پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۶۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
حملات سایبری سال‌هاست که در حال افزایش است. چرا که در دنیای امروزی نوعی سلاح به‌حساب می‌آید و طرفین می‌توانند با حمله سایبری تمامی اطلاعات افراد و سازمان‌های یک جامعه را به سرقت ببرند. حمله‌های سایبری به گزینه‌ای کم‌هزینه برای جنگ تبدیل شده‌اند. اتفاقات اخیر یعنی جنگ اوکراین و روسیه، چه مجازی و چه حقیقی، حوزه میادین جنگ سایبری را بیشتر نمایان کرد.
شعار سال: امروزه تکنولوژی‌ها و اینترنت باعث تحولی عظیم در دنیا شدند. جنگ‌ها نیز از این تحول بی‌بهره نمانند به‌طوری که طرفین جنگ می‌توانند با حملات سایبری به زیرساخت‌های یک کشور، صدمات مجازی به بار آورند و تنها با فشار یک دکمه خسارات مالی به افراد وارد کنند.

تعریف دقیق‌تر از حمله سایبری این است که جنگ سایبری جنگی با محوریت دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی علیه دیگر دولت‌هاست که با هدف ایجاد تخریب در شبکه اطلاعات و کامپیوتر آن کشور است. این حملات با ویروس‌ها، تروجان‌ها و سایر بدافزار‌ها صورت می‌گیرد.

حملات سایبری؛ گزینه‌ای کم‌هزینه برای جنگ

حمله‌های سایبری به گزینه‌ای کم‌هزینه برای جنگ تبدیل شده‌اند. اتفاقات اخیر یعنی جنگ اوکراین و روسیه، چه مجازی و چه حقیقی، حوزه میادین جنگ سایبری را بیشتر نمایان کرد.

این امر به ویژه پس از اقدامات گروه انانیموس (هکر‌های گمنام)، که شبکه‌ای بین‌المللی از هکر‌ها هستند، بیشتر مشهود شد. این شبکه اهداف جهانی و مختص به منطقه خاورمیانه، از جمله اسرائیل و روسیه را هدف قرار داده‌است.

با توجه به روند این حمله‌ها به نظر می‌رسد تنش میان بازیگران به نوعی حمله و ضدحمله تبدیل شده که علیه تاسیسات و سامانه‌های حوزه‌های مختلف در کشور‌های دو طرف جنگ اعمال می‌شوند. در نهایت خسارات مادی به وجود می‌آورند.

حمله سایبری چگونه باعث تضعیف می‌شود؟

حملات سایبری در جنگ‌ها نقش یک سلاح را بازی می‌کنند. به‌طوری که یکی از آسیب‌های جدی این حملات می‌تواند باعث به سرقت رفتن بسیاری از اطلاعات محرمانه و حساس سازمان‌ها، شرکت‌های مختلف و افراد شود. در نهایت نوعی سوء استفاده و درز اطلاعات به حساب می‌آید.

حملات سایبری به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود. بدافزار‌ها اولین نوع حملات سایبری که هستند که هدف آن کد مخرب ایجاد اختلال، جاسوسی، سرقت اطلاعات، کنترل از راه دور بر روی کامپیوتر قربانی و در یک کلام ایجاد خسارت به یک کامپیوتر و یا شبکه‌ای از کامپیوتر‌ها است. معمولا حملات سایبری در جنگ‌ها از این نوع هستند.

هدف فیشینگ‌ها این است که برای به دست آوردن رمز عبور یک وب‌سایت، با ایجاد وب‌سایت یا صفحه جعلی که از نظر ظاهر کاملا همانند و یکسان با سایت اصلی است تلاش می‌کنند.

یکی از مخرب‌ترین حملات سایبری باج افزار‌ها هستند. باج‌افزار‌ها با هدف باج‌گیری ساخته شده‌است. در این نوع حمله معمولا حمله کننده اطلاعات کامپیوتر قربانی را رمزگذاری می‌کند به شکلی قابل استفاده نباشد. در نهایت برای باز کردن رمز از قربانی درخواست پول می‌کند. به عبارت ساده با گروگان گرفتن اطلاعات کامپیوتر برای آزادی آن‌ها طلب پول می‌کنند.

اهمیت حملات سایبری

مدتیست که روسیه و اوکراین درحال جنگ هستند و حمله سایبری هم جزوی از آن است. چندی پیش بود که وزارت امور خارجه روسیه گفت که هکر‌های غربی حملات خود به این کشور را افزایش داده است و هر هفته صد‌ها هزار حمله سایبری به روسیه انجام می‌دهند. همچنین، یک مقام امنیت سایبری روسیه اعلام کرد که تعداد حملات سایبری به منابع این کشور تا ماه گذشته در مقایسه با فوریه حداقل چهار برابر شده‌است.

این نشان می‌دهد که حملات سایبری قسمتی از جنگ‌اند که دارای اهمیتی بالایی نیز هستند. چرا که تمامی دولت‌ها برای توسعه زیرساخت‌های امنیتی خود تلاش قابل توجهی دارند.

حمله سایبری در ایران

چهارم آبان ۱۴۰۰ بود که چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران با حمله سایبری روبه رو شد. این جمله سایبری موجب شد تا اختلالات گسترده‌ای در ارائه خدمات به شهروندان به وجود آید.

این تنها دو نمونه از حمله‌های سایبری بود و براساس نظر کارشناسان، اطلاعاتی که از حملات سایبری به دست می‌آید، ممکن است به راحتی برای باج‌گیری از افراد مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین ایده خوبی در رابطه با این که چه کسی به کجا دسترسی دارد در اختیار هکر‌ها می‌گذارند

در پایان کشور ایرانی نیز در حوزه حملات سایبری هم مورد حمله‌های بسیاری قرار گرفته و هم حمله کرده‌است. اما به دلیل آسیب‌هایی از جمله آسیب‌های اقتصادی، فرهنگی و .. که حملات سایبری به کشور وارد کردند، تلاش دارد تا یک قدرت نظامی در حوزه فضای مجازی باشد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۲۸ فروردین ۱۴۰۱، کدخبر:، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین