پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۳۲۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
در نیمه نخست امسال، بیش از ۲۶میلیون و ۳۸۷هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۵۶میلیون و ۶۹۷هزار و ۷۰۹ دلار بین ایران و اعضای پیمان شانگهای تبادل شد که ۹.۵ میلیارد دلار سهم صادرات و ۶.۵ میلیارد دلار آن سهم واردات بود.
شعار سال: در نیمه نخست امسال ۲۲ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۸۸۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۹ میلیارد و ۵۵۸ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۸۳۲ دلار به ۱۰ کشور عضو پیمان شانگ‌های صادر شد که نسبت به مدت مشابه ۱۳ درصد در وزن و ۶۱ درصد در ارزش افزایش داشته است.

چین با خرید بیش از ۱۴ میلیون ۸۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۵۶۸ میلیون دلار و رشد ۱۳ درصدی در وزن و ۷۷ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه در صدر مقاصد صادراتی ایران قرار گرفت و پس از آن افغانستان با خرید دومیلیون و ۵۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۹۹۹ میلیون دلار و کاهش ۲۵ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش قرار گرفته است و هند با خرید دومیلیون و ۹۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۰ میلیون دلار، رشد ۳۷ درصدی در وزن و ۱۱۵ درصدی در ارزش کالای صادراتی ایران را نسبت به نیمه نخست سال قبل تجربه کرده است.

در همین رابطه سخنگوی گمرک گفت: پاکستان با خرید یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴۴ میلیون دلار و رشد ۴۱ درصدی در وزن و ۳۹ درصدی در ارزش در رتبه چهارم و روسیه با خرید ۵۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار و رشد هشت درصدی در وزن و ۳۴ درصدی در ارزش در رتبه پنجم خرید کالای ایرانی در بین کشور‌های عضو این پیمان قرار گرفته است.

ازبکستان با خرید ۲۱۷ میلیون دلار (رشد ۴۳۸ درصدی در وزن و ۳۲۸ درصدی در ارزش)، قزاقستان ۸۰ میلیون دلار (رشد ۱۰۲ درصدی در وزن و ۳۰ درصدی در ارزش)، قرقیزستان با ۳۳ میلیون دلار (رشد ۳۴۹ درصدی در وزن و ۲۶۱ درصدی در ارزش)، تاجیکستان با ۱۷ میلیون دلار (رشد ۱۵۷ درصدی در وزن و ۱۴۳ درصدی در ارزش) و مغولستان با ۲۸۱ هزار دلار (رشد ۴۹ درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش) به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

لطیفی در خصوص واردات از اعضای پیمان شانگ‌های اظهار داشت: سه میلیون و ۵۶۱ هزار و ۷۱۹ تن کالا به ارزش ۶ میلیارد و ۴۹۷ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۸۷۷ دلار از کشور‌های عضو پیمان شانگ‌های خریداری شد که سه کشور چین، روسیه و هند ۹۲ درصد وزن و ۹۶.۵ درصد ارزش کل واردات از اعضای این پیمان را به خود اختصاص دادند.

چین با یک میلیون و ۵۶۱ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۴۱ میلیون دلار، ۴۳ درصد کل وزن و ۷۷.۵ درصد کل ارزش واردات ایران از پیمان شانگ‌های را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه، سه درصد در وزن کاهش و ۱۶.۵ درصد افزایش در ارزش فروش کالا به ایران داشته است. روسیه با یک میلیون و ۲۶۹ هزار تن به ارزش تقریبی ۶۳۹ میلیون دلار، هند با ۵۹۶ میلیون دلار، پاکستان با ۱۱۰ میلیون دلار، قزاقستان با ۳۲ میلیون دلار، افغانستان با ۶.۴ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴.۷ میلیون دلار، قرقیزستان با ۱.۴ میلیون دلار و مغولستان با ۶۶۲ هزار دلار به ترتیب در جایگاه بعدی تامین کالا‌های مورد نیاز کشورمان در ۶ ماهه نخست امسال بودند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم، تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۵۹۳۶۴۴، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
غیر از اعضای پیمان شانگهای چه خوب میشد با کشورهای اروپایی هم تبادل کالا داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین