پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۶۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۳
رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی همچنان به شعار «نه شرقی، نه غربی» مردم در سال ۵۷ پایبند است، تأکید کرد: امید ما برای رشد اقتصادی و پیشرفت کشور به مردم عزیزمان در اقصی نقاط کشور است و هرگز به وین و نیویورک امید نبسته‌ایم.

شعار سال: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه پس از راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران با تبریک سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به ملت ایران و همه آزادگان جهان و با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل (ره) و شهدای عالی‌قدر انقلاب اسلامی و تکریم ایثارگران گفت: همه روزها، روزهای خدا و همه شب‌ها، شب‌های خداست و همه ما متعلق به خدا هستیم اما چرا اینکه ۲۲ بهمن را یوم الله می‌دانیم برای آن است که انقلاب اسلامی ثمره ظهور و بروز دست قدرت لایزال الهی بود.
 
رییس جمهور با بیان اینکه در روز ۲۲ بهمن ۵۷ جلوه قدرت الهی به دست توانای مردم بزرگ ایران و رهبری امام عظیم‌الشان به نمایش درآمد و جهانیان را خیره کرد، افزود: برای همگان این سؤال پیش آمد که چگونه ممکن است ملتی با اتکال به خدا و اعتماد به نفس حکومتی که مورد حمایت قدرت‌های بزرگ و سلطه‌گر بود کنار بزند و با اراده خود حکومتی را به نام دین و ارزش‌های الهی برپا کند.
 
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی تمدنی را به نام اسلام و به نام جمهوریت رقم زد که این مدنیت در مقابل تمدن هایی که قطب‌بندی‌های جهان را شکل می‌داد، تمدنی نوین بود که سعادت برای انسان معاصر را فریاد می‌زند.
 
نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم
 
وی بابیان اینکه تمدن برپا شده در سایه انقلاب اسلامی در مقابل تمدن های مدعی دارای شاخص‌های مهمی است که باید به آنها توجه داشت، ادامه داد: شعارهای انقلاب اسلامی شعارهایی است که هم به فطرت همه انسان‌ها مربوط می‌شود و هم جهانی است و همه آن را می‌پسندند. آنچه انقلاب اسلامی فریاد می‌زند، آزادی، اخلاق، عقلانیت، عدالت، استقلال، عزت ملی، برادری، نفی سلطه و ظلم است.
 
رییس‌جمهور اظهار داشت: شعارهای مردم که در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی جلوه‌گر بود، کهنه نشده و همواره باید شعارهایی که در ۲۲ بهمن ۵۷ بر زبان مردم جاری می‌شد، امروز هم جریان داشته باشد.
 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بسیاری از شعارهای روزهای آغازین انقلاب‌های دنیا فراموش شده اما شعارهای انقلاب اسلامی همچنان زنده است، افزود: اگر آن زمان فریاد زده شد «استقلال، آزادی»، امروز هم باید بر این شعار تأکید شود و اگر آن زمان فریاد زده شد «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، امروز هم باید همان شعار باید پایدار بماند و ما نه سلطه‌ای را می‌پذیریم و نه از استقلال‌مان دست برمی‌داریم و نه حاضریم نسبت به کسی در عالم ظلم کنیم؛ اینها جزو اصول است و همچنان هم پایدار خواهد ماند.
 
وی تأکید کرد: ارزش‌ها همواره در نظام اسلامی ثابت هستند و تغییر نمی‌کنند. مردم بر این ارزش‌ها تأکید کردند. ایرانیان در هرجای عالم به این انقلاب افتخار می‌کند.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز نه تنها مردم مسلمان در عالم بلکه مردم و غیر مسلمان اما آزادیخواه و عدالت‌خواه در عالم به انقلاب اسلامی عشق می ورزند، گفت: ممکن است کسی مسلمان هم نباشد اما وقتی با ما مواجه می‌شود می‌گوید که به انقلاب امام و رهبری و مواضع بصیرت‌آفرین ایشان عشق می ورزیم. این به‌خاطر آن است که شعار انقلاب فطری و جهان شمول است.
 
وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی از شعارهای عقلانی برخوردار است که همه دنیا به آن عشق می ورزند و امروز ملت‌های جهان سخت به این انقلاب امیدوار هستند و آنچه همگان می‌خواهند این است که انقلابی بودن این نظام همچنان حفظ شود و در گذشت زمان دچار فراز و فرود نشود روحیه انقلابی نگاه انقلابی و عمل انقلابی و پایبندی به این مبانی همچنان مورد تأکید مردم در سراسر عالم است. این انقلاب برای نجات اسلام و اینکه پرچم به دست حجت خداوند امام عصر (عج) برسد، باقی خواهد ماند.
 
تبیین عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی
 
رییس دولت سیزدهم با اشاره به فرمان عمومی مقام معظم رهبری برای «جهاد تبیین» تصری کرد: ۲۲ بهمن از اموری است که تبیین ابعاد آن بسیار ضروری است.
 
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم شناخت دقیق انقلاب اسلامی و عناصر هویت‌ساز آن توسط دوستداران انقلاب اسلامی به ویژه نسل جوان، به تشریح عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی آمد که رژیم فاسدی که از قدرت‌های سلطه‌گر حمایت می‌کرد را از میان بردارد و نظامی مبتنی بر دین، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی برپا کند.
 
وی «دین» را یکی از عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی خواند و گفت: دین در عرصه زندگی انسان معاصر می‌خواهد همه شئون بر اساس آموزه‌های دینی ارائه شود.
 
رییس‌جمهور، «مردمی بودن» را یکی دیگر از عناصر هویتی انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب اسلامی مردم پایه است و اساس آن را مردم شکل دادند و رقم زدند؛ حامیان این انقلاب مردم هستند و ادامه‌دهندگان این مسیر هم خود مردم هستند.
 
وی افزود: «غیر طبقاتی بودن» هم از عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است و این انقلاب، مانند انقلاب‌ها و خیزش‌هایی که در شرق و غرب شد و بر یک قشر و طبقه خاصی استوار بود، نبوده بلکه انقلابی غیر طبقاتی است و همه مردم به معنای واقعی و وسیع کلمه در صحنه حضور دارند.
 
رییس‌جمهور، «استقلال جویانه بودن»، «آزادی‌خواهانه بودن»، «عدالت‌طلبانه بودن» را از دیگر عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: این انقلاب در درون خود عدالت‌خواه و عدالت‌طلب است و هیچ زمان نمی‌توان عنصر عدالت را از انقلاب اسلامی جدا کرد؛ چرا که عدالت‌خواهی، عدالت‌طلبی و ضد ظلم و ضد فساد بودن در درون انقلاب اسلامی نهادینه شده است.
 
هاضمه انقلاب اسلامی فساد نمی‌پذیرد
 
آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در درون این انقلاب ضد استکبار بودن هم نهادینه شده است؛ یعنی هاضمه انقلاب شکوهمند اسلامی فساد و ظلم نمی‌پذیرد. مانند کسی است که غذای مسمومی را بخورد هاضمه او سم را نمی‌پذیرد.رییس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: رژیم ستمشاهی رژیمی که مظهر تام و تمام وابستگی استبداد، دیکتاتوری، خضوع در مقابل دولت‌های سلطه گر، گردن کشی در مقابل خواست مردم، آلودگی به انواع فسادها و ظلم به مردم و کشور است.
 
وی با بیان اینکه آینده بسیار روشن و امیدوار کننده است، تأکید کرد پیام انقلاب اسلامی برای همه مستضعفان عالم این است که ما به آینده بسیار امیدواریم و این امیدواری فقط در شعار نیست؛ بلکه هر روز که می گذرد، با اقدام و عمل خادمان ملت افزایش می‌یابد.
 
رییس‌جمهور پیام 22 بهمن را «امیدبخشی به ملت ایران و همه مستضعفان و محرومان در همه عالم» و «ناامیدی و استیصال ظالمان و ستمگران در عالم» عنوان کرد و گفت: من محضر مقام معظم رهبری عرض کردم که هر روز که در این دولت حضور دارم و ظرفیت‌ها، حمایت مردم، نیروهای مصمم جوان، فرهیختگان دلسوز انقلاب و نظام را می‌بینم، امیدم به آینده بیشتر و بیشتر می‌شود.
 
آیت‌الله رئیسی افزود: آنچه در کشورهای همسایه ایران در بیداری اسلامی می بینید، نوید الهی است. در سال اول که به نام دوره تأسیس نامیده شد، دشمنان می خواستند انقلاب و نظام پا نگیرد اما نشد و شما ملت بزرگ ایران به خصوص جوانان عزیز خواستید، شد.
 
وی ادامه داد: در دهه دوم و دوره تثبیت، دشمنان تلاش داشتند که این نظام تثبت نشود اما باز هم آنها خواستند و نشد و شما خواستید، شد. در دهه سوم که دوره توسعه انقلاب اسلامی بود، دشمنان می‌خواستند پیام انقلاب در همین مرزها متوقف بماند و ملت‌های مسلمان و ملت‌های جهان بیدار نشوند، اما نتوانستند و شما خواستید و شد.
 
آیت‌الله رئیسی بر همین اساس خاطرنشان کرد: در دوره چهارم انقلاب اسلامی که دهه پیشرفت و عدالت نام گرفته، دشمنان می‌خواهند این هدف محقق نشود اما به لطف خداوند و اراده ملت ایران حتماً تحقق پیدا خواهد کرد.رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تعریف «امت» گفت: عناصر هدف‌دار بودن، بسط داشتن و مقصد داشتن در امت قرار داده شده و امت همواره در حال حرکت است و ایستا نیست.
 
وی پویایی را از دیگر عناصر امت دانست و ادامه داد: پویایی یعنی امت در حال شدن است. سیرورت امت، سیرورت الهی است. امت آنچنان که خداوند متعال مقرر کرده، در حال شکل گیری است. چهارمین عنصر در امت عنصر امام، مقتدا و رهبر است و از همه ظرفیت‌های امت در جهت رسیدن به اهداف امت استفاده می‌کند و ما نقش رهبری و مقتدا را در این نهضت تعیین کننده می‌دانستیم و همواره تعیین کننده می‌دانیم.
 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امام و رهبری در مقابل مکاتب سیاسی امروز عالم، مکتبی با شاخص‌هایی از خود ارائه کردند، اولین شاخص را اخلاص دانست و گفت: سنگ بنای تفکر و اندیشه امام (ره) این جمله است که «عالم محضر خداست» و تمام دیدگاه سیاسی، حقوقی، کلامی و زندگی شخصی حضرت امام به این جمله است.
 
وی افزود: در مکتب سیاسی امام و رهبری توجه به جمهوریت و مردم است؛ نه مردم از باب یک نگاه سیاسی و تشریفاتی بلکه امام و رهبری به مردم علاقه‌مند بوده‌اند و این علاقه‌مندی به مردم مرتبه نازله محبت‌الله است.
 
بی‌توجهی به مردم بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است
 
رییس‌جمهور، سومین نکته در این مکتب سیاسی را عدالت توصیف کرد و ادامه داد: عدالت نه به‌عنوان یک شعار بلکه به‌عنوان یک محور مهم که باید در همه سطوح جامعه جریان داشته باشد و همه روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سیاست داخلی و خارجی بر محور عدالت باید شکل بگیرد. همان هدفی که محور انقلاب اسلامی بود.
 
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: در دولت مردمی مفتخریم که عدالت و مردمی بودن را دو محور اساسی قرار داده‌ایم و خود را موظف می‌دانیم در اصلاح امور مردم اصل و اساس قرار بگیرند. گاهی ما را در برخی رسانه ها مورد سوال قرار می دهند که چرا انقدر در اجتماعات می رویم و می‌گوییم بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی است.
 
وی با بیان اینکه مردم پیوند اساسی با انقلاب اسلامی دارند، گفت: بی‌توجهی به مردم به‌معنای دور شدن از انقلاب شکوهمند اسلامی و آرمان‌های آن است.
 
رییس‌جمهور گفت: عدالت، محور کار دولت است و امروز اجرای عدالت محوری‌ترین کار تحول در این دولت شناخته می‌شود.
 
وی همچنین استقلال و نفی هر گونه ظلم و ظلم پذیری را از دیگر عناصر محوری در مکتب امام و رهبری عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی مستقل‌ترین کشور در کره زمین است.
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه در استقلال سیاسی راه‌هایی پیموده‌ایم و امروز همگان اعتراف دارند که ایران حرف اول منطقه را می‌زند، با استقلال در مجامع بین المللی اظهارنظر می‌کند و روی پای خود ایستاده است، به موضوع مهم استقلال اقتصادی پرداخت و گفت: برای توسعه‌یافتگی اقتصادی در هر کوی و برزنی کار شده است اما راه بسیاری در پیش داریم تا استقلال اقتصادی را به مثابه استقال سیاسی در کشور داشته باشیم.
 
آیت‌الله رئیسی افزود: همه ظرفیت‌ها برای استقلال اقتصادی آماده است اما برخی نگاه‌های غلط و برخی دلهره‌ها و برخی نسخه‌هایی که تناسبی با نسخه انقلاب نداشت، موجب عقب‌ماندگی شده است. نگاه کردن به دست بیگانگان تا آنها کاری انجام دهند موجب مشکلاتی شده است.
 
وی ادامه داد: به لطف خداوند متعال و با همت مردم در جهت نسخه نجات‌بخش اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی برداشته خواهد شد. امام و هبری بر وحدت و انسجام ملی تأکید می‌کنند و زیر پرچم این نظام همه سلایق باید بدانند که با وجود همه اختلافات اجازه ندهند وحدت خدشه‌دار شود. همه کسانی که دل به انقلاب و اهداف انقلاب دارند بدانند که پیشرفت کشور در گرو انسجام و وحدت است.
 
رییس‌جمهور خطاب به مردم و نمازگزاران گفت: مصمم هستیم به عنوان دولت برخاسته از رأی و اراده ملت با عزم مضاعف و برنامه‌ریزی تلاش کنیم تا آنچه مورد نظر برای رفع مشکلات، توجه به ظرفیت‌های فراوان کشور و توجه به اقتصاد ملی و اقتصاد مقاومتی برای رفع مشکلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی که مردم را رنج می‌دهد، اقداماتی انجام شود و گام‌هایی هم برداشته شده و گام‌های بسیاری در پیش داریم که با کمک شما مردم اقدامات انجام خواهد شد.
 
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اوایلی که دولت را تحویل گرفتیم کرونا مردم را رنج می داد و 700 خانواده در روز داغدر می‌شدند، گفت: امروز به لطف خدا، همت مردم و مسئولان بهداشتی شرایط متفاوت شده است.
 
وی اضافه کرد: در روزهای اول کار دولت سیزدهم وضعیت کالاهای اساسی سخت نگران کننده بود اما امروز هیچ نگرانی در ذخایر کالاهای اساسی وجود ندارد. کشور وقتی به سمت تولید خواهد رفت که ظرفیت‌ها شناسایی و همه به طرف تولید و مولد بودن هدایت شود.
 
اجازه کوچک‌ترین فساد و بی عدالتی را نمی‌دهیم
 
رییس‌جمهور با بیان اینکه خبرهایی که این روزها می‌شنوید ثمره توجه به ظرفیت‌های کشور است که اگر روی آنها سرمایه‌گذاری بیشتری شود رشد اقتصادی در کشور قابل قبول خواهد شد، اظهار داشت: در این میان افرادی هستند که‌ می‌خواهند با سوءاستفاده و روابط ناسالم مردم را نگران کنند. این دولت آمده تا فساد، بی‌عدالتی، رشوه روابط ناسالم نباشد و بدانند ما با همه قدرت در مقابل رانت‌خواری‌ها و مفسدان خواهیم ایستاد و ریشه آنها را خواهیم کند.
 
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اجرایی شدن نظام عادلانه در تولید، توزیع و جذب در پرداخت، ارتقای کارکنان دولت در همه شئون گفت: بنده به‌عنوان طلبه خدمتگزار مردم مصمم هستم به کسی اجازه ندهم کوچک‌ترین بی عدالتی مردم عزیز را نگران کند و آنچه ما امید داریم بعد از خداوند به شما مردم و حضور شما در صحنه است.
 
هرگز به وین و نیویورک امید نداریم
 
وی سیاست دولت سیزدهم در روابط خارجی را سیاست متوازن عنوان کرد و گفت: روابط ما در سیاست خارجی توازن است. نگاه به غرب، کشور را نامتوازن کرده بود و باید به همه کشورها وظرفیت‌ها در دنیا به ویژه همسایگان نگاه داشته باشیم اما امیدمان به خدا و مردم عزیز خوزستان، خراسان و آذربایجان است؛ امیدمان به شرق، غرب، شمال و جنوب کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار:22 بهمن1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84647236

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین