پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۱۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
وحید جلیلی در رابطه با کشتار و دفن دسته جمعی شهدای گوهرشاد می‌گوید، مصاحبه با ۷۵۶ بازمانده از کشتار و دفن دسته جمعی واقعه گوهرشاد ثبت شده است. هرجای دنیا در یک شهر یک شبه صد‌ها نفر را می‌کشتند به اندازه یک موزه آثار واقعی از آن جمع آوری می‌شد. بعد از بیرون کشیدن خاطرات گوهرشاد از غبار غفلت، باید دنبال جمع آوری اسناد موارد مشابه در قزوین، اصفهان و تبریز و... باشیم.
شعار سال: معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد گفت: روایات زیادی از واقعه مسجد گوهرشاد وجود دارد، افرادی که تیر خورده بودند و صدای ناله‌هایشان می‌آمد، اما همراه با کشته شدگان در گور‌های دسته‌جمعی زنده به گور شدند.
وحید جلیلی در رابطه با واقعه مسجد گوهر شاد و کشتار مردم مشهد توسط رضاخان می‌گوید: متأسفانه نزدیک به هفت سال دفاع مقدس فرهنگی مردم مشهد از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ در تاریخ هویتی ما مغفول مانده است. مقارن با ۱۷ دی ماه، رضاخان فرمان کشف حجاب را صادر کرد و به همه بانوان دستور داد تا حجاب خود را بردارند و با نگاه و فکری وحشیانه تلاش کرد این هدف خود را در جامعه محقق کند و مردم را وادار می‌کرد به دین، هویت، تاریخ و فرهنگ خود پشت کنند و مطابق با یک انسان خودباخته طوق تقلید از غرب را به گردن بیندازند.

وی اذعان کرد: در طول ۸۰ سال گذشته و در ۸ سال دفاع مقدس برای دفاع از هویت، تاریخ و دینمان کاری نکرده‌ایم؛ هرچند هنرمندان به‌دنبال هنر دینی و انقلاب هستند، اما من به‌دنبال هنر طبیعی می‌گردم، اگر در هریک از شهر‌های دنیا در یک شب صد‌ها نفر را به خاک و خون بکشند بعد از ۸۰ سال به‌اندازه یک موزه، اثر واقعی ثبت می‌شود، اما در رابطه با قیام مسجد گوهرشاد حتی یک کارت پستال در تمام این سال‌ها چاپ نشده و این بی‌اعتنایی به حماسه‌ای عظیم و بهت‌آور در تاریخ مردم مشهد است.

جلیلی افزود: در آن زمان مادربزرگ‌ها نذرهایشان را نذر شهدای مسجد گوهرشاد می‌کردند چرا که مظلومیت شهدای گوهرشاد در ذائقه مردم مشهد تلخ نشسته بود، روایات زیادی از واقعه مسجد گوهرشاد وجود دارد، افرادی که تیر خورده بودند و صدای ناله‌هایشان می‌آمد، اما همراه با کشته شدگان در گور‌های دسته‌جمعی زنده به گور شدند.

وی با بیان این مطلب که واقعه گوهرشاد واقعه کمدی تراژدی است تصریح کرد: رضاخان به اسم ترقی و پیشرفت، صد‌ها نفر را در مسجدی به گلوله بست که سازنده آن یک زن مسلمان بود، زنی که بدون کشف حجاب و داشتن مظاهر پیشرفت غربی یکی از بزرگ‌ترین نماد‌های تمدن اسلامی را ساخت.
بعد از تکمیل پرونده گوهرشاد به سراغ پرونده کشتار قزوین، اصفهان و تبریز می‌رویم
*واقعه گوهرشاد باید احیا شود*
معاون سابق فرهنگی اجتماعی شهردار مشهد عنوان کرد: واقعه گوهرشاد یکی از ارکان هویتی مشهد در تاریخ معاصر است و باید احیا شود، شهرداری مشهد با ۷۵۶ نفر از بازماندگان واقعه گوهرشاد مصاحبه کرده است، هرچند ثبت این وقایع را ۸۰ سال دیر شروع کردیم، اما حرف‌های تازه زیادی وجود دارد، البته بسیاری از آن‌ها در یک سال گذشته از دنیا رفتند که خاطرات نابی داشتند، به یاد دارم در طرقبه برای مصاحبه به دیدن یکی از بازماندگان گوهرشاد رفتیم، چند روز بعد که مجدداً مراجعه کردیم فوت کرده بود، گویی باری بر دوش داشت.

وی متذکر شد: خانواده‌های زیادی هم در واقعه گوهرشاد و هم در دفاع مقدس شهید داشتند، این موضوع پیوستگی دین و ایمان ملت را نشان می‌دهد، کسانی که رضاخان فکر می‌کرد سرکوب شده‌اند و باید دید رضاخان امروز کجاست و خانواده شهدا و بازماندگان گوهرشاد در چه جایگاهی قرار دارند.

جلیلی بیان کرد: واقعه گوهرشاد تنها متعلق به مردم مشهد نیست بلکه برای بیرون کشیدن این خاطرات از غبار و دست یافتن به گنجینه‌ای عظیم از تاریخ در شهر‌های قزوین، تبریز، اصفهان و ... نیز باید به‌دنبال جمع‌آوری این نهضت ملی باشیم.

تعداد بازدید : 0
بازخوانی به بهانه خبری تایید نشده از کشف گور‌های دسته جمعی شهدای گوهر شاد

رهبر انقلاب بعد از شنیدن شعری درباره جنایت گوهر شاد: این موضوع حادثه مظلومی است که بعد از انقلاب هم به آن نپرداختیم!

تعداد بازدید : 3
روایت مرحوم بهلول از خیانت دربان مسجد گوهرشاد و کشتار فجیع مردم
 
تعداد بازدید : 0

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین