پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۶۶۰۳۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۱
براساس آمار‌های ارائه‌شده ازسوی دیوان محاسبات، در سال گذشته ازمجموع یک‌میلیون و ۱۰۹هزار متقاضی وام ازدواج، ۳۷۴هزار نفر از آنان با موانعی همچون تهیه ضامن کارمند، موفق به دریافت وام نشده‌اند.
شعار سال: براساس قانون، به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی ایران موظف است هر ساله از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آن‌ها زیر سه سال بوده و وام ازدواج دریافت نکرده‌اند با اولویت تسهیلات پرداخت کند.

طبق تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، در سال گذشته رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها حدود ۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود که بانک‌ها باید با دوره بازپرداخت هفت‌ساله و با أخذ یک ضامن معتبر و سفته این تسهیلات را پرداخت می‌کردند.

بانک‌هایی که فقط ۱ تا ۲ درصد قرض‌الحسنه داده‌اند

میانگین تسهیلات ازدواج پرداختی بانک‌ها طی سال گذشته ۸ درصد از کل منابع قرض‌الحسنه (جاری و پس‌انداز) بوده، اما بررسی وضعیت عملکرد ۲۸ بانک و موسسه مالی و اعتباری نشان می‌دهد بالاترین رقم عملکرد مربوط به بانک کشاورزی بوده است.

این بانک طی سال گذشته معادل ۲۷ درصد از منابع قرض‌الحسنه خود تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است.

پارسیان با ۲۶درصد در رتبه دوم قرار دارد. مسکن با ۲۲درصد، ملی با ۱۹درصد، موسسه اعتباری ملل با ۱۸درصد، سپه و اقتصادنوین با ۱۳درصد و صادرات با ۱۲درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند که در بین بانک‌ها، وام قرض‌الحسنه بیشترین سهم را از کل منابع قرض‌الحسنه داشته است.

در بانک‌های تجارت، قرض‌الحسنه مهر، سامان، توسعه صادرات، گردشگری و دی، سهم تسهیلات ازدواج از کل منابع قرض‌الحسنه حدود یک درصد بوده است. در بانک‌های خاورمیانه، ایران‌زمین و پاسارگاد و سینا سهم تسهیلات ازدواج از کل منابع قرض‌الحسنه حدود دو درصد بوده و در بانک‌های ایران و ونزوئلا، صنعت و معدن و قرض‌الحسنه رسالت سهم تسهیلات ازدواج از کل منابع قرض‌الحسنه حدود سه درصد بوده است.
 
بانک‌ها به یک‌سوم زوج‌ها وام ندادند

بانک‌هایی که ۷۰ درصد متقاضیان را رد کرده‌اند

عملکرد بانک‌ها در حوزه پرداخت تسهیلات ازدواج از منظر دیگری نیز قابل پرداخت است. یکی از این موارد؛ سهم دریافت‌کنندگان وام ازدواج از کل متقاضیان این وام است. بررسی عملکرد بانک‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته از مجموع یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۶۰ نفر متقاضی وام ازدواج، حدود ۷۳۵ هزار و ۱۱۴ نفر یا معادل ۶۶٫۳درصد از متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج ۵۰ میلیونی شده‌اند، اما ۳۳٫۷درصد از متقاضیان که شامل ۳۷۴ هزار و ۲۴۶ نفر می‌شوند، موفق به دریافت وام ازدواج نشده‌اند.

در گزارش دیوان محاسبات نیز ذکر شده که بخش بزرگی از متقاضیان به‌دلیل عدم موافقت بانک‌ها با ضامن معرفی‌شده از دریافت وام ازدواج محروم مانده‌اند.

در بین بانک‌هایی که دست رد به سینه متقاضیان وام ازدواج زده‌اند، عملکرد برخی از آن‌ها بسیار قابل‌تامل است. برای مثال ۷۲٫۸درصد از متقاضیان وام ازدواج در بانک پاسارگاد موفق به دریافت وام از این بانک نشده‌اند. در بانک سامان ۶۸٫۵درصد، در موسسه اعتباری ملل و بانک صنعت‌ومعدن بیش از ۵۹درصد، در بانک تجارت ۵۸درصد، در بانک آینده ۵۱٫۲ درصد، در بانک‌های ملت و پارسیان حدود ۴۸درصد، در بانک ملی ۴۳٫۵درصد و در بانک خاورمیانه نیز ۳۹٫۴درصد از متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج نشده‌اند. در بانک‌های صادرات، کارآفرین، اقتصادنوین، دی، قرض‌الحسنه رسالت و بانک ایران و ونزوئلا همه متقاضیان موفق به دریافت وام شده‌اند. سینا با۱٫۵درصد، پست‌بانک با ۳٫۶درصد، توسعه تعاون و رفاه کارگران با حدود ۷درصد و ایران‌زمین با ۸/۸درصد، عملکرد مطلوبی در پاسخگویی به متقاضیان داشته‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
یه خورده شرایط گرفتن وام رو ساده تر کنین تا حداقل بشه ازش استفاده کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
0
0
تسهیلات ازدواج هست ولی به موقع به دست زوج ها نمیرسه که کمکشون کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین