پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۸۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
تحلیل گران در خصوص خبر فروش هشتاد فروند جنگنده رافال و دوازده فروند بالگرد «کاراکال» فرانسه به امارات دو تحلیل جبران شکست‌های قبلی فروش نظامی به سایر کشور‌ها (نظیر زیر دریایی‌های تفاهم شده با استرالیا) و ایجاد نوعی تهدید برای جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرده اند.
شعار سال: کاخ الیزه امروز جمعه، سوم دسامبر از توافق امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با مقامات امارات برای فروش تجهیزات نظامی خبر داد. طبق بیانیه کاخ ریاست جمهوری فرانسه، ماکرون که با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی-نظامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کرده در توقف اول خود در دوبی، قرارداد فروش ۸۰ فروند جنگنده رافال و ۱۲ فروند بالگرد کاراکال را با مقامات اماراتی امضاء کرد.

این توافق می‌تواند بزرگترین معامله پاریس پس از قرارداد با کشورهایی، چون یونان، مصر و کرواسی برای فروش جنگنده باشد.

پیش از این کاخ الیزه اعلام کرده بود، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه عصر جمعه وارد دوبی خواهد شد و در جریان آن با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی دیدار و گفتگو خواهد کرد.
 
 
جبران شکست‌های قبلی فروش نظامی فرانسه با فروش ۸۰ جنگنده به امارات

ماکرون و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی
 
ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، پاریس شراکت طولانی مدتی با امارات دارد و این سفر امکان تقویت روابط و همکاری سیاسی، راهبردی، دفاعی، اقتصادی و فرهنگی را به وجود خواهد آورد.

عقد این قرارداد، کمتر از یک ماه مانده تا ریاست دوره‌ای فرانسه در اتحادیه اروپا و پس از شوکی که استرالیا با لغو قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خرید زیردریایی به صنعت نظامی دفاعی فرانسه وارد کرد، برای پاریس از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماکرون که سعی دارد با استفاده از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود به جنگ رقبای خود در انتخابات آتی ریاست جمهوری برود ضمن تبریک امضای این قرارداد، از افزایش همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور استقبال کرد.

ماکرون پس از امارات به منظور دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به دوحه و سپس روز شنبه برای دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به جده سفر خواهد کرد.

درخواست عفو بین‌الملل از فرانسه در آستانه سفر ماکرون

دفتر سازمان عفو بین‌الملل در پاریس روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به سفر امانوئل ماکرون یادآوری کرده بود که امضای این قرارداد‌ها و گسترش همکاری‌های استراتژیک نباید به بهای زیرپا گذاشتن حقوق بنیادین بشر باشد. عفو بین‌الملل در ادامه از فرانسه خواسته بود تا برای لغو مجازات اعدام در امارات، قطر و عربستان سعوی و همچنین آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور‌ها تلاش کند و از نفوذ خود برای مجاب کردن رهبران این سه کشور در احترام گذاشتن به حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان استفاده کند.

این سازمان حقوق بشری در ادامه با توجه به انتقادات مطرح از قطر در مورد نحوه ساماندهی میزبانی جام جهانی فوتبال خواستار احترام این کشور به حقوق کارگران مهاجر از پاریس خواسته بود تا فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده را متوقف کند.

سسیل کودریو، مدیر عفو بین‌الملل در فرانسه در بخش دیگری از بیانیه این سازمان که روز پنجشنبه منتشر شد، از فرانسه خواسته تا از شرکای سعودی خود بخواهد سرکوب و مجازات فعالان حقوق بشر، نویسندگان، هنرمندان و ناراضیان را متوقف کند و از اعدام ده‌ها نفر در سال به بهانه مبارزه با تروریسم دست بردارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:۱۲ آذر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۹۱۲۰۹۱۵/۴isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین