پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۶
کمتر فردی است که نداند تجزیه مواد پلاستیکی چه مدت به طول می‌انجامد؛ ماسک نیز از جمله این موارد است. مساله‌ای که شاید کمتر مورد توجه قرا گرفته این است که هریک از ما چند عدد از ماسک‌های مصرفی خود را به شیوه درست دور انداخته‌ایم؟

شعار سال:طبق برخی برآورد‌ها مردم جهان ماهانه ۱۲۹ میلیارد ماسک صورت و ۶۵ میلیارد دستکش پلاستیکی مصرف می‌کنند.
 
 در این روزهای کرونایی ماسک جزو لاینفک زندگی‌مان شده است و لزوم داشتن آن در هر خانه‌ای همچون نان شب واجب است و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان ملزم به استفاده از ماسک شدند. به‌طور معمول هر جعبه ماسک دارای 50 عدد ماسک است و اگر یک خانواده 4 نفره را در نظر بگیریم، ماهانه حدود 2 جعبه از آن را مصرف می‌کنند.
 
طبق برخی برآورد‌ها مردم جهان ماهانه ۱۲۹ میلیارد ماسک صورت و ۶۵ میلیارد دستکش پلاستیکی مصرف می‌کنند.
 
کمتر فردی است که نداند تجزیه مواد پلاستیکی چه مدت به طول می‌انجامد؛ ماسک نیز از جمله این موارد است. مساله‌ای که شاید کمتر مورد توجه قرا گرفته این است که هریک از ما چند عدد از ماسک‌های مصرفی خود را به شیوه درست دور انداخته‌ایم؟



سازمان جهانی بهداشت (دبلیو. اچ. او) مشخصا در مورد ماسک گفته است باید به محض آن که مرطوب شد، آن را دور بیندازیم. برای برداشتن ماسک از صورت هم باید به این ترتیب عمل کنیم: ابتدا دست‌ها را تمیز کنیم، سپس بند پشت سر یا پشت گوش را با دست بگیریم (به جلو ماسک دست نزنیم)، ماسک را از صورت برداریم، بی‌درنگ درون سطل زباله درپوش‌داری بگذاریم، و دست‌ها را با ژل الکلی یا آب و صابون بشوییم.


 تمام مبتلایان به کرونا باید پسماند‌های خانگی‌شان را درون کیسه زباله بریزند و درون کیسه زباله دومی قرار دهند. سپس باید سر کیسه بیرونی را محکم ببندند و آن را جدا از پسماند‌های سایر مردم بگذارند.
 
در ابتدای شیوع ویروس کرونا این موضوعات را جدی‌تر می گرفتیم این درحالی است که در این روزها که سویه‌های جدیدتری از آن نیز کشف می‌شود رعایت نکات بهداشتی کمرنگ‌تر می‌شود و در این خصوص نیز شاهد ویدئوهای طنز و عادی انگاری‌ها در رعایت پروتکل‌ها هستیم.

درست است که ماسک ما را برابر بیماری کرونا مصون نگه می‌دارد اما رها کردن ماسک آلوده در طبیعت می‌تواند علاوه براینکه باعث انتشار ویروس شود و تعداد زیادی از رفتگران را درگیر این ماجرا کند، جان پرندگان و حیوانات مختلف از جمله سگ، گربه و حتی لاک‌پشتان را بگیرد. طبق آمارهای موجود تاکنون حدود 200 حیوان خانگی براثر خوردن ماسک دچار بیماری شدند.
 

در محل‌های عمومی نیز می‌توان ماسک‌ها و دستکش‌های یکبار مصرف خود را در سطل‌های دربسته کیسه‌دار که در آن با پدال باز می‌شود انداخت و از انتشار ویروس جلوگیری کرد.
 
صندوق جهانی حیات وحش (دبلیو. دبلیو. اف) نیز درباره دفع نادرست این محصولات ابراز نگرانی کرده و گفته است: «حتی اگر دفع یک درصد ماسک‌ها هم نادرست باشد... ماهی ۱۰ میلیون ماسک در محیط زیست پراکنده می‌شود. با توجه به این که هر ماسک حدود چهار گرم وزن دارد، یعنی در مجموع بیش از ۴۰ هزار کیلوگرم پلاستیک وارد طبیعت می‌شود.
 

 اگر هر فرد در جهان تنها از روی غفلت یک ماسک را در طبیعت انداخته باشد  طی سال‌ها میلیون‌ها ذره تولید می‌شود که هریک از آن‌ها قابلیت انتقال ترکیبات شیمیایی و باکتری‌های مختلف به زنجیره غذایی و در نهایت به بدن انسان را دارد.
 
همچنین این ماسک ها طریق آبراه‌ها، فاضلاب‌ها و ... وارد طبیعت می‌شوند و خوراک حیوانات شده و در چرخه طبیعی زندگی آن‌ها تاثیرات جبران ناپذیری را باقی می‌گذارد.


بررسی‌ها نشان می‌دهد سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد ماسک به اقیانوس‌های جهان راه پیدا کرده‌اند که حدود ۶۲۰۰ تن آلودگی پلاستیکی دریایی را شامل می‌شود. در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که ماسک‌ها تهدید مخربی برای حیات دریایی هستند.
 
بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای است؛ در واقع با استفاده از  ماسک یک‌بار مصرف به تولید زباله دامن زده‌ایم و یک قدم برای تخریب محیط زیست برداشته‌ایم!
 

دورریزی ماسک علاوه بر آن که هزینه‌های زیست‌محیطی دارد، اگر به صورت بی‌خطر انجام نگیرد، آلودگی آن می‌تواند برای همه موجودات خطرات جانی داشته باشد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  برنا ، تاریخ انتشار:  1400، کدخبر: 1288078، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین