پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
آنطور که کاربران انتظار دارند سهم درآمدی دولت از افزایش قیمت اینترنت باید صرف توسعه اینترنت در بخش تلفن همراه شود، انتظاری که دولت به نحو متفاوتی به آن پاسخ می‌دهد.
شعار سال: تعداد کاربرانی که از اینترنت تلفن همراه استفاده میکنند، به نظر بیشتر از کسانی است که از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند. اما وزیر ارتباطات از اختصاص هشت درصد از سهم درآمدی دولت از اپرتور‌های تلفن همراه به توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبرنوری خبر داد.

به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات دولت بر توسعه و بهبود کیفیت اینترنت ثابت اصرار بیشتری دارد تا اینترنت تلفن همراه. چرا که وزیر ارتباطات معتقد است که نسخه شفا بخش حل مشکلات شبکه‌ای و اینترنت کشور توسعه ارتباطات ثابت است.

زارع‌پور می‌گوید: موبایل فقط برای شرایط تحرک پیش‌بینی شده‌است. چون محدودیت دارد و ارتباطات بر روی خطوط موبایل محدود می‌شود. در گذشته متاسفانه به دلایل گوناگون سرمایه‌گذاری درستی در حوزه ارتباطات ثابت نشد و بار شبکه ارتباطات ثابت که در همه جای دنیا ۷۰، ۸۰ درصد به عهده ارتباط ثابت است بر روی شبکه موبایل آمده که کشش ندارد و به همین دلیل کیفیت هم ندارد.

با وجود این وزیر ارتباطات به تازگی نیز اعلام کرد که دولت تصمیم دارد هشت درصد از ۲۸ درصد حق‌السهمی که اپراتور‌های تلفن همراه به دولت می‌پردازند و کل سه درصد حق‌السهم توسعه‌دهندگان اینترنت ثابت را به عنوان آورده دولت در پروژه توسعه شبکه دسترسی اینترنت ثابت هزینه کند.

اینترنت فیبر نوری چیست؟
اینترنت فیبر نوری یکی از فناوری‌های مورد استفاده برای اینترنت ثابت است، که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای این منظور استفاده شده‌است. ساختار فیبر نوری به گونه‌ای است که از نور برای انتفال اطلاعات استفاده می‌کند. به همین دلیل نویز‌های الکترومغناطیسی نمی‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد که نهایت باعث استیبل بودن این فناوری است.

فیبر نوری سریع‌ترین مکانیزم اتصال به اینترنت برای کاربران خانگی و تجاری در کشور‌های مختلف است. در ایران نیز اینترنت فیبر نوری به شکل محدود و نه چندان فراگیر در دسترس کاربران خانگی و تجاری قرار گرفته است. به‌طوری که حتی در مقایسه با استاندارد‌های مخابراتی دیگر مثل ADSL و VDSL ضریب نفوذ بسیار کمی دارد.

با وجود این، اما طی سال‌های اخیر اینترنت نسل‌های سه و چهار اینترنتی در مقایسه با دیگر انواع اینترنت، رشد بیشتری کردند. همچنین، براساس گزارش آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از نفوذ ۱۰۰درصدی اینترنت همراه و افزایش ۱۳ درصدی ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به دلیل نارضایتی کاربران از کیفیت اینترنت ثابت حکایت دارد.

همچنین، استفاده از اینترنت تلفن همراه به نوعی بهتر می‌تواند در پاسخگوی نیاز‌های کاربران باشد، چرا که همواره در دسترس آن‌ها است. نیاز‌های روزمره افراد به اینترنت نیز این شرایط را ایجاد می‌کند که افراد بیشتر از اینترنت همراه استفاده کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اما کاربران تلفن همراه را تا حدودی نادیده گرفته‌است و بر توسعه اینترنت ثابت اصرار بیشتری دارد. هنوز مشخص نیست که با حجم بالای نارضایتی کاربران از تلفن همراه آیا ممکن است که برای توسعه و بهبود این بخش نیز برنامه‌ای در نظر گرفته‌شود یا خیر.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، کد خبر: ....... ، www.tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین