پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، به شبکه خبری «الشرق» گفت که تلاش‌های عراق برای مذاکره با ایران درباره پرونده آب‌های مشترک شکست خورده، چون «ایران درخواست‌ها و نامه‌های رسمی عراق در این باره را بی پاسخ گذاشته است».

شعار سال: وزیر منابع آبی عراق با تأکید بر شکست همه تلاش‌ها برای مذاکره با ایران درباره اختلافات آبی، از برگزاری نشست سه جانبه با ترکیه و سوریه در این باره خبر داد.

«مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، به شبکه خبری «الشرق» گفت که تلاش‌های عراق برای مذاکره با ایران درباره پرونده آب‌های مشترک شکست خورده، چون «ایران درخواست‌ها و نامه‌های رسمی عراق در این باره را بی پاسخ گذاشته است».
 
او که به تازگی به دمشق سفر کرده بود، گفت که مذاکرات عراق با ترکیه پیشرفت خوبی داشته و قرار است تا چند روز آینده نشست سه‌جانبه عراق و سوریه و ترکیه با هدف تقسیم سهمابه سه کشور از آب‌های دجله و فرات برگزار شود.
 
الحمدانی تأکید کرد که دومین کنفرانس بین‌المللی آب‌ها در ماه مارس آینده در بغداد برگزار خواهد شد و موضوع آن چالش‌های پیش روی عراق در کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی خواهد بود.
 
وزیر منابع آبی عراق گفت که با بارش‌های اخیر تا حد زیادی مشکل کم‌آبی این فصل عراق حل شد و عراق برای تابستان آینده به‌خصوص در موضوع آب شرب مشکلی نخواهد داشت.
 
مرداد گذشته هم «عون ذیاب»، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق گفته بود که مساله شط العرب (اروند رود) باید حل شود تا هر سال این اوضاع تکرار نشود بنابراین دو کشور قصد دارند سد مشترکی احداث کنند و اگر دو طرف بر سر احداث سد مشترک توافق کنند، این بهترین راه حل است که هر سال این وضعیت تکرار نشود.
 
آب‌های مشترک میان کشور‌های منطقه به دلیل وقوع خشکسالی طی سال‌های گذشته به موضوعی حساسیت برانگیز تبدیل شده اند و عراق بار‌ها ایران و ترکیه را متهم کرده است که حقوق آبی عراق را نادیده می‌گیرند.
 
این در حالی است که طرف ایرانی سالهاست برای لایروبی رودخانه اروند تلاش می‌کند، اما این تلاش‌ها تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.
 
عراق پیش از این از شکایت رسمی از ایران به دادگاه بین‌المللی لاهه خبر داده بود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار: 19 بهمن1400، کدخبر: ، www.parsine.com،758696

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین