پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت در شمال اقیانوس هند طی بهمن ماه سال جاری خبر داد.

شعارسال: امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری با رسانه ها که در آستانه هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش برگزار شد، با اشاره به رشادتهای این نیرو در دوران جنگ تحمیلی به ویژه در عملیات مروارید، اظهارداشت: نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس با ۱۵۰ مورد اسکورت کشتی های تجاری از بندر امام تا خارک، کمک کرد تا اقتصاد کشور در جنگ سالم بماند.

وی تصریح کرد: اگر این اتفاق نمی افتاد و جریان صادرات و واردات کشور قطع می شد، کسی به کشور ما کمک نمی کرد.

امیر سیاری در ادامه افزود: از سال ۸۶ تدبیر فرماندهی معظم کل قوا بر این قرار گرفت که ماموریت و حوزه مسئولیت نیروی دریایی توسعه یابد و حضور در دریاهای آزاد و برقراری امنیت در شمال اقیانوس هند در دستور کار این نیرو قرار گرفت.

وی با اشاره به تعریف دو ماموریت اقتدار دریایی و توسعه سواحل مکران برای نیروی دریایی ارتش طی سالهای اخیر اظهارداشت: در حوزه اقتدار دریایی، امروز ۴۴ ناوگروه رزمی اطلاعاتی را به همراه ۵ ناوگروه صلح و دوستی به شرق آسیا، خلیج فارس، دریای مدیترانه و حوزه آفریقا اعزام کرده ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در این حوزه همچنین با حضور مستمر در خلیج عدن، تاکنون ۳۸۴۴ کشتی نفتکش و تجاری را اسکورت کرده ایم.

امیر سیاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه سواحل مکران عنوان کرد: نیروی دریایی همیشه به عنوان پیشرو برای اجرایی شدن نظریه بازگشت به دریا اقدام کرده و در حال حاضر نیز در حال ساخت ۲ منطقه و ۳ پایگاه دریایی با همه ملزومات آن در سواحل مکران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز حوزه ماموریت نیروی دریایی ارتش از خلیج فارس و تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی گسترش یافته که مساحتی در حدود ۲۱۰۰ میلیون کیلومتر مربع را در بر می گیرد که ۱.۳ برابر مساحت جمهوری اسلامی است.

*برای تامین تجهیزات دریایی هیچ نیازی به دیگران نداریم

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی همه کارکنان نیروی دریایی تربیت شده مراکز داخل و آشنا با استانداردهای بین المللی هستند، گفت: امروز در حوزه ساخت موشک انداز، ناو و زیر سطحی ها پیشتاز هستیم و برای تامین تجهیزات خود در دریا هیچ نیازی به دیگران نداریم.

امیر سیاری ادامه داد: در حوزه سامانه های موشکی ساحل به دریا، سطح به دریا و سطح به هوا و اژدر، صاحب قدرت هستیم و حرف اول را می زنیم.

وی با اشاره به جایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در عرصه جهانی، تاکید کرد: امروز همه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای جایگاه ما را قبول دارند و می دانند که امنیت منطقه را ما تامین می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: اقداماتی که در سالهای گذشته با دستور فرماندهی معظم کل قوا در شمال اقیانوس هند انجام شده، این اقتدار دریایی را رقم زده است.

*حضور ناوگروه ۴۴ نداجا در اقیانوس اطلس برای نخستین بار

امیر سیاری در ادامه اظهارداشت: برای نخستین بار ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوهای رزمی بوشهر و الوند توانسته اند قاره آفریقا را دور بزنند و با ورود به اقیانوس اطلس در بندر دوربان آفریقای جنوبی مستقر شوند و این وعده ای است که داده بودیم.

وی تاکید کرد: در آینده نیروی برای عبور از عرض اقیانوس اطلس اقدام خواهیم کرد و مجموعه این اقدامات نیز برای پاسخ به سخنگوی پنتاگون بوده است که گفته بود این اقدامات از قدرت ایرانی ها خارج است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از پایان تعمیر اساسی بزرگترین ناو غرب آسیا با عنوان «خارک» پس از ۳۵ سال خبر داد و اظهارداشت: این ناو به زودی در بندرعباس به آب انداخته می شود.

امیر سیاری با بیان اینکه ناوشکن های جمهوری اسلامی ایران به موشک های سطح به سطح با بالاترین برد تجهیز شده اند، خاطرنشان کرد: امسال وعده برگزاری ۲۰ الی ۲۵ رزمایش را داده بودیم که تاکنون ۱۵ مورد اجرا شده و طی دو سه روز آینده نیز رزمایش تخصصی زیرسطحی ها در جنوب کشور اجرا خواهد شد.

وی افزود: در بهمن ماه امسال نیز رزمایش بزرگ دریایی «ولایت» در شمال اقیانوس هند اجرا خواهد شد.

*رونمایی از سامانه ردگیری «ثامن» و رادار «LPI» در هفته آینده

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین خاطرنشان کرد: هفته آینده و در روز نهم آذرماه از سامانه یکپارچه «ثامن» با قابلیت کشف، شناسایی و ردگیری اهداف سطحی و هوایی از روی ناوشکن رونمایی خواهد شد.

امیر سیاری افزود: رادار دریایی LPI نیز با قابلیت نبرد جنگال به زودی رونمایی خواهد شد. همچنین شبیه ساز «طوفان» نیز نهایی شده و محیطی را فراهم می کند تا در استخر تمام آموزش های دریایی متناسب با محیط دریا ارائه شود.

وی همچنین از رونمایی ۳ بالگرد دریایی کاملاً بازسازی شده با فناوری بالا در روز ۱۶ آذر امسال خبر داد و گفت: این اقدام برای نخستین بار صورت گرفته و در کنار آن برای نخستین بار ۵ فروند هواناو نیز به پرواز درخواهد آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به اقدامات این نیرو برای خدمت رسانی به مردم در برخی مناطق از جمله در سواحل مکران گفت: اخیراً با همکاری وزارت آموزش و پرورش در طی ۱۵ روز گذشته، با دعوت از ۲۰۰ خیر مدرسه ساز قرار شده است تا ۱۳۰ مدرسه تا پایان سال آینده در مناطق محروم جنوب کشور احداث شود.

امیر سیاری ادامه داد: در ایام اربعین حسینی نیز پایگاه دریایی خرمشهر همه امکانات خود را در بیمارستان های مرزی برای ارائه خدمت به زائران امام حسین (ع) به میدان آورد.

*نیروی دریایی و دولت پیگیر آزادی صیادان ربوده شده در سومالی هستند

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره جزئیات توافق های صورت گرفته در دیدار اخیر با وزیر دفاع چین گفت: در دیدار اخیر قید شد که اعزام ناوگروه های ایرانی به بنادر چین ادامه یابد و ناوگروه های چینی نیز از بنادر ایران بازدید کنند.

امیرسیاری افزود: همچنین مقرر شد رزمایش های امدادی مشترک در شمال اقیانوس هند و خلیج عدن برگزار شود؛ تبادلات آموزشی و استفاده از تجارب نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس بخش دیگری از این توافق ها بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات صورت گرفته برای آزادی صیادان ایرانی دستگیر شده در سومالی اظهارداشت: همیشه برای صیادان کلاس های توجیهی می گذاریم و اعلام می کنیم که در کدام مناطق حضور نیابند اما متاسفانه برخی لنج های صیادی اخیراً در سواحل سومالی حضور یافته اند و ربوده شده اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: در این منطقه حکومت منسجمی وجود ندارد و رابطه سیاسی هم نداریم اما نیروی دریایی و دولت جمهوری اسلامی پیگیر آزادی این صیادان هستند.

امیرسیاری تاکید کرد: توصیه ما به صیادان عزیز این است که تنها در مناطق تعریف شده و امن به فعالیت بپردازند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 1 آذر 1395، کدمطلب: 3829870 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین