پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
حجت الاسلام و المسلمین رحیمی گفت: در مجموع معاونت قضایی اتاق فکر قوه قضاییه محسوب می‌شود که بخش مهمی از پرونده‌هایی که از اختیارات رئیس قوه قضاییه است در این معاونت بررسی و به رئیس دستگاه قضا گزارش می‌شوند.

شعار سال:حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی در خصوص فعالیت معاونت قضایی قوه قضاییه بیان کرد: تعدادی از پرونده‌هایی که به معاونت قضایی قوه قضاییه ارجاع داده می‌شود مربوط به موضوع ماده ۴۷۷ است که از استان‌های مختلف ارسال و به رئیس قوه قضاییه گزارش می‌شوند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی ادامه داد: بخشی از پرونده‌هایی که در معاونت قضایی رسیدگی می‌شوند مربوط به موضوع استیذان است. موضوع این پرونده ها، احکامی هستند که در خصوص قصاص صادر شده است.
 
وی ادامه داد: بخشی دیگر از پرونده‌ها مرتبط به موضوع ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی است که به معاونت قضایی ارجاع داده می‌شود. در این پرونده‌ها افرادی به قتل رسیده اند که یا اولیای دم ندارند و یا اولیای دم وجود دارد، اما دسترسی به آن‌ها امکان ندارد و یا، ولی دم صغیر و فاقد جد پدری است. رسیدگی به این پرونده‌ها به حکم قانون برعهده، ولی فقیه است که، ولی فقیه این مسئولیت را به رئیس قوه قضاییه تنفیذ کرده است.
 
معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: در گذشته رسیدگی به این پرونده‌ها توسط معاون اول قوه قضاییه انجام می‌شد، اما در دوره جدید با پیشنهاد حجت الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه و موافقت رئیس دستگاه قضا و اجازه از مقام معظم رهبری، رسیدگی به این پرونده‌ها به معاونت قضایی قوه قضاییه داده شده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین رحیمی بیان کرد: بخشی دیگر از پرونده‌هایی که در معاونت قضایی قوه قضاییه به آن‌ها رسیدگی می‌شوند مربوط به موضوع ماده ۱۱۴ است که این پرونده‌ها مربوط به مجازات‌های حدی می‌شود. در این پرونده‌ها محکوم علیه اظهار پشیمانی کرده است، توبه او در دادگاه احراز می‌شود و قاضی صادر کننده رای برای محکوم علیه درخواست عفو می‌کند.
 
وی ادامه داد: عفو موضوع ماده ۱۱۴ از عفو‌های تنفیذی مقام معظم رهبری به رئیس قوه قضاییه است.
 
معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: پرونده‌های دیگری از جمله پرونده‌های موضوع ماده ۴۲۸ که مربوط به تفاضل دیه می‌شود و اولیای دم توانایی پرداخت دیه را ندارد به معاونت قضایی ارجاع داده می‌شود. در این پرونده‌ها دادستان مجری حکم به تقاضای اولیای دم پیشنهاد می‌دهد که تفاضل دیه توسط بیت المال پرداخت شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین رحیمی گفت: در مجموع معاونت قضایی اتاق فکر قوه قضاییه محسوب می‌شود که بخش مهمی از پرونده‌هایی که از اختیارات رئیس قوه قضاییه است در این معاونت بررسی و به رئیس دستگاه قضا گزارش می‌شوند.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر پرونده قدیمی در معاونت وجود ندارد. عمده پرونده‌های موجود در معاونت قضایی مربوط به سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ می‌شوند.
 
معاون قضایی قوه قضاییه بیان کرد: میانگین مدتی که برای رسیدگی به پرونده‌های ماده ۴۷۷ طول می‌کشد ۳ ماه و برای پرونده‌های استیذان ۲ ماه است. پرونده‌هایی که از معاونت قضایی به حوزه ریاست ارسال می‌شود کمتر از ۲ هفته توسط رئیس قوه قضاییه در مورد آن‌ها تصمیم گیری و مجدد به همین معاونت ارسال می‌شوند.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  میزان، تاریخ انتشار: 24دی 1400، کدخبر: ، www.mizan.news،789015

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین