پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
دکتر مصطفی جلالی فخر، با انتقاد از پایه گذاری رویه غلطی به نام نسخ پرکاربرد در طرح نسخه نویسی الکترونیک که منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم و بیمه‌ها می‌شود، نسبت به احتمال خرید و فروش کد ملی بیماران برای قاچاق دارو هشدار داد.
شعار سال: دکتر مصطفی جلالی فخر، متخصص بیماری‌های داخلی، با انتقاد از اجرای شتاب زده طرح نسخه نویسی الکترونیک بدون آماده سازی زیرساخت‌های لازم، گفت: «طرح نسخه نویسی الکترونیک یک طرح شتاب زده با مقاصدی حتی شاید مشکوکی است که بیشتر منافع سازمان‌های بیمه گر را دنبال می‌کند تا اینکه به نفع مردم یا جامعه پزشکی باشد. در واقع اجرای این طرح در ادامه نگاه نامحترمی است که به جامعه پزشکی شکل گرفته است و ظاهرا تمام شئونات پزشکی را هدف قرار داده است.»

وی در ادامه گفت: «این طرح بیشتر شبیه بیگاری کشیدن از کادر درمان است برای اینکه کار اپراتور‌های بیمه گر را به صورت رایگان انجام دهند و مسوولیتی را که آن‌ها باید خودشان انجام دهند را به دیگران محول می‌کنند در حالی که نه بستری برای اجرای این طرح آماده سازی شده است و نه مشورتی برای اجرای این طرح از جامعه پزشکی گرفته شده است.»

دکتر جلالی فخر درباه تجربه‌های جهانی اجرای نسخه نویسی الکترونیکی گفت: «طرح نسخه نویسی الکترونیک در کشور‌های کمی اجرا شده است حتی خبر دارم در کشور آلمان که نماد نظم و نگاه تشکیلاتی به همه چیز است هنوز طرح نسخه نویسی الکترونیک اجرایی نشده است البته پس از مدت‌ها قرار بر این بوده که از ابتدای ژانویه اجرایی شود که خبر داریم به دلیل فراهم نبودن بستر کافی اجرای این طرح را باز هم به تعویق انداخته اند.»

سیستم بالا نمی‌آید!
وی در ادامه گفت: «مهمترین رکن برای اجرای این طرح این است که اولا اینترنت تضمین شده بدون هیچ قطعی با سرعت بالا داشته باشیم در حالی که بخشی از حاکمیت ما اساسا سرعت بالای اینترنت را برخلاف مصالح ملی و امنیتی می‌داند یعنی در برابر آن مقاومت می‌کند و اینترنت فعلی قطعی و وصلی بسیار دارد و سرعت آن پایین است و باعث شکایت همه شده است در چنین فضایی ما می‌خواهیم این طرح را اجرا کنیم نتیجه این می‌شود که در این یکی دو هفته گذشته از اجرای طرح بسیاری از مراکز با مشکل قطع و وصلی اینترنت روبرو شده اند و این جمله سیستم بالا نمی‌آید را که قبلا مردم در بانک‌ها بسیار با آن روبرو می‌شدند حالا باید در مراکز درمانی در حالی که بیمار هستند و رنج دارند و نیاز به معالجه دارند، باز هم آن را بشنوند. متاسفانه به دلیل قطعی مداوم اینترنت و سرعت پایین آن وقت زیادی از پزشکان و مردم تلف می‌شود.»

رقم حق ویزیت پزشک متخصص شرم آور است
وی افزود: «از طرف دیگر باید بگویم چرا باید انتظار داشته باشند پزشک نیروی رایگان بیمه‌ها باشد؟ این توهین و نگاه تحقیرآمیز به جامعه پزشکی است. هیچ تناسبی میان حداکثر تعرفه ویزیتی که مصوب کردند با زمان اضافه‌ای که باید پزشک صرف نسخه نویسی الکترونیک کند، وجود ندارد. در کشور‌های دیگر از جمله آلمان اصلا چنین نیست که یک پزشک مجبور باشد ۳۰، ۴۰ بیمار در روز ویزیت کند. در این کشور تعرفه‌ها به گونه‌ای تعیین شده که اگر پزشک روزی ده تا بیمار هم ویزیت کند می‌تواند زندگی سطح بالایی داشته باشد و وقت زیادی هم به بیمار اختصاص دهد چه برای معاینه و مشاوره و چه برای وارد کردن نسخ الکترونیک، نه اینجا که حق ویزیت پزشک متخصص در این مملکت رقم شرم آور ۸۱ هزارتومان است تازه می‌گویند یک زمان اضافه‌ای هم بگذارید و کار‌های اپراتوری ما را هم انجام دهید! این ماجرا باعث خشم و انزجار جامعه پزشکی شده است. پزشکان شاکی هستند و حتی برخی از پزشکان می‌گویند اگر این روند ادامه پیدا کند عطای پزشکی را به لقای آن می‌بخشند و ترک کار می‌کنند.»

لابی برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک
وی گفت: «جالب است که برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک حتی نظر وزارت بهداشت هم برایشان مهم نیست. دو بار وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک زیرساخت‌های ما آماده نیست، ولی سازمان‌های بیمه گر با رییس دولت لابی می‌کنند و رییس دولت می‌گوید باید این طرح اجرایی شود! البته به تازگی اعلام شد تا اول اردیبهشت پزشکان بنا به شرایطی می‌توانند از نسخه کاغذی استفاده کنند، اما جالب اینجاست که داروخانه‌ها زیر بار این مسئله نمی‌روند و می‌گویند که از سوی سازمان‌های بیمه گر چنین چیزی به آن‌ها ابلاغ نشده است و نسخه کاغذی را از بیمار قبول نمی‌کنند.»

پایه گذاری رویه غلطی به نام نسخ پرکاربرد!
وی در ادامه گفت: «با ادامه این وضعیت چه اتفاق بدی می‌افتد؟ کاملا قابل پیش بینی است، آن‌ها فکر می‌کنند دارند جامعه پزشکی را مجبور می‌کنند که نیروی رایگان آن‌ها باشد، اما در نهایت خود آن‌ها دارند رویه غلطی را پایه گذاری می‌کنند برای منافع سودجویانه خودشان و گزینه نسخ پرکاربرد را گذاشته اند. در گذشته تجویز نسخه از پیش آماده شده، و اصطلاحا نسخه پرکاربرد مظهر بی سوادی و بی توجهی پزشک بود، اما نتیجه چه می‌شود؟ وقتی که یک پزشک احساس کند از او سوءاستفاده می‌کنند عصبی و کلافه می‌شود او هم وارد همین بازی می‌شود که آن‌ها راه انداخته اند و برای اینکه زمان کمتری را صرف نسخه نویسی الکترونیک کند مدام برای بیماران از نسخ پرکاربرد استفاده می‌کند.»

وی افزود: «نتیجه استفاده مداوم از نسخ پرکاربرد برای بیماران چه می‌شود؟ نتیجه تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم و بیمه‌ها است. به عنوان مثال آزمایش‌های چکاب را آماده در سیستم نسخه نویسی الکترونیکی می‌گذارند، دیگر پزشک یا منشی پزشک وقت ندارد که بیاید برای هر یک مریض بگوید بیمار به فلان آزمایش نیاز دارد یا ندارد، در نتیجه برای تمام بیماران آزمایش‌های چکاب کامل پرتعداد تجویز می‌کنند در نتیجه بار مالی به بیمار و بیمه‌ها تحمیل می‌شود. ضمن اینکه اغلب بار نسخه نویسی الکترونیک بر روی دوش منشی مطب‌ها است لذا ممکن است منشی‌ها خطا کنند یعنی یک دارو را اشتباهی انتخاب کنند و بیمار داروی اشتباهی دریافت کند و در نتیجه کار به شکایت و پزشکی قانونی می‌کشد.»


احتمال افزایش خطا‌های پزشکی با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک
وی گفت: «برخلاف آنچه که ادعا می‌شود که نسخه نویسی الکترونیک باعث کاهش خطا‌های پزشکی می‌شود، عملا برعکس است و اتفاقا باعث افزایش خطا‌های پزشکی می‌شود که حتی قابل ردیابی هم نیست. یک مشت گذرواژه و رمز است که دست همه می‌تواند باشد به این معنی که ممکن است در اپلیکیشن‌ها نسخه الکترونیک را وارد کنیم و رمز عبور پزشک هک شود و گذرواژه پزشک پخش می‌شود. باورتان می‌شود که چند روز گذشته پیامکی از بیمه دریافت کردم که فلان نسخه برای شما رد شده است در حالی که روح من از این مسئله خبر نداشت و مشخص نیست چه کسی با کد کاربری من نسخه تجویز کرده است.»


وی خاطرنشان کرد: «این تازه ابتدای کار است و به تدریج که جلوتر برویم باگ‌های این طرح بیشتر می‌شود و سوءاستفاده‌هایی که می‌شود از این طرح کرد بیشتر نمایان می‌شود. وقتی یک چیزی عادلانه نباشد باعث سوءاستفاده می‌شود. چرا در کشور‌هایی که روابط مالی پزشک و بیمه‌ها منطقی و عادلانه است این اتفاق نمی‌افتد؟ برای اینکه پزشکان احساس نمی‌کنند مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند. در کشور ما بیمه‌ها به طور مکرر و با عناوین مختلف از پزشکان و کادر درمان سوءاستفاده می‌کنند، طرح نسخه نویسی الکترونیک هم جدیدترین و بدترین نوع سوءاستفاده از پزشکان است.»

احتمال خرید و فروش کد ملی بیماران برای قاچاق دارو
وی تاکید کرد: «فکر می‌کنید با اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک نمی‌شود دارو را قاچاق کرد؟ اتفاقا قاچاق دارو راحت‌تر از قبل هم صورت می‌گیرد. شما تنها به یک کدملی نیاز دارید و یک گذرواژه پزشک که همه قابل واگذاری و خرید و فروش است. به تدریج مطمئن باشید با کد‌های ملی متعددی که خود بیمار هم روحش خبردار نیست دارو گرفته می‌شود مثل کد‌های اقتصادی که مثلا با کدملی یک فرد در یک روستایی که روحش هم خبردار نبود یک شرکت کلان اقتصادی تاسیس می‌کردند و کالا وارد می‌کردند این هم همینطور است فکر کردید کار سختی است؟!»

وی گفت: «حتی این بدبینی یاس‌آور در خودم هم ایجاد شده که نکند هدف این طرح بر اساس ناکارآمدی سیستم بنا نهاده شده باشد. وقتی سرعت اینترنت پایین است و قطع و وصل می‌شود و همه چیز کند پیش می‌رود، مردم وقت‌شان تلف می‌شود و کلافه می‌شوند به تدریج عطای بیمه را به لقایش می‌بخشند و مجبور می‌شوند از خیرش بگذرند؛ و نتوانند از مزایای حق بیمه‌ای که می‌پردازند استفاده کنند.»»
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰، کد خبر:۳۳۳۶۴۱، www.salamatnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین