پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۶۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
باشگاه استقلال از ابتدا خواستار واگذاری حق تبلیغات محیطی درطول بازی‌های خانگی این فصل شد و حتی در نخستین بازی اقدام به ارسال تبلیغات محیطی به استادیوم آزادی کرد که با مخالفت مسئولان سازمان لیگ مواجه شد. درنهایت با گذشت نزدیک به دوماه و رایزنی‌ها و همچنین برگزاری جلسات متعدد، دو طرف درخصوص واگذاری حق تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها تفاهم کردند.
شعار سال: مناقشه بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ فدراسیون فوتبال بر سر استفاده از درآمد‌های تبلیغات محیطی از قبل از آغاز رقابت‌های لیگ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، این درحالی است که روز گذشته در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و سازمان لیگ فدراسیون فوتبال برگزار شد، در این خصوص صحبت‌هایی به میان آمد و تصمیم‌گیری‌هایی انجام شد.

بر همین اساس طبق جلسات برگزارشده و هماهنگی‌های به‌عمل آمده مقرر شد کارگزار‌های باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هرکدام به‌صورت جداگانه تبلیغات محیطی مسابقات خانگی این دو تیم را برعهده بگیرند که این موضوع منوط به ارائه تضمین‌های لازم ازسوی دو باشگاه است، این درحالی است که تبلیغات محیطی ۱۴ باشگاه دیگر لیگ برتر به روال سابق توسط سازمان لیگ صورت خواهد گرفت.

نکته قابل‌توجه اینکه، درحال حاضر باشگاه استقلال دارای کارگزار است، اما پرسپولیس کارگزاری ندارد و مشخص نیست در آینده کدام کارگزاری اقدامات مربوط به تبلیغات محیطی را برای باشگاه پرسپولیس مدیریت کرده و آن را به سرانجام برساند، هرچند طبق شنیده‌ها اصلا این مورد بعید نیست که حداقل در این خصوص یا کارگزار استقلال پای کار آمده و در این زمینه به‌صورت مشترک فعالیت کند یا اینکه آن‌ها خودشان شرکت دیگری را معرفی کنند تا پرسپولیس هم بی‌کارگزار نماند.

قصه از کجا شروع شد؟

ماجرای تبلیغات محیطی که از ابتدای فصل جاری توسط مسئولان باشگاه استقلال مطرح شد، درنهایت به‌نظر می‌رسد با تفاهم باشگاه‌ها و مسئولان سازمان لیگ ختم‌به‌خیر شد.

مسئولان باشگاه استقلال از ابتدای فصل جاری مدعی شدند که می‌توانند از محل تبلیغات محیطی درآمد قابل‌توجهی برای این باشگاه ایجاد کنند و به همین منظور بخش قابل‌توجهی از درآمد موردنظر کارگزار این باشگاه در حوزه تبلیغات محیطی تعریف شده است.

در همین راستا باشگاه استقلال از ابتدا خواستار واگذاری حق تبلیغات محیطی درطول بازی‌های خانگی این فصل شد و حتی در نخستین بازی اقدام به ارسال تبلیغات محیطی به استادیوم آزادی کرد که با مخالفت مسئولان سازمان لیگ مواجه شد. درنهایت با گذشت نزدیک به دوماه و رایزنی‌ها و همچنین برگزاری جلسات متعدد، دو طرف درخصوص واگذاری حق تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها تفاهم کردند.

باوجود توافقاتی که در این خصوص صورت گرفته و مصاحبه روز گذشته صادق درودگر همچنان ابهاماتی درمورد شکل واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها خصوصا دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال باقی است. البته درخصوص باشگاه استقلال باتوجه به ابراز تمایل کارگزار این باشگاه به‌نظر می‌رسد مشکل خاصی برای واگذاری تبلیغات محیطی وجود نخواهد داشت. براین اساس طبق توافق صورت‌گرفته باشگاه استقلال نسبت‌به پرداخت ۳۰ درصد از درآمد‌های حاصل از تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی خودش به سازمان لیگ برتر فوتبال ایران اقدام می‌کند و به همین شکل می‌تواند راسا نسبت‌به توافق با حامیان مالی موردنظر برای واگذاری تبلیغات محیطی هم اقدام کند.

این توافق بدون تردید موجب افزایش قابل‌توجه درآمد باشگاه استقلال و سایر باشگاه‌های لیگ‌برتری خواهد شد و آن‌هم در شرایطی که گفته می‌شود در فصل‌های گذشته درآمد هر باشگاه از محل تبلیغات محیطی کمتر از مبلغ ۴میلیارد تومان برآورد می‌شد و حالا به‌نظر می‌رسد هرکدام از باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال می‌توانند در ۱۵بازی خانگی خودشان از محل واگذاری تبلیغات محیطی درآمد قابل‌توجهی به‌دست آورند.

ابهام اصلی کجاست؟

حال سوال این است که آیا تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی پرسپولیس هم به کارگزار باشگاه استقلال واگذار شده یا شرکت کارگزاری دیگری مسئولیت همکاری با باشگاه پرسپولیس درخصوص تبلیغات محیطی را برعهده خواهد داشت؟ باتوجه به اینکه باشگاه پرسپولیس هنوز نسبت‌به توافق، انتخاب و معرفی کارگزار جدید خودش در فصل‌جاری اقدام نکرده، به‌نظر می‌رسد این باشگاه می‌تواند راسا نسبت‌به دریافت حق تبلیغات محیطی و توافق با شرکت‌ها و حامیان مالی موردنظر اقدام کند.

همچنین این راهکار وجود دارد که درصورت نیاز تا پیش از مشخص شدن کارگزار جدید باشگاه پرسپولیس، سایر کارگزارانی که مایل به همکاری در این زمینه هستند، درخصوص تبلیغات محیطی با این باشگاه همکاری کنند.

پرسپولیس: کارگزار ما به‌زودی معرفی می‌شود

«سپرده شدن تبلیغات محیطی مسابقات لیگ به یک باشگاه خاص، به هیچ‌وجه صحت ندارد و هر باشگاه برای بازی‌های خانگی خود دارای این حق است.» این موضع باشگاه پرسپولیس بعد از مطرح شدن شایعه واگذاری تبلیغات محیطی به کارگزار استقلال بود. لشگری، مسئول روابط عمومی باشگاه پرسپولیس درحالی‌که این باشگاه از ۲۶ شهریورماه و پس از پایان همکاری با کارگزار فصل قبل، فرصت انتخاب کارگزار جدید را داشت، اما با گذشت دوماه از آن زمان، بدون کارگزار به کار خود ادامه می‌دهد تا این فرصت درآمدزایی برای باشگاه از دست برود تاکید کرد: «باشگاه پرسپولیس خود عهده‌دار اجرای تبلیغات محیطی بازی‌هایش خواهد بود و موضوع کارگزار باشگاه نیز نهایی شده و به‌زودی معرفی خواهد شد و تبلیغات محیطی و دیگر موارد نیز ازسوی این کارگزار انجام می‌شود.»

۱۰ درصد افزایش از کجا آمد

در جلسه‌ای که در این خصوص روز گذشته برگزار شد، در اقدامی غیرمنتظره سازمان لیگ به‌جای سهم ۲۰ درصدی، خواستار پرداخت سهم ۳۰ درصدی این سازمان از محل درآمد حاصله از تبلیغات محیطی توسط باشگاه‌ها شد که حالا مدیران سازمان لیگ که در هفته‌های اخیر به هیچ‌عنوان درخصوص این چالش بزرگ تمایلی به اظهارنظر ندارند، باید مشخص کنند که براساس چه فرمولی سهم ۲۰ درصدی باشگاه به یکباره با افزایش ۱۰ درصدی به ۳۰ درصد تبدیل شد؟ آیا اعضای مجمع سازمان لیگ درجریان این اتفاق قرار دارند و با این موضوع موافقت کرده‌اند؟

درودگر: مقابل باشگاه‌ها نیستیم، کنار آن‌ها هستیم

صادق درودگر درخصوص اینکه ابتدای به‌امر این‌طور اعلام شد که تبلیغات محیطی تمامی تیم‌های حاضر در لیگ برتر را به استقلال سپرده، گفت: «خیر، این‌طور نیست. استقلال و پرسپولیس هرکدام جداگانه این کار را انجام می‌دهند.»

وی درباره جزئیات این موضوع گفت: «هریک از آن‌ها باید کارگزار خود را معرفی کرده و هرکدام قرارداد جداگانه ببندند و باید تضامین لازم که قانون مشخص می‌کند را پرداخت کنند.»

درودگر درباره اینکه چرا سازمان لیگ از موضع اولیه خود کوتاه آمده است، گفت: «ما از همان اول هم همین موضوع را گفتیم و اعلام کردیم اگر تضامین لازم را بدهند، این موضوع ایرادی ندارد. ما دربرابر باشگاه‌ها نیستیم بلکه کنار آن‌ها هستیم.»

مدیر اقتصادی سازمان لیگ درباره اینکه آیا مگر خود سازمان لیگ به باشگاه‌ها در گذشته تضامین لازم را می‌داد که الان از آن‌ها ضمانت‌نامه می‌خواهد، گفت: «این موضوع را قانون مشخص می‌کند نه من و شما. ما نمی‌توانیم سلیقه‌ای کاری انجام بدهیم. قانون مشخص می‌کند که سازمان دولتی چه کاری باید انجام بدهد و سازمان خصوصی چه وظایفی دارد یا اینکه اصلا استقلال و پرسپولیس دولتی هستند یا خصوصی؛ چراکه آیین‌نامه معاملاتی همه آن‌ها باهم متفاوت است. درمجموع چیزی که قانون مشخص می‌کند ما با آن مشکلی نداریم.»

وی درباره اینکه این کار از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: «از همین حالا هم می‌توانند با ارائه تضامین لازم کار را آغاز کنند. کارگروه سازمان لیگ در این مورد تشکیل شده و روز گذشته مذاکرات خوب و سازنده‌ای را با مدیران باشگاه‌ها ازجمله مدیران استقلال و پرسپولیس داشتیم.»

درودگر درباره اینکه آیا قرار شد سرخابی‌ها ضمانت‌های لازم را بدهند، گفت: «بله، قرار شده انجام بدهند. الان وزارت ورزش از نهاد‌های ذی‌ربط استعلام کرده و زمانی که آن‌ها پاسخ بدهند، این موضوع اجرایی خواهد شد.»

وی در پایان درباره اینکه روی چه حساب حق سازمان لیگ از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: «در این خصوص و درباره جزئیات درجریان نیستم و این مسائل مربوط به خزانه‌دار است.»

باشگاه استقلال: باید این تابو شکسته شود

یکی از مدیران باشگاه استقلال نیز در این خصوص به «فرهیختگان» اعلام کرد: «در هرصورت ما می‌خواهیم این تابو شکسته شود و نیت ما این است که باید این اتفاق بیفتد. این موضوع که چرا حق سازمان لیگ ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است ایرادی ندارد. اگر قرار است به باشگاه‌ها پول بیشتری برسد اجازه بدهید به آن‌ها هم برسد. باید با این نگاه پیش برویم که اگر قرار است همه منتفع شوند چه اشکال دارد سازمان لیگ هم بیشتر درآمد داشته باشد یا باشگاه‌های دیگر هم در این موضوع سهیم باشند؟ باید با این نگاه کار‌ها را جلو برد.»

هدف بعدی؛ حق پخش

دریافت سهم قانونی از تبلیغات محیطی شاید در گذشته امری نشدنی برای سرخابی‌ها بود، اما پیگیری مدیران خصوصا ورود آجرلو به این ماجرا باعث شد تابو شکسته شود و سرخابی‌ها به حق خود برسند. حالا هواداران دو تیم امیدوارند به ادامه تابوشکنی‌ها. مهم‌ترین مساله هم به دریافت حق پخش از صداوسیما مربوط است؛ چراکه اگر فقط درصدی از سهم واقعی استقلال و پرسپولیس از پخش مسابقات‌شان پرداخت شود، احتمالا دیگر با مشکلات همیشگی مالی خداحافظی خواهند کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰، کدخبر: ۶۳۸۴۹، farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین