پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
از جمله آسیب‌های مشهود دولت‌های بعد از انقلاب (خصوصا ۷ دولت اخیر رئیسی، روحانی، احمدی نژاد و خاتمی)، کم توجهی به بحث شایسته سالاری و گرایش به حزب بازی و جناح گرایی، گرایش به رفاقت‌های گذشته، گرایش به محفل‌های خاص، گرایشات فامیلی و خویشاوندی و مواردی همانند بوده است. اشتیاق برخی از افراد به منتصب شدن در پست‌های خاص هم باعث راه افتادن انواع واسطه گری‌های مشفقانه تا کلاهبرداری و دلال بازی‌ها (خصوصا در پست‌های شرکتی) شده است. روایت زیر هم برای افراد متمایل به ریاست صادر شده تا تکلیف شان برای خودشان معلوم بوده و در آینده ادعای ندانستن نکنند.
شعار سال: چندی پیش حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ابتدای درس خارج فقه با بیان حدیثی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) درباره «اثرات و تبعات اخروی ریاست»، به شرح این حدیث و لزوم پرهیز انسان از تلاش برای دستیابی به «ریاست» مگر در مواقع تکلیف پرداختند (سال ۱۳۹۷). این روایت در چندین نوبت دیگر هم توسط معظم له، در جمع مدیران نظام بیان شده است.

عن النّبی صلَّى اللَّه علیه و آله قال: لا یؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یومَ القیامَةِ مَغلولَةً یدُهُ اِلى عُنُقِه فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنهُ وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلى غِلِّهِ. (امالی طوسی، مجلس دهم، ص ۲۴۶) «پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: هیچ‌کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر، ریاست و امارت داشته باشد مگر اینکه او را روز قیامت در حالی می‌آورند که دستش به گردنش بسته است؛ پس اگر چنانچه آدم درستکاری بود و تقصیری متوجّه او نبود، او را رها می‌کنند و اگر چنانچه بدکار و گناهکار بود، غل و زنجیرش افزایش پیدا می‌کند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در شرح این حدیث گهربار به نکته‌ای مهم و قابل تامل اشاره می‌کنند و می‌فرمایند تبعات اخروی ریاست چنان سنگین است که آدم عاقل نه تنها به دنبال آن نمی‌رود، بلکه از آن فرار نیز می‌کند! ایشان در این مورد فرمودند؛ «اگر ما‌ها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمی‌فهمند که نفْس این آمریت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً (دست بسته) می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه الهی. این‌ها را باید ما بفهمیم؛ این‌ها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن]-چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را می‌کُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد- عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا]بله [لازم است].»

پس فرار از مسئولیت و ریاست بر اساس عقل و شرع، یک اصل است مگر آنکه مسئولیت بصورت تکلیف درآید و پذیرش آن از سر ناچاری باشد که دیگر اینجا باید با قدرت و قوت و البته به نحو احسن تکلیف را به انجام رساند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین