پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۳۲۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
یک مرغدار اصفهانی گفت: قیمت جوجه یکروزه و سایر هزینه‌های تولید آن قدر زیاد شده که مرغداران ضرر می‌کنند، برخی از آن‌ها مرغداری شان را تعطیل کرده‌اند.
شعار سال: سعیده مشایخی مرغدار اصفهانی، از افزایش هزینه‌های تولید افزود: برخی از مرغداری‌ها به خاطر افزایش هزینه تولید و ضرر و زیان، مجبور به توقف تولید شدند.

وی گفت: قیمت جوجه یکروزه یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان مرغ است، علی‌رغم اینکه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تصویب شده، اما در بازار قطعه‌ای ۱۰ هزار تومان می‌فروشند که با هزینه‌های حمل هر قطعه ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان تمام می‌شود.

وی افزود: مشکل دیگر این است که خوراک دام قرار بود به نرخ دولتی تحویل شود، اما بخشی از آن را از بازار آزاد و به قیمت‌های چند برابر تهیه می‌کنیم که هزینه‌های تولید ما را افزایش می‌دهد.

این مرغدار اصفهانی گفت: در دوره تولید اخیر برای یک مرغداری ۳۰ هزارتایی مجبور شده ۷۰ تن نهاده از بازار آزاد خریداری کند.

مشایخی با بیان اینکه هزینه‌های حمل نیز بسیار گران شده است، گفت: برای هر تریلی محموله بار که از بندر می‌آوریم، ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم که برای هر کیلو حدود ۵۰۰ تومان تمام می‌شود. برخی مرغداران هم حتی از هزینه کیلویی ۶۰۰ تومان هم می‌گویند.

وی افزود: علاوه بر این‌ها هزینه‌های کارگری، دارو، سوخت، برق نیز افزایش یافته، به طوری که برای یک مرغداری ۳۰ هزار تایی برای یک دوره ۲۶۰ میلیون تومان فقط برای دارو هزینه شده است.

این مرغدار اصفهانی گفت: علی‌رغم همه این هزینه‌هایی که وجود دارد، دولت نرخ ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان برای مرغ زنده تصویب کرده و ما را مجبور می‌کند که به این قیمت به کشتارگاه تحویل دهیم.

وی ادامه داد: نرخی که دولت تعیین کرده براساس جوجه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و نهاده دولتی است، در حالی که مرغدار همه این‌ها را به چندین برابر قیمت خریداری می‌کند.

در کشتارگاه‌ها چه خبر است؟

مشایخی در پاسخ به اینکه اگر طبق گفته شما همه مرغداران براساس نرخ مصوب مرغ را به کشتارگاه تحویل می‌دهند، چرا قیمت مرغ در بازار گران است؟ افزود: مرغداران تحت نظارت شرکت‌های تعاونی مجبورند تولیدات خود را به همان نرخ مصوب به کشتارگاه بدهند، اما پس از کشتارگاه چه اتفاقاتی می‌افتد باید بررسی شود.

وی افزود: برخی از این کشتارگاه‌ها خودشان در محلات مختلف مراکز توزیع راه انداخته‌اند و مرغ را به نرخ آزاد می‌فروشند، علاوه بر آن، مرغ را به صورت قطعه‌قطعه به قیمت‌های گران می‌فروشند.

مرغ در حال حاضر در بازار آزاد دو نرخ دارد، مرغ دولتی ۲۵ هزار تومانی که توزیع آن بسیار کم بوده و تنها عده بسیار معدود می‌توانند دریافت کنند و بازار آزاد کیلویی بیش از ۳۰ هزار تومان است که عمده مردم مجبورند از این بازار خریداری کنند. این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به مرغداران خوراک می‌دهد و مرغ آن‌ها را خریداری می‌کند تا با قیمت کیلویی ۲۵ هزار تومان به دست مردم برسد. علاوه بر این قطعات مرغ به صورت فیله، سینه و مرغ به قمیت‌های تا کیلویی ۶۵ هزار تومان هم به فروش می‌رود.

مرغداران ضرر می‌کنند

این مرغدار اصفهانی گفت: به خاطر همین افزایش هزینه‌ها و کنترل قیمتی که برای مرغدار وجود دارد، دوره پیش ۳۰۰ میلیون تومان ضرر کرده و در این دوره حاضر نیست جوجه‌ریزی کند.

مشایخی گفت: مرغداری‌هایی هستند که به خاطر بالا بودن هزینه‌های تولید که باعث شده ضرر کنند، حاضر به ادامه تولید نیستند.

وی در پاسخ به اینکه اگر مرغداران ضرر می‌کنند، چرا بسیاری همچنان به تولید ادامه می‌دهند، گفت: مرغدار مجبور است سرمایه خود را در بیابان رها کرده و باید برای حفظ سرمایه هم که شده تولید خود را ادامه دهد. تولید یک اتوبان یک طرفه است و مسیر برگشت بسیار سخت است.

ضریب تبدیل مرغ آرین باید اصلاح شود

این مرغدار در پاسخ به اینکه آیا از مرغ آرین که دوباره احیاء می‌شود، مرغداران استفاده می‌کنند؟ گفت: بزرگترین مشکلی که مرغ آرین دارد، ضریب تبدیل پایین است، یعنی دان زیادی می‌خورد، اما وزن نمی‌گیرد و این هزینه تولید را بالا می‌برد.

به گفته این مرغدار اکنون مرغداران عمدتا از نژاد راس انگلیسی که ضریب تبدیل بالایی دارد، استفاده می‌کنند و درصد استفاده از مرغ آرین کم است، اما اگر ضریب تبدیل آن اصلاح شود مرغداران بیشتر به این سمت خواهند آمد.

مخاطبان با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «گرانی مرغ تا کی ادامه دارد؟»، «عدم توجه به نژاد جوجه ایرانی و زمزمه گرانی مرغ» درخواست پیگیری کرده بودند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۷۲۹۰۰۰۱۶۵، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
0
0
افزایش هزینه تولید هم باعث افزایش قیمت مرغ میشه و هم بعضی از مرغداریها رو به تعطیلی میکشونه. چه فکری برای کاهش هزینه تولید کردین؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین