پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۹۹۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵
مدیر انجمن جامعه و ورزش و فرهنگ ایران از عملکرد سجادی وزیر ورزش و جوانان در انتصابات انجام گرفته انتقاد کرد.
شعار سال: مدیر انجمن جامعه و ورزش و فرهنگ ایران با انتقاد از عملکرد سجادی وزیر ورزش و جوانان در انتصابات انجام گرفته طی این مدت، بر ضرورت تغییر رویه در انتصاب معاونت توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی و در نظر گرفتن شاخص‌های لازم برای انتخاب فرد اصلح تاکید کرد.

در زیر مشروح صحبت‌های دکتر مجید خاتونی جامعه شناس و مدیر ورزشی را می‌خوانید:

رئیس جمهور و وعده‌ای که عملی شد

آقای رئیسی چند شب پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نشستی که با جمعی از پیشکسوتان، قهرمانان و صاحبنظران ورزشی داشت، قول داد که بر خلاف بدعت گذشته، وزیر را نه از میان افراد سیاسی، بلکه از بدنه جامعه ورزش انتخاب کند که اتفاقا وعده ایشان عملی شد و برای اولین بار فردی از درون خانواده ورزش، مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفت که این مساله امیدواری‌ها را به آینده دوچندان کرد.

سجادی تنها نقابی است که وزارت ورزش بر چهره دارد

از آنجا که تصور می‌شد با ورود آقای سجادی یک جریان و گروه متخصص ورزشی و آشنا به مسائل جوانان سکان هدایت این وزارتخانه را بر عهده بگیرد و بر خلاف گذشته جایی برای ورود و حضور افراد غیر مرتبط در وزارت ورزش نباشد، اما در عمل این امر مورد انتظار تحقق پیدا نکرد؛ و تاکنون تنها خود ایشان به عنوان یک چهره ورزشی به بدنه وزارتخانه اضافه شدند و اکثر انتصابات از بیرون از جغرافیای ورزش و از حوزه‌های نامرتبط هستند که در واقع می‌توان عنوان کرد که ویترین وزارت ورزش و جوانان در ظاهر ورزشی است و با حضور یک وزیر ورزشی تنها نقابی از ورزش بر چهره خود دارد.

معتقدم اقدامات این چنینی به هیچ وجه شایسته شان ورزش کشور نیست و حتی می‌توان از آن به عنوان یک تهدید یاد کرد. به بیان بهتر می‌توان گفت که سجادی با اجازه دخالت‌های بیرونی به نوعی به اعتماد پیشکسوتان و صاحبنظران حوزه ورزش که از او انتظار بجایی داشتند خدشه وارد کرده است.

حضور افراد سفارشی در لایه‌های زیرین وزارت ورزش

در حال حاضر این وزارتخانه با تعطیلی ورود و گردش نخبگان روبروست و در لایه‌های زیرین، عملا شاهد حضور برخی افراد نااهل و اغلب سفارشی از حوزه‌های بیگانه هستیم که این مساله نه تنها رفته رفته به نارضایتی و ناامیدی جامعه ورزش می‌انجامد، بلکه یک فرصت سوزی هم محسوب می‌شود.

اکنون جامعه ورزش یک فرصت تاریخی را در اختیار دارد تا شایستگی و توانمندی‌های مدیریتی خود را در اداره این وزارتخانه مهم را به اثبات برساند تا خود در راهبری ورزش کشور نقش محوری داشته باشد که باید قدر چنین موقعیت ارزشمندی را دانست. با این حال خطا‌های استراتژیک وزیر ورزش نه تنها به تحقق این امر کمکی نمی‌کند، بلکه حتی مسایل و مشکلات این وزارتخانه را نیز تشدید خواهد کرد. آنچه امروز شاهد هستیم، رنگ باختن اصول اخلاق حرفه‌ای و اصل تخصص گرایی در بدنه ورزش است که می‌توان آن را به ذبح شایسته سالاری در ورزش تعبیر کرد.

وزارت ورزش از جمله وزارت خانه‌هایی است که مستقیما با سلامت و نشاط جامعه در ارتباط است. زمانی که افراد غیرمتخصص و حتی ناآشنا با ادبیات ورزشی مسئولیت امور اصلی را بر عهده بگیرند، سبب تحمیل هزینه‌های جبران ناپذیر بر پیکره ورزش و حوزه‌های پیرامونی خواهند شد که این یک تهدید جدی برای سلامت کشور به حساب می‌آید.

لزوم نگاه امانت محورانه به کرسی وزارت

از تصمیات و انتصاباتی که در وزارت ورزش انجام گرفته است این طور استنباط می‌شود که آقای وزیر تاکنون نگاه امانت محورانه‌ای به پست و مسئولیت خود نداشته است؛ در هر حال ایشان نماینده جامعه ورزش است و این جایگاه به امانت به او سپرده شده است. باید به هر قیمتی که شده از آن حراست کرد تا ثابت شود اداره امور به شکل راهبردی و تخصصی به دست اهلیت آن حوزه، شیوه‌ای درست و منطقی بوده است.

معانت قهرمانی، نیازمند اصلاح مسیر اشتباه

باتوجه به اینکه معاونت توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی، مستقیما با فدراسیون‌ها و برخی باشگاه‌های بزرگ ورزشی که زیرمجموعه خود آن وزارتخانه هستند سر و کار دارد، حقیقتا یک معاونت حساس و کلیدی محسوب می‌شود؛ لذا تصدی گری آن نیازمند حضور افرادی است که از تجربه، علم و اشراف کامل به مسایل روز ورزش و همچنین مقبولیت نزد اهالی ورزش برخوردار باشند. به اعتقاد بنده اگر آقای سجادی برای اصلاح مسیر اشتباه خود عزم و اراده‌ای دارد، باید در نهایت دقت و حساسیت، فردی را در پست معاونت توسعه ورزش قهرمانی برگزیند که دارای شاخص‌های لازم از جمله تجارب مدیریتی اثرگذار، رویکرد علمی و تحصیلات عالیه مرتبط، شناخت ورزشی و همچنین توانمندی‌های اجرایی و تخصصی لازم باشد.

برنامه محوری، شناخت جامع و تعاملات بین المللی، سه فاکتور مهم در معاونت ورزش قهرمانی

یکی از نقاط ضعفی که دکتر سجادی در زمان کسب رای اعتماد داشت و اتفاقا مجلس هم روی آن انگشت گذاشت، برنامه ضعیفی بود که ارائه کرد. به نظرم فردی که واقعا می‌خواهد پست معاونت قهرمانی این وزارتخانه را برعهده بگیرد، علاوه بر شاخص‌هایی که ذکر کردم، با بهره گیری از برنامه راهبردی ضعف موجود را حداقل در این بخش جبران نماید.

در واقع این فرد باید پیش از هر چیز یک برنامه مدون و تحول گرا با هدف ایجاد اصلاحات و توسعه بخشی به فعالیت‌های این معاونت تهیه و تدوین کند.

باید اضافه کرد که فرد مورد نظر علاوه بر شناخت فدراسیون‌ها ضمن برخورداری از قدرت کار گروهی و ایجاد اجماع و انضباط فدراسیون‌ها با تسلط بر روابط سازنده و تعاملات بین الملل بتواند حمایت اهالی ورزش، صاحب نظران و نهاد‌های مختلف ورزشی را به همراه داشته باشد.

به اعتقاد من در حال حاضر، گزینه‌های مناسبی برای این منظور وجود دارند و این نیاز احساس می‌شود که نیروی جدیدی وارد این حوزه شود تا با ادبیات مناسب مدیریتی و رویکرد وظیفه گرایانه، بتواند منشاء تحول سازنده در آن معاونت باشد.

امانت داری، تکلیف بزرگ سجادی

در حال حاضر تکلیف بزرگی بر دوش آقای سجادی است. وی نباید نگاه فردگرایانه بر آن جایگاه داشته باشد. او نماینده جامعه ورزش است و انتظار می‌رود که امانت داری را سرلوحه کار خویش قرار دهد. بدون شک موفقیت سجادی موجب خواهد شد تا اداره ورزش در ید اختیار ورزشی‌ها باقی بماند و به عنوان یک اصل نزد دولت‌ها پذیرفته شود. اگر این موقعیت به نفع منافع ملی ورزش به خدمت گرفته شود، قلمرو ورزش از ورود نااهلان و غیر متخصصان (طبقه خطرناک) که سال‌های سال صدمات زیادی را به جامعه ورزش وارد ساختند، مصون می‌ماند. به نظرم اگر ایشان می‌خواهد ردپایی ماندگار از خود در ورزش کشور به یادگار بگذارد باید از مدیرانی متخصص، متعهد و خوشنام بهره برده و در مقابل از پذیرش افراد سفارشی و فرمایشی پرهیز کند که در شرایط فعلی، معاونت ورزش قهرمانی نیازمند چنین دقت نظر و حساسیتی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰، کدخبر:۱۱۶۵۸۴۸، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین