۸ هکتار توسط کلاسیک ثابت ، ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار توسط سنترپیوت ، ۷۵ هکتارتوسط سیستم آبیاری کم‌فشار و ۹۵۸ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.
 
ناحیه عمرانی ۲ و بخشی از خلیل‌لو نیز در سطح هزار و ۲۷ هکتار عملیاتی شده که سه هزار و ۳۴۹ هکتار به صورت کلاسیک ثابت ، ۶ و ۱۰۷ هکتار به صورت سنترپیوت و ۸۱۴ هکتار به صورت قطره‌ای آبیاری خواهد شد.
 
 ناحیه عمرانی سه و چهار نیز ۱۰ هزار و ۴۲۹ هکتار را شامل می‌شود که ۹ هزار و ۲۲۴ هکتار به صورت کلاسیک ثابت و ۹۰۷ هکتار آن به صورت سنترپیوت و ۲۹۸ هکتار آن به صورت اسپری بوم خواهدبود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 30  مهر  1400، کدخبر:84514223 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین