پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۴۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
مشاور رسانه‌ای رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به گزارش دیروز «جهان‌صنعت» با عنوان «تهیه دارو‌های بیهوشی از ناصرخسرو»، دلیل کمیاب شدن داروی بیهوشی را افزایش مصرف این دارو دانست و گفت که مصرف دارو‌های بیهوشی در سال‌جاری به شدت افزایش پیدا کرده است، یعنی وزارت بهداشت نه تنها تامین دارو‌های بیهوشی را به خوبی مدیریت کرده، بلکه بیش از سال گذشته نیز تامین کرده است. این در حالی است که پزشکانی که هر روز جراحی‌های اورژانسی دارند، وضعیت را بحرانی گزارش دادند.

شعار سال:مشاور رسانه‌ای رییس سازمان غذا و دارو در واکنش به گزارش دیروز «جهان‌صنعت» با عنوان «تهیه داروهای بیهوشی از ناصرخسرو» ، دلیل کمیاب شدن داروی بیهوشی را افزایش مصرف این دارو دانست و گفت که مصرف داروهای بیهوشی در سال‌جاری به شدت افزایش پیدا کرده است، یعنی وزارت بهداشت نه تنها تامین داروهای بیهوشی را به خوبی مدیریت کرده، بلکه بیش از سال گذشته نیز تامین کرده است. این در حالی است که پزشکانی که هر روز جراحی‌های اورژانسی دارند، وضعیت را بحرانی گزارش دادند.
 
 به نقل از روزنامه جهان صنعت ،دکتر سجاد اسماعیلی درباره گزارشی که در مورد کمبود داروهای بیهوشی  گفت: در مورد داروهای بیهوشی بارها به رسانه‌ها پاسخ داده شده است. چنانچه آمار امسال و سال گذشته را مقایسه کنید، در می‌یابید که مصرف داروهای بیهوشی در سال جاری به شدت افزایش پیدا کرده است، یعنی وزارت بهداشت نه تنها تامین داروهای بیهوشی را به خوبی مدیریت کرده، بلکه بیش از سال گذشته نیز تامین کرده است.
 
وی گفت: سال گذشته به دلیل شدت گرفتن بیماری کرونا، داروهای بیهوشی بیشتر در بخش‌های کرونایی مصرف شدند و بسیاری از عمل‌های جراحی الکتیو یا لغو شده یا اینکه در بخش خصوصی انجام می‌شد. در سال جاری با توجه به اطلاع‌رسانی که بعد از پیک پنجم اتفاق افتاد و همچنین با انجام واکسیناسیون سراسری، دغدغه‌ها اندکی کاهش یافت و وزیر بهداشت نیز عنوان کردند که شرایط بهتر شده است. پیک ششم هم به دلیل اثر واکسیناسیون عمومی نسبت به پیک پنجم بسیار ضعیف‌تر بود، عمل‌های جراحی الکتیو از شش ماهه دوم سال جاری بسیار افزایش یافت و به تبع آن، مصرف داروهای بیهوشی نیز افزایش پیدا کرد.
 
وی افزود: نکته مهم این است، در هر سال برای تامین هر نوع دارویی براساس آمارنامه سال قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم، طبق برنامه‌ریزی‌هایمان که سعی کردیم مشابه سال ۹۸ باشد (زیرا در سال ۹۹ کلا با کرونا مواجه بودیم)، اما با این وجود، در سال ۱۴۰۰ میزان مصرف داروی بیهوشی بیشتر از سال ۹۸ بود و همین امر منجر شد که نیازمان به داروی بیهوشی بیشتر شود.
 
دکتر اسماعیلی خاطرنشان کرد: از طرفی، دولتی بودن ارز داروهای بیهوشی نیز اثرگذار است، وقتی داروی تولیدی یا وارداتی ما در بازار ناصرخسرو یا بازار عراق و پاکستان و افغانستان پیدا شود، یعنی این دارو قاچاق می‌شود. اگر به داروخانه بروید و درخواست دارویی که با ارز نیما تامین می‌شود را داشته باشید، به راحتی در دسترس است؛ اما داروی تامین‌شده با ارز دولتی به راحتی مستعد قاچاق معکوس و نشت به ناصرخسرو است.
 
وی افزود: بنابراین دولتی بودن ارز داروهای بیهوشی نیز اثرگذار بوده تا برای قاچاقچیان و سوداگران جذابیت داشته باشد و از دسترس خارج‌شان کنند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: بنابراین، به جز بالا رفتن مصرف اعمال جراحی الکتیو، دولتی بودن ارز منجر شد که مصرف‌کننده واقعی دارو به دستش نرسد و قیمت پایین دارو نسبت به قیمت جهانی، باعث شده قاچاق معکوس رخ داده و برای قاچاقچی هم جذابیت داشته باشد، زیرا دارو را با قیمتی بسیار کمتر تهیه کرده و با قیمت بالاتر در بازار سیاه می‌فروشد.
 
وی اظهار کرد: با این حال، هنوز هم تصور نمی‌کنیم این دارو دچار کمبود شده باشد. اکنون داروی بیهوشی به بخش‌های خصوصی محدود داده می‌شود؛ توصیه‌مان این است که داروهای بیهوشی با اولویت اعمال جراحی درمانی و اورژانسی مصرف شود و مابقی به اعمال جراحی الکتیو اختصاص داده شود.
 
طبیعتا با چنین محدودیت منابع ارزی‌ای، باید مصرف منطقی دارو اولویت اصلی مراکز درمانی باشد.مشاور رسانه‌ای رییس سازمان غذا و دارو در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم برای سال آینده، سیاست‌های ارزی کشور در تامین کالاهای سلامت‌محور متناسب با دسترسی بیماران عزیز به داروها و تجهیزات مورد نیازشان اعمال شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری سلامت نیوز ، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1400، کدخبر:336721 ، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین