پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۳۸۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
داستان، داستان قدیمی دفاع از حق و عدالت است، این واژه‌ها همزاد انسان در تاریخند. رسالات و تاریخ نوشته‌ها، سخن پردازی‌های مفصلی را در این باب ثبت نموده است. به موازات توسعه اجتماعات انسانی و ظهور کشور‌ها و دولت – ملت‌ها حق طلبی، دفاع از حق فرد و جمع و جامعه نیز گسترش یافته و تبدیل به مفاهیم بنیادین در حقوق اساسی می‌گردد. جنبش‌ها، انقلاب‌ها و حرکات اجتماعی فراوانی رخ داده تا برای دفاع از حق مورد تعدی، نهاد دادگاه به نیابت از حکومت و نهاد وکالت به نیابت از اشخاص ایجاد و قانونی گردد.
شعار سال: هفتم اسفند هرسال روز استقلال کانون وکلای دادگستری و وکیل مدافع است و مناسب تاریخی آن نیز به تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ازسوی مرحوم دکتر مصدق باز می‌گردد. شاید برای عموم این سوال مطرح گردد که مگر پیش از این مقطع کانون وکلا مستقل نبوده و اساساً از چه یا چه کسی مستقل گردید؟
 
با نگاهی به تاریخ شکل گیری وکالت و کانون وکلای دادگستری بعد از مشروطه، معلوم می‌گردد وکالت و وکلا زیر نظر عدلیه و بعد‌ها وزارت عدلیه و دادگستری به وکالت پرداخته و تحت نظارت حاکمیت پروانه اشتغال دریافت و فعالیت می‌نموده اند و بدیهی می‌نماید این وابستگی خاصه در دوره استبداد رضاخانی و بعد‌ها در بدایت سلطنت و حکومت فرزندش، امکان حداکثری دفاع از حقوق افراد و تقرب به عدالت زمینی را در مقابل متنفذین و صاحب منصبان و حاکمان ملی ومحلی سلب مینموده است.
 
تضمین اجرای قانون و پاسداری از حقوق افراد ملت جز به استقلال و تفکیک نهاد وکالت از قضاوت و محکمه میسور نبوده و نمیتوانست باشد. این اتفاق مبارکی بود که به انجام رسید و نزدیک به هفتاد سال از این استقلال می‌گذرد.

این روز یادآور مفهوم مهم استقلال وکیل در مقابل حاکمیت بوده و این عبارت در راستای تحقق عدالت حداکثری برای فرد و جامعه می‌بایست تعبیر و تفسیر و هماره از این استقلال دفاع شود. در کشور‌های توسعه یافته و مردم سالار و جوامعی که قانون واجرای آن در صدر امور قراردارد استقلال وکیل و نهاد وکالت از دستگاه قضایی، جزء بدیهیات دادگستری است؛ بنابراین هر صدا یا تفکری که در صدد تقلیل یا تحدید استقلال نهاد وکالت و وکیل باشد در تعارض با حقوق مصرح و بنیادین مردم و عدالت خواهی است.

اشارتی تاریخی به اولین وکالت رسمی در ایران جالب خواهد بود، دوران والی‌گری آصف‌الدوله در خراسان به سبب ستاندن مالیات نامنصفانه، رعیت ناگزیر از فروش دختران خود به ترکمانان عشق‌آباد شدند. مجلس اول شورای ملی در اثر گزارشات، به محاکمه متهمان درکمیسیونی متشکل در عدلیه حکم داد.
 
استنطاق ازآصف الدوله و سردار افخم انجام و اولین وکالت رسمی از سوی میرزا احمد خان حیدری در دفاع از متهمان صورت میگیرد (کتاب حکایت دختران قوچان / خانم دکتر افسانه نجم‌آبادی) تا جایی که مجدالاسلام کرمانی درشماره دوم روزنامه محاکمات با هیجان مینویسد "... به عموم هموطنان بشارت می‌دهیم که بحمد اللّه و و المنه این اول مجلس محاکمه قانونی بود که در ایران‏ ایجاد شده و هموطنان عظام را لازم است که این روز فیروز را عید ملی قرار بدهند وهمه ساله تاریخ هشتم جمادی الاولی‏ را به یادگار این فرخنده روز جشن ملی ترتیب بدهند و... الخ " از این واقعه مهم ۱۱۴ سال می‌گذرد و وکالت از یک حرفه فردی اتفاقی به یک وضعیت صنفی نهادمند تغییر شکل داده است.
 
مشهوراست فرشته عدالت دوبال دارد یک بال آن وکالت و دیگری قضاوت است و این هر دوبال هم عرض و همزمان و در جهت احقاق حق و مستقل از یکدیگر میباید و میبایست به حرکت درآیند تا عدالت زمینی تحقق یابد. پاسداشت استقلال وکیل پاسداشت عدالت است.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از حکایت گیلان، تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۴۰۰، کد خبر: hekayatgilan.ir/۸۴۹۵
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سیدقاسم حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
0
0
همانطور که مستحضر هستند وفق اصل ۱۴۱ قانون اساسی تصدی همزمان به دو شغل ممنوع می باشد.این مهم در قانون منع تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۳۷۳ و دیگر قوانین و مقررات اداری(تبصره ماده ۵ قانون استخدام کشوری) مورد تاکید قرار گرفته است. در قانون منع تصدی ، که وکالت دادگستری را (که خود یک حرفه یا شغل محسوب می شود) برای کارکنان دولت ممنوع نموده است ، مستفاد از مفهوم مخالف قانون مذکور و به طریق اولی وکیل دادگستری هم نمی تواند عهده دار شغل یا سِمت دولتی گردد.
وکلای محترمی که علاقه مند به خدمت در سازمانهای دولتی هستند ، وفق مقررات تنها با تودیع پروانه وکالت خود آنهم به مدت محدودِ مقرر در قانون می توانند در شغل دولتی وارد و سمتی در دستگاه دولتی داشته باشند.
از ابتدای تاسیس عدلیه و دادگستری نوین این ممنوعیت برای وکلا ، ساری و جاری بوده که به برخی از مقرره های مربوطه در این سالیان متمادی اشاره می شود :
۱- بند ۲ ماده ۷ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ ،
۲-بند ۲ ماده ۱۰ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۳ ،
۳-ماده ۲ دستورالعمل نحوه تودیع پروانه وکالت مصوب ۱۳۹۸
۴-بند ز ماده ۵ آئین نامه اجرائی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۱۳۹۷ ،
۵-ماده ۸۰ و تبصره آن و ماده ۸۱ و بند ۸ ماده ۴۳ آئین نامه اجرائی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب  ۱۴۰۰ .
بر اساس ماده ۲ دستورالعمل نحوه تودیع پروانه وکالت مصوب ۱۳۹۸ 《هر وکیلی که تمایل به فعالیت مغایر با وکالت ، یعنی اشتغال در دستگاههای اجرائی دارد باید قبل از شروع به فعالیت مغایر ، درخواست تودیع پروانه وکالت خود را با ذکر دلیل به هیات مدیره استانی اعلام  نماید 》.طبق تبصره ۱ همین ماده مدت تودیع ۲ سال است و برای یکبار هم به همان مدت قابل تمدید است.و این بدان معناست که وکیل محترم نهایتا بعد از اتمام ۴ سال باید تصمیم بگیرد که به خدمت در دستگاه دولتی ادامه خواهد داد ، یا قید شغل دولتی را زده و با دریافت پروانه تودیع شده خود به شغل اصلی خود یعنی وکالت بپردازد.لازم به توضیح نیست که پستهای دولتی در کنار حفظ پروانه وکالت و رانت هایی که بعضا ایجاد می شود برای برخی از وکلا جذاب است و اِلّا اساسا اگر وکلای محترم به کارِ کارمندی و حقوق اندک آن علاقه مند بودند هیچگاه سراغ شغل وکالت نمی رفتند ، و معمولا پس از طی مهلت مقرر قانونی و اتمام دوره تمدید تودیع پروانه بر سر چنین دوراهی ۹۹ و ۹ صدم درصد از ایشان قید کار دولتی را زده و عطایش را به لقایش می بخشند . چه هستند همکاران حقوقی که کارمند بوده اند ولی زندگی کارمندی را تاب نیاورده و با قبولی در آزمون و اخذ پروانه وکالت ،از کار دولتی استعفا و بعنوان وکیل مشغول به کار شده اند.
با توجه به تبصره ۲ ماده واحده قانون منع تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۳۷۳ که به تعریف شغل پرداخته
《 منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست ثابت سازمانی ، یا شغل و یا پستی که بطور تمام وقت انجام می شود 》(همانند پست یا شغل کارشناس حقوقی یا مدیر حقوقی) فلذا نوع قرارداد وکلایی که به مشاغل مذکور می پردازند و مفاد آن نمی تواند توجیهی برای فرار از قانون باشد ، وقتی که شخص وظایف مستمر مربوط به یک پست ثابت سازمانی یا شغل و یا پستی که بطور تمام وقت انجام می شود را عهده دار گردد ، دارای آن شغل محسوب می شود ، فلذا وکیل دادگستری نمی تواند همزمان با اشتغال در حرفه وکالت پست سازمانی رییس اداره حقوقی ، رییس دفتر حقوقی، مدیریت امور حقوقی و یا هر شغل مدیریتی یا غیر مدیریتی را عهده دار شود و مشمول قانون مارالذکر می گردد.
مضافا اینکه وفق تبصره ۳ بند ماده ۲ دستورالعمل نحوه تودیع پروانه وکالت به مرکز وکلای قوه قضائیه مصوب ۱۳۹۸ :
در صورتی که مبلغ دریافتی ماهانه وکیل از نهادهای موضوع این بند ، بیش از ۲ برابر حداقل حقوق اعلامی کارمندان دولت باشد، قرارداد وی با هر نوع یا عنوانی که منعقد شده باشد در حکم قرارداد تمام وقت خواهد بود ، که بر این اساس جمع دو شغل وکالت و ریاست یک واحد یا اداره در سازمان دولتی امکانپذیر نمی باشد.
در خاتمه اظهار می دارد با توجه به اینکه در شرایط حساس کنونیِ کشور که خیل عظیمی از جوانان این مرز و بوم با داشتن تحصیلات دانشگاهی از داشتن شغل محروم هستند روا نیست که فرد یا افرادی اینچنین علی رغم اینکه خود دارای شغل بوده و به حرفه وکالت می پردازند جای یک جوان تحصیلکرده را در مشاغل دولتی یک سازمان تصاحب و اشغال نمایند.  علیهذا بیشتر قراردادهای موضوع بخشنامه جدید معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت متبوع در رابطه اِشغال پستهای مدیریتی از سوی وکلا می باشد، در حالی که ده ها نیروی رسمی و قراردادی فارغ التحصیل رشته حقوق با پست های کارشناس و کارشناس مسئول امور حقوقی و ... در مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی سطح کشور در حال خدمت و آماده و شایسته ارتقاءِ به شغل مذکور هستند.
در این یادداشت صرفا و مستندا از دیدگاه حقوقی به غیرقانونی بودن جمع دو شغل وکالت و مشاغل دولتی ( همانند ریاست دفتر حقوقی یک سازمان دولتی) پرداخته شده و به تالی فاسد این اتفاق نابهنجار و دیگر زوایای موجود ، از جمله عِرقِ سازمانی ، انگیزه خدمت صادقانه  ، گلوگاههای فساد ، ایجاد رویه ای ناصواب و ... اشاره نشده است.
علی ایحال وکلای محترم می بایست پیش از انتصاب به مشاغل دولتی ( مثل شغل سرپرستی امور حقوقی دستگاه دولتی) نسبت به تودیع پروانه وکالت خود به  کانون وکلای دادگستری و یا مرکز وکلای قوه قضائیه اقدام کنند ، در هیر اینصورت و بر اساس قانون در این ایام ممنوع از وکالت محسوب شده ، مرتکب تخلف انتظامی شده اند.
لازم به ذکر نیست که وفق تبصره ۶ و تبصره ۷ ماده واحده قانون منع تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۳۷۳/۱۰/۱۱ آمرین ، صادر کنندگان احکام (انتصاب) و مسئولین امور مالی مستوجب مجازات مقرر در قانون هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین