پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
من فکر می‌کنم به لحاظ قانونی و مقررات قانونی در موضوع جریان رشت الکتریک، ایرادی وارد نیست. ولی به لحاظ یک فهم اجتماعی، چرا یک ایرادی بهش وارد است و آن این است که در زمان سال ۸۴ که واگذاری‌ها دارد صورت می‌گیرد. یک کارخانه‌ای هست که ۶۰۰ یا ۷۰۰ تا کارگر داشته و این کارخانه رشت الکتریک با ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفر کارگر و کارمند متوقف شده از طرف دولت عرضه شده برای فروش. امکان احیایش هم نبوده. جماعتی رفتند در یک رقابت مزایده‌ای آنجا را خریدند.
شعار سال: محمد عطریانفر روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار شناخته شده اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفتگویی درباره مباحث مختلف حزبی و حواشی برخی اعضای آن از جمله غلامحسین کرباسچی و محمدعلی نجفی و یا پرونده رشت الکتریک صحبت کرده است. وی در این مصاحبه پرونده رشت الکتریک را بازی سیاسی احمدی نژاد می‌داند، اما معتقد است کرباسچی و دوستانش نباید ورود می‌کردند.

بخش‌هایی از گفتگو در زیر آمده است:

عطریانفر: در رابطه با رشت الکتریک من فکر می‌کنم باید از یک زاویه دیگری بحث کنیم. من فکر می‌کنم به لحاظ قانونی و مقررات قانونی در موضوع جریان رشت الکتریک، ایرادی وارد نیست. ولی به لحاظ یک فهم اجتماعی، چرا یک ایرادی بهش وارد است و آن این است که در زمان سال ۸۴ که واگذاری‌ها دارد صورت می‌گیرد. یک کارخانه‌ای هست که ۶۰۰ یا ۷۰۰ تا کارگر داشته و این کارخانه رشت الکتریک با ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفر کارگر و کارمند متوقف شده از طرف دولت عرضه شده برای فروش. امکان احیایش هم نبوده. جماعتی رفتند در یک رقابت مزایده‌ای آنجا را خریدند. من همینجا ایراد دارم به این معنا که شخصیت‌های موجهی مثل آقای کرباسچی و دوستانشان نباید ورود می‌کردند به این خرید، ولو اینکه خیلی هم قاعده‌مند می‌بود.

حزب در جریان بود؟ چون بقیه چهره‌ها هم به نوعی منسوبان جریان؟

عطریانفر: نه به هیچ عنوان. اصلا هیچ عضوی از اعضای حزب جز جناب آقای کرباسچی.

نه مثلا اقوامشان بحث دخترشان و باجناقشان؟

عطریانفر: نه هیچ نسبتی با حزب ندارند. شما اشاره کردید حزب. هیچ یک از اعضای حزب در رابطه با رشت الکتریک هیچ نسبتی ندارد یعنی خودش فردی بوده از ناحیه خود آقای کرباسچی و این پیشنهاد هم از طرف خود ایشان یا دیگری بوده خیلی مهم نیست، ولی من خودم به عنوان یک ترک اولا ازش نام می‌برم.

آن طرفش هم یک چهره کارگزارانی یعنی آقای جهانگیری بود، دوره وزارت صنعت ایشان.

عطریانفر: ربطی به ایشان ندارد. اصلا به هیچ عنوان ربطی به دولت آقای خاتمی ندارد. این یک روال طبیعی بوده که عرضه می‌شده و در آن نظام و سازمان خصوصی‌سازی شکل گرفته و ربطی به جناب آقای جهانگیری و وزارتخانه ایشان نداشته. این ترک اولا را من بهش توجه می‌کنم و فکر می‌کنم اگر با من مشورت می‌شد خواهشم این بود که حول حوش این مسائل نروید. اما واقعیتش این است که این در یک قالب واگذاری کاملا قانونمند شکل گرفت، اما مصیبت سنگینی برای این حضرات وارد شد و کسانی که در این مشارکت اقدام کردند زندگی‌شان را گذاشتند و من عرض می‌کنم الان این وضعیت این پرونده به گونه‌ای است که اگر همانطور که شما حس می‌کنید که داوری بیرونی توام با فساد بوده، ولی واقعیتش این است که فسادی وجود نداشته. آقایان آمدند با دو سه میلیارد تومان به نرخ زمان خودش آنجا را هزینه کردند که همین ابعاد مالی سرمایه‌گذاران در آن زمان اگر در حوزه‌های دیگری بود، ده‌ها برابر بود. الان زمانی این‌ها وارد این ماجرا‌ها شدند که به صورت کاملا قابل استشهاد با عدد و رقم یک ضریب ۵۰ برابر را می‌توانیم اعمال بکنیم یعنی درواقع این آورده‌ای که حضرات داشتند اگر بر پایه ارزش دلار حساب کنیم کف آن بالای ۴۰ برابر شده پولشان. اگر در حوزه‌های دیگری بودند چه‌بسا بیشتر از این می‌شد. واقعیتش این است که یک بازی سیاسی بخصوص از ناحیه آقای احمدی‌نژاد درست سال ۸۴ صورت گرفت. ایشان برای سرکوب رقیب رفت در رشت علیه این اقدام سخنرانی کرد. خب اگر شما به عنوان رئیس دولت مخالف بودید تدارک می‌دیدید همان وقت آقایان را در واقع مجبور می‌کردید به برگشت، به واگذاری مجدد به دولت. خب می‌کردید. چرا از آن تاریخ تا حالا مدت ۱۶ سال یک مجموعه‌ای را بر سر کار گذاشتید؟ ببینید من مجددا تاکید می‌کنم به صفت فردی این یک امر ترک اولایی قائلم. اگر با من مشورت می‌شد می‌گفتم حریم این داستان را رها کنید. اما وقتی اتفاق افتاده نمی‌توانیم بازی رقبای سیاسی اصلاح‌طلب و کارگزاران را علیه جریانی که تحت عنوان رشت الکتریک آقای کرباسچی دنبال می‌کرد، این‌ها را از نظر دور بداریم. حتما ستم کردند در حق اینها.

بعدش به لحاظ حزبی تدبیری شد که دیگر اعضا منع بشوند از یک همچین کاری با توجه به حساسیت سیاسی‌اش؟

عطریانفر: ببینید اولا اعضا هیچوقت در این سطوح ظاهر نمی‌شوند. ببینید چه سالی این اتفاق افتاده، سالی که اساسا حزب کارگزاران فعال نیست. من به شما عرض کردم این فراز و فرود سیاسی، آن خواب زمستانی که اشاره کردم این است. طبیعی است یعنی اگر شاید ما در آن مقاطع فعال بودیم، در آن زمان توصیه ما این بود که آقای کرباسچی از این داستان فاصله بگیر. این برنامه‌ای که آقای احمدی‌نژاد برای تو تدارک دیده رفته در رشت علیه شما سخنرانی کرده ابلق من التصریح حرف زده تلویحی داشته که ابلق من التصریح بوده و شما را انگشت‌نشان کرده و دارد می‌زند، این عاقبت خوبی برای شما نخواهد داشت. اگر این حزب فعال بود، شاید این توصیه را می‌کردیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری حکایت گیلان، تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۷۵۶۴، www.hekayatilan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین