پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۳۶۸۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
دیوان محاسبات در تحلیلی از بودجه سال آینده نوشته، روند افزایش اعتبارات هزینه‌ای طی دوره زمانی ۱۳۹۰-۱۴۰۰ تصاعدی بوده در حالی که رشد درآمد‌ها تقریباً روندی خطی را تجربه کرده است.
شعار سال: دیوان محاسبات در تحلیلی از بودجه سال آینده نوشته، روند افزایش اعتبارات هزینه‌ای طی دوره زمانی ۱۳۹۰-۱۴۰۰ تصاعدی بوده در حالی که رشد درآمد‌ها تقریباً روندی خطی را تجربه کرده است. از طرفی علیرغم هدف گذاری و تاکید بر استقلال اعتبارات هزینه‌ای از منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در سیاست‌های کلی و قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، در یک دهه اخیر نه تنها کشور به تحقق هدف مذکور نزدیک نشده بلکه دستیابی به آن بسیار دور از دسترس شده است.

بررسی‌های دیوان محاسبات کشور حاکی است که در جدیدترین گزارش چشم انداز اقتصادی جهان صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ایران ۲.۵ درصد برآورد شده است؛ بنابراین برای تحقق رشد مدنظر دولت، باید سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسبی اتخاذ شود.

در گزارش دیوان آمده برای رسیدن به این هدف، کاهش وابستگی تولید به واردات و رشد سریع صادرات غیر نفتی، عدم کسری بودجه دولت و فشار بر منابع ارزی کشور، صادرات غیر نفتی و نبود نظام سهمیه بندی ارزی، افزایش درآمد‌های منابع بودجه ای، رشد مثبت سرمایه گذاری ناشی از کاهش طرح‌های عمرانی، کاهش نرخ تورم، کاهش پایه پولی کشور و افزایش قدرت رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی راهکار‌هایی است که می‌تواند رشد اقتصادی را تقویت کند.

براساس این گزارش، نتایج بررسی تراز عملیاتی ۱۱ ساله بودجه کل کشور و عملکرد آن نشان می‌دهد که کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کاهش ۳۵ درصدی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ داشته است. به طوری که کسری تراز عملیاتی از ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به ۳۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بررسی روند اعتبارات هزینه‌ای هم گویاست که رشد هزینه در پیش بینی سال ۱۴۰۱ حدود ۵ درصد و در مقابل رشد درآمد‌ها ۴۶ درصد است، در حالی که متوسط نرخ رشد سالانه درآمد‌ها طی یازده سال اخیر ۲۳ درصد و متوسط رشد هزینه‌ها نیز در یازده سال اخیر حدود ۲۸ درصد بوده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ درآمد‌های مالیاتی ۷۹ درصد از کل درآمد‌ها را در برمی گیرد که در سال ۱۴۰۰ این نسبت ۷۱.۵ درصد بوده است. همچنین در گزارش دیوان محاسبات آمده که دولت باید در خصوص افزایش ۶۲ درصدی مالیات نسبت به سال گذشته مبانی نحوه افزایش پایه‌های مالیاتی و جلو گیری از فرار و اجتناب مالیاتی و وصول معوقات را شفاف کند و باتوجه به احکام مندرج در تبصره شش لایحه بودجه شاهد افزایش رشد معافیت‌ها هستیم که با افزایش ۶۲ درصدی مالیات همخوانی ندارد.

منابع حاصل از صادرات نفت در بودجه سال آینده با رشد ۱۰۶ درصدی در لایحه مواجه است این در حالی است که عملکرد تحقق منابع نفتی تا پایان آبان ۱۴۰۰ حدود ۱۵ درصد است.

دیوان محاسبات می‌گوید: بهره مالکانه و حقوق معادن دولتی در سال آینده ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است در حالی تا پایان آبان عملکرد این بخش ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

این نهاد اعتقاد دارد: افزایش سود سهام شرکت‌های دولتی از ۱۵ هزار میلیارد تومان به ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال آینده نیز با واقعیت‌های این شرکت‌ها همخوانی ندارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اقتصاد نیوز، تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰، کد خبر: eghtesadnews.com/۴۶۴۵۶۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین